Aviseringar
Rensa alla

Min mamma förbjuder mig från att ha sex och bestämmer över mina förhållanden


Du kanske inte är så smart och hon befarar därför att du ska bli utnyttjad, ha oskyddat sex etc. Förklara för henne hur ansvarsfull du är inom detta område, det kanske hjälper.


   
SvaraCitera

lystien:

Jag är en nyss fylld sjuttonåring

När du är 18 får du göra som du vill! [wink]

Hade ni tänkt att använda kondom under sexet? Om inte så förstår jag din mamma. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är över 15, använd kondom och gör som du vill!
Har du haft sex så finns det inget hon kan göra sen, gjort är gjort och ta konsikvenserna som en vuxen och stå för din ska. Kämpa för det och låt inte henne vinna.

Antingen de eller så väntar du tills du är 18, men de kan ju bli rätt segt för både dig och din kille.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan nämna att jag är ansvarsfull när det gäller sex, är fortfarande oskuld för jag känner att jag inte är redo än och kondom är en självklarhet.

Min mamma vet även att jag ansvarsfull men problemet är att hon inte vill att jag ska ha ett seriöst förhållande och att killen ska tro att han får sova över varje/varannan helg hur som helst. Jag får ju inte sova över hos honom och om jag är där måste åka hem senast 8 pga tågen.

Helt seriöst vill hon inte att jag har sex med någon jag inte hade tänkt ha en framtid med senare i livet. Och det handlar inte om sex för mig alls, det kan jag som sagt lika gärna ha på dagen utan att jag ska få träffa min pojkvän.


   
SvaraCitera

tror fortfarande på att låta din mamma lära känna din pojkvän

om han är så bra så kommer hon att se det och förhoppningsvis låta honom stanna över natten [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naelaa:

tror fortfarande på att låta din mamma lära känna din pojkvän

jo kanske det,
har bara haft hem honom en gång så kanske men jag tvivlar på det

de sa precis att han bara får sova över om det inte finns något skäl varför han inte skulle kunna åka hem samma dag.
hon sa också att hon tänkte betala tågbiljetten, helt sjukt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lystien:

Helt seriöst vill hon inte att jag har sex med någon jag inte hade tänkt ha en framtid med senare i livet. Och det handlar inte om sex för mig alls, det kan jag som sagt lika gärna ha på dagen utan att jag ska få träffa min pojkvän.

Säg till henne, kyligt och allvarligt, på italienska om det blir bättre effekt, att hon inte har någon som helst rätt att bestämma över ditt sexliv och att du skulle uppskatta att hon inte lade sig i det. Gnäller hon kan du erbjuda dig att gå till Ungdomsmottagningens eller din skolas kurator med din mamma och prata om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänta tills det blir sommar och pumpa varandra i skogen [y]


   
SvaraCitera

Hampie:

Gnäller hon kan du erbjuda dig att gå till Ungdomsmottagningens eller din skolas kurator med din mamma och prata om det.

Om hon inte går med på det tycker jag att hon är dum..vad gör man inte för att ens barn ska må bra? Man får ju förfan kompromissa lite åtminstone.


   
SvaraCitera

Du får argumentera och i värsta fall, hota (och med hota så menar jag att du lämnar henne, bara om du kan dock t.ex. flytta hos moster eller så). xD

Vad jag skulle argumenterat över är först genom att fråga:
'Varför kan jag inte få gå in seriösare i detta förhållandet?'

Om hon då skulle svarat:
'För att jag inte vill att du blir sårad / begår ett misstag / bla bla bla något liknande'

Så borde du redan vunnit då du kan säga att folk lär sig utav sina misstag, det är så vi utvecklas, det är så vi växer upp.

'Om jag inte gör misstaget nu kommer jag säkert göra misstaget senare i livet, och om du aldrig låter mig göra misstaget kommer jag aldrig att kunna växa upp! Om det verkligen är så du vill - så undrar jag om DU var mogen nog för att vara mamma'

Det där sista var lite och ta i, men det beror på hur kämpig hon ska vara.

För att begränsa så mycket hos sin dotter är inte bra!
Det kan faktiskt förstöra dig i framtiden 🙁


   
SvaraCitera

lystien:

Hon tycker t.ex. att jag inte ska få sova över hos min pojkvän eller att han ska få sova över hos mig

min mamma var lika dan. råkade sova över en gång fast jag inte fick, hade sett 20 minuter på en asläskig film och vågade inte vara hemma själv. sen gick det över

lystien:

Hon vill inte att mitt förhållande blir seriöst och vill hålla det på en lätt nivå, vilket jag inte vill för jag tycker om honom så mycket.

hon är bara rädd om dig, prata med henne sansat och ptja, gör som du gör ungefär. säg att ni har ömsesidiga känslor du och han, och om du verkligen ville ha sex skulle du lätt kunna ha med vem som helst under skoltid till och med. Eller nä, säg inte det. Äh jag vet inte, svårt med stränga mödrar.


   
SvaraCitera

Hej.

Jag ska säga såhär, min mamma är ganska överbeskyddande med mig, för att jag är hennes enda barn, och vi har en väldigt nära relation till varandra. Även om jag inte varit i exakt din situation, så kan jag relatera till den.

Anledningen till att hon beter sig såhär är för att hon älskar dig, bryr sig om dig och inte vill att du ska göra något som du ångrar. Det jag brukar göra i en sådan situation är att helt enkelt få henne att förstå att hon kan lita på mig, att det sårar mig att hon begränsar mig för att hon inte tror att jag kan ta hand om mig själv och för att hon inte litar på att jag kan ta bra beslut. Jag förklarar att jag aldrig gjort något dåligt eller ställt till med problem - varför skulle jag göra det nu? Jag har bevisat för henne att jag kan ta hand om mig själv och göra det som är bäst för mig, genom att aldrig någonsin ställa till med problem för mig eller henne. Hon ska veta vilken tur hon har som har en dotter som är så mogen, som vet bättre än andra ungdomar i min ålder.

Håll på så, och visa henne att du är mogen. Håll dig på hennes nivå, visa att du förstår. Det är viktigt att hon får perspektiv på det hela.

Lycka till.


   
SvaraCitera