Aviseringar
Rensa alla

min mamma gör min brors läxor


Ämnesstartare

m
min bror orkar ofta inte göra sitt skolarbete. då säger mamma "okej vi får hjälpas åt med det" o så sätter hon sig och skriver långa arbeten åt honom som han lämnar in så att han ska få bra betyg.

vad anser ni om detta.


   
Citera
Ämnesstartare

i högstadiet var det ibland att hon lämnade in arbetena också. mailade in med hans namn (för han ville inte det när han inte skrivit själv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sjyst deal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag ser direkt när det är hon som skrivit. hon misslyckas med meningsuppbyggnad

"han vill också starkt att han vill att myrrine ska komma hem till honom att han saknar henne"

det är hennes text det där. min bror gör inte på det sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Sjyst deal.

okej tack för din åsikt tamburinmannen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lugnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske hjälper honom för stunden, men i längden kommer det brista. Vid nationella prov, t.ex. måste man kunna skriva laborationsrapporter, uppsatser osv. Om han då inte gjort det tidigare blir det väldigt svårt att kunna få något bra betyg.

Sedan blir det tufft i gymnasiet om han inte kan göra saker själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meningen är ju att han ska komma igång med tankearbetet själv juuueee.

men vet att detta inte är något som skyltas med så mkt. utan det är mer "skriv en text". sen sätter elever själva på vad meningen med att skriva en text är. och det är där det kan gå riktigt snett.

är ganska säker på att detta är något som man inte tänkte på när man utformade skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läser en infotext om skolk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

är ganska säker på att detta är något som man inte tänkte på när man utformade skolan.

en annan sak man inte tänkte på eller som inte finns kvar är att det ska finnas en mening med skolarbetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Sedan blir det tufft i gymnasiet om han inte kan göra saker själv.

visa saker gör han själv nu i gymnasiet men inte allt. inte engelskan t.ex. för han ogillar den läraren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssna gärna på ett radioprogram om skolk.
Skolministeriet – om skolk
http://www.ur.se/skolministeriet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

en annan sak man inte tänkte på eller som inte finns kvar är att det ska finnas en mening med skolarbetet.

oki, fast jag tycker inte det spelar så stor roll [cute]. det handlar bara om att använda språket. sen om ämnet är om östgötalagen eller myrors dagliga rutiner spelar ingen roll.

utveckla tänket is all!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

oki, fast jag tycker inte det spelar så stor roll [cute]. det handlar bara om att använda språket. sen om ämnet är om östgötalagen eller myrors dagliga rutiner spelar ingen roll.

utveckla tänket is all!

jaså men jag tycker det mer verkar handla om att barnen ska acceptera de vuxnas normer och lära sig att ha samma beteenden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

handla om att barnen ska acceptera de vuxnas normer och lära sig att ha samma beteenden

sådant suger :/. men det är kanske grogrunden till den rebelliska sidan som ungdomar får [wink]


   
SvaraCitera