Aviseringar
Rensa alla

Min mamma.


Ämnesstartare

Hej.
Jag är så jävligt trött på min mammas beteende. Hon beter sig som att jag är tre år eller femton och helt jävla efterbliven. Så fort jag ska göra något så ska hon kommentera med något som är helt självklart. Tex om jag ska göra makaroner så är det kommentaren ''glöm inte stänga av spisen sen'' eller om jag har varit ute och kommer hem med min cykel och när jag kommer in så är det FÖRSTA hon frågar '' låste du cykeln?''. Hon ska ha kontroll över allt. Eller om jag äter en frukt så frågar hon så fort som möjligt, 'sköljde du frukten?'.
Jag är så sjukt trött på detta, och har försökt säga detta till henne flera gånger. Men när jag ska säga det blir det oftast att jag skäller på henne för jag är så himla trött på det. Det hon brukar svara är att hon bara bryr sig om mig och det är jättefint men herregud. Till en viss gräns. vad ska jag göra? Och det är inte så att det kommer räcka med att jag ska säga att hon ska sluta bry sig, för detta har varit så i flera åår. Snälla hjälp mig[sad][sad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

säg samma sak till henne, efter hon lagat mat så frågar du om hon stängde av spisen, kommer hon hem från jobbet frågar du om hon låste cykeln.. kommer hon ut från toaletten så frågar du om hon har spolat osv osv osv.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Eller om jag äter en frukt så frågar hon så fort som möjligt, 'sköljde du frukten?'.

[bigsmile][love] Ljuvt.

Min mor var/är exakt likadan, slutade dock att störa mig på detta när hormonstormarna lugnade sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha!

Jag är arton år gammal och min mor är likadan mot mig. Det är otroligt frustrerande, men lägg inte ned energi på att bemöta hennes svår negativt. Det är sjukt onödigt av dig, i sådana fall.

"Har du igång fläkten?"

"Stek inte på tian, stek på sjuan!"

"Jag misstänker att någon har gått in med skor. Jag har svårt att förstå att människor kan göra det när de är medvetna om att jag har torkat, dammsugit etc etc etc ... jag undrar vem det är. Är det du, Henry?"

Det är bara att bita ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]

m3lis:

''glöm inte stänga av spisen sen''

när det kommer från min mamma får jag inre aggressioner och vill bryta av henne nacken.
när det kommer från andra känner jag såhär: [crazy]
[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seniL:

säg samma sak till henne, efter hon lagat mat så frågar du om hon stängde av spisen, kommer hon hem från jobbet frågar du om hon låste cykeln.. kommer hon ut från toaletten så frågar du om hon har spolat osv osv osv..

Jag har testat det, gick inte så bra och har ingen ork till detta.

Kråkslott:

Min mor var/är exakt likadan, slutade dock att störa mig på detta när hormonstormarna lugnade sig.

men jag orkarr inte vänta, är så sjukt arg på henne hela tiden för detta,

keybored:

Det är otroligt frustrerande, men lägg inte ned energi på att bemöta hennes svår negativt

vad ska jag göra då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

men jag orkarr inte vänta, är så sjukt arg på henne hela tiden för detta,

Håll dig undan och försök att starta så lite bråk som möjligt. Visa underkastelse, dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

vad ska jag göra då?

Bit ihop, svälj och svara bara "ja". Det känns bra efteråt, jag lovar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kråkslott:

Håll dig undan och försök att starta så lite bråk som möjligt. Visa underkastelse, dvs.

men det funkar inte. jag orkar inte med att hon håller på såhär längre, känns som hon kontrolerar hela mitt liv och jag blir bara irriterad när jag pratar med henne om vad som helst nu för tiden. vill inte ha det såhär med min mamma!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

keybored:

Bit ihop, svälj och svara bara "ja". Det känns bra efteråt, jag lovar!

men det är ju det jag gör fast brukar alltid kommentera att hon ska sluta fråga om allt efteråt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

vill inte ha det såhär med min mamma!

Finns tyvärr inte så mycket man kan göra åt saken. Undvik så gott du kan att vistas i samma rum som'n.

Alternativ två: säg högt, _var gång_ du gör något, t. ex. äter äppe: har tvättat äpplet!!!! Detta bör reta gallfeber på'n, och få henne att låta bli yttranden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kråkslott:

Alternativ två: säg högt, _var gång_ du gör något, t. ex. äter äppe: har tvättat äpplet!!!! Detta bör reta gallfeber på'n, och få henne att låta bli yttranden.

oki tack jag ska försöka


   
SvaraCitera

Hon behöver dresseras 😮
Ignorera henne så ofta det är möjligt när hon gör sådär, och ge (överdrivet) positiv feedback varje gång hon gör nåt du gillar. Det funkar, typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Ignorera henne så ofta det är möjligt när hon gör sådär

Har brukat denna metoden, den tenderar att förvärra irritationen.


   
SvaraCitera

Kråkslott:

Har brukat denna metoden, den tenderar att förvärra irritationen.

Man måste leda in uppmärksamheten på något annat. Fråga eller påstå något helt orelaterat. This is fine art [surprised]

Min morsa är väl dock kanske inte den skarpaste kniven i lådan (y)


   
SvaraCitera