Aviseringar
Rensa alla

Min mamma är alkoholist!


Ämnesstartare

Hej!

Jag har ett problem som jag har gått och grubblat på länge, men har ingen idé vad jag ska göra. Så skapade ett konto samt ny mailadress bara för att vara fullkomligt anonym.

Så här är det, jag går sista året på bor gymnasiet och hemma med mamma och hennes man samt två barn varannan vecka. Går bra i skolan samt inom min idrott som jag utövar men orkar fan inte med det här längre.

Mor min dricker minst 5/7 dagar i veckan, och då menar jag inte öppet, utan smygdricker.. dvs gömmer sprit- och vinflaskor hela tiden och varje gång är det samma visa. Undanflykter hela tiden.

Hittade precis en tom vinflaska nedtryckt i sopkorgen som var full för ungefär en timme sedan. Hon skyller på att hon jobbar mycket och inte äter = lågt blodsocker, inte fylla men alla vet att det bara är skitsnack.

Detta har pågått i ungefär 10 år(vad jag vet, förstod inte bättre på den tiden) och jag är så sjukt less på allting. Vill inte ta hem kompisar eller nånting i tro att de inte vill ha kvar mig som vän längre.

Har försökt att prata med henne 1000 gånger och hon säger att hon ska bättra sig men samma visa upprepar sig hela tiden och vips så hittar man en vinflaska uppe i hennes garderob. Min mormor, morbror, bror samt mammas man och många fler har försökt prata med henne men då slutar det med att hon tycker att de är dumma i huvudet och börjar skylla ifrån sig/påpeka deras misstag istället.

Jag vet att har funnits alkoholism i släkten så det är därför jag skriver till er, har ingen aning om vad jag ska ta mig till längre. Jag orkar verkligen inte, är så sjukt less på att hemmet, som ska vara den tryggaste platsen, hela tiden är ett helvete.

SNÄLLA HJÄLP MIG!


   
Citera

[sad][love]
Försök prata med hennes man, och henne när hon är nykter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går inte, har gjort det ett antal gånger men ingen vettig respons. I mina ögon(och andras) är han en mes som inte vågar stå upp för nånting. Inget ont om honom men så är det. Jag(och andra) har även pratat med henne när hon är nykter och som jag skrev tidigare så slutar det med samma sak hela tiden. Det verkar som att det går in i ena örat och ut genom andra.

Hon är världens gulligaste när hon är nykter men eftersom hon är så lättpåverkad(räcker med ett glas så börjar hon svamla) så är det inte ofta hon är så. Jag har tillochmed erbjudit mig att följa med på möten och sånt men hon förnekar allting, nykter som onykter.


   
SvaraCitera

tranquilismo:

erbjudit mig att följa med på möten och sånt men hon förnekar allting, nykter som onykter.

[sad]
Du ska ju ändå flytta snart kanske men dina småsyskon måste ju uppleva allt ett tag till (tar det som att de är små) så för deras skull är det ju värt att prata med någon utanför hemmet och försöka få dem att prata med henne. Eller göra som David Hasselhoffs unge; filma henne när hon är full och visa henne och andra filmen sen när hon är nykter, så att hon fattar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är att jag är från en småstad, fast bor nu i en storstad och kommer inte ha råd med något eget ställe på ett bra tag. Nja, de är inte så små egentligen men jag förstår vad du menar. Har tagit kort/filmat ett antal gånger och får höra samma historia om att hon ska bättra sig. Förlåt om jag låter så negativ men det känns som att jag nästan provat allting..


   
SvaraCitera
Tyrael

tranquilismo:

SNÄLLA HJÄLP MIG!

hota henne med att hon inte får träffa dina framtida barn om hon inte skärper sig- eller något liknande.

om hon är öht. logisk behöver du tänka logiskt med henne- vad kan få henne att sluta? jo- hon måste vilja sluta jävligt mycket. vad kan få henne att vilja det?

det behöver inte vara mer komplicerat än så- tjat hjälper inte, hon kan ha hamnat i en ond spiral pga trots eller liknande.

ibland kan det krävas något sjukt drastiskt, såsom det första jag skrev- eller att hennes man lämnar henne. hennes omgivning behöver visa henne att det inte är ett OK beteende. sålänge ni fortsätter umgås med henne kommer hon verkligen inte att fatta det.

sedan kanske hon behöver din hjälp - vad får henne att halka in igen? egentligen är det inte ditt ansvar- hon kan få den hjälpen av personer i yrket. men ibland kan det krävas mer hjälp än därifrån.

tranquilismo:

Jag(och andra) har även pratat med henne när hon är nykter och som jag skrev tidigare så slutar det med samma sak hela tiden.

vad tror du ska hjälpa om inte att prata med henne?
du kan slippa problemet utan att ta itu med det- prata med soc om ditt familjeförhållande.


   
SvaraCitera

Skrek som fan på min morsa, typ "DU ÄR EN JÄVLA ALKOHOLIST!!!". Tror det tog lite. Å andra sidan ville hon några månader senare att vi skulle hålla det som en "familjehemlighet"....

Du har inte någon annan att flytta till? Du kanske kan ställa ultimatum på att om hon inte slutar så drar du eller kontakta soc. Det låter kanske elakt, men ibland behöver en vara konkret med vad en vill få fram.


   
SvaraCitera

Håller med Genus. Försök med det. Och hitta någon du kan prata med som kan stötta dig, någon proffesionell alltså.


   
SvaraCitera
Tyrael

Tveea:

proffesionell

professionell


   
SvaraCitera

Tyrael:

professionell

Jag gillar att stava fel, okej?


   
SvaraCitera
Tyrael

Tveea:

Jag gillar att stava fel, okej?

Du gillar att stava fel, okej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade samma jävla problem när jag bodde hos morsan. hon drack varje dag och og me alkisar upp i lägenheten . jag mådde skit och en gång när morsan o hennes kille bråkade och det spårade ur totalt ringde min pappa polisen och det blev rättegång och vi flyttade ner t pappa. hon ringer än och säger att jag va oönskad och så och det värsta är att hon nu har en liten son till.....

Men mina tips är :
Prata med henne och visa att det inte e okej.
göm spriten
ring sosialen

annars vet jag ej.. hoppas nått funkar[smile]


   
SvaraCitera