Aviseringar
Rensa alla

Min mamma är dum


Ämnesstartare

Jag vill ha en häst. Jag älskar hästar jätte mycket o nu har jag hittat min dröm häst på blocket en jätte fin travare. Den kostar ba 10.000 o jag har sagt till mamma att jag vill ha den hästen men hon säger ba att det är för dyrt o jag har tjatat på henne hela dan igår o hela dan idag men hon säger ba att jag ska sluta tjata o pappa håller med mamma o nu är jag jätte ledsen jag har gråtit idag o sagt till mamma att jag hatar henne. Hur ska jag få henne att köpa hästen åt mej?


   
Citera
Ämnesstartare

Hästjävlar kostar asmycket och så länge du inte kan betala för skrället själv ser jag inte varför du absolut gjort dig förtjänt av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessutom e hästar inga "skrällen" idiot. Dom e jätte fina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästar äter pengar och tar tiden. när du blir lite äldre kommer du inse hur löjligt det är med en egen häst, jag gjorde det. köp sprit ist.


   
SvaraCitera

utifrån erfarenhet: hästar kostar löjligt mycket pengar att ha. Ska du ha den installad på någorlunda bra anläggning får du absolut minst betala 3000 i månaden. På det kommer träningskostnad för runt 1000 i månaden. Hästen behöver skos eller verkas och ha ny utustning löpande. Kan man inte avvara 5000 i månaden bör man inte köpa häst oavsett hur billig hästen är i inköp. Dina föräldrar har antagligen en god anledning att säga nej och du får börja jobba extra så du får råd på egen hand att köpa och ha häst. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ville också ha häst.

Fick av min mor.

Var mkt gott som pålägg.

MammaHjärta

Anyhow. Är aldelles för mycket jobb för dina föräldrar att behöva ta hand om en häst. Kostnaden överstiger lätt de 10 000 som du betalar för att köpa den. Allt foder och logi och allt sånt blir dyrt som tusan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur kan du hata någon för att du inte får som du vill?


   
SvaraCitera
Jeay_L

Har du själv råd att betala 3-5 tusen minst själv varje månad? 
Betalar dina föräldrar obegränsat med soppa till din brors bil varje månad + alla omkostnader + stylingprodukter till bilen. 

Sen, körkort är något nödvändigt, inte för jag har det än, men rätt jäkla praktiskt speciellt om du ska ha häst, hur ska du ta dig till stallet, träningar ev tävlingar, veterinär vid behov om du inte har körkort sen? 

Skriv upp en realistisk månadsbudget på vad det kostar att ha häst, räkna sen även in kostnader som kan uppkomma, som, vad händer om hästen tappar en sko en vecka efter skoning? Hästen blir halt? Sjuk? Kanske musklar den till sig så sadeln inte längre passar, kanske har hästen sen knepigt sadelläge som gör att en billig sadel från t.ex. hööks kanske inte passar. Har du KUNSKAPEN till att själv ha häst? En lämplig stallplats? Hur tar du dig till stallet, kanske inte så jätteball att cykla aslångt i snöstorm på vintern t.ex.

Jag hade oxå gärna skaffat häst då jag var liten, men nu förstår jag att den ekonomin fanns inte i min familj (skilda föräldrar, massa syskon) nu däremot så passar det min ekonomi bra och nu är jag ändå vuxen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men gå upp och köp dig en Karins Lasagne så har du häst! Hur svårt kan det va? Har alla de där hästkött i lasagnen blivit bortglömda nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Häst är ute. Köp bil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bu fucking hu. Du inser inte hur mycket ett jävla hästskrälle kostar, va? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla borde få en egen häst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bortskämda unge. Betala för din häst själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handar inte om pengarna, det handlar om att dina föräldrar inte vill att du ska bli nån misslyckad stallmockare och ta tag i det som är viktigt istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En häst är ingen engångskostnad likt en soffa. De kostar i stallhyra, veterinäravgifter, foder, utrustning, hö, hovslagare etc etc. Du är verkligen inte redo för ett sådant stort ansvar om du inte ens förstår det.


   
SvaraCitera