Aviseringar
Rensa alla

Min mamma vägrar ta ut mina egna pengar


Ämnesstartare

Hej, är det någon mer här som har sparkonto som era föräldrar sparat på från att ni var små? 

Min mamma har sedan jag var liten sparat pengar till mig på ett sparkonto på banken. Och för ett par månader sen så fyllde jag 18 år. Jag vill nu ta ut mina pengar för att köpa mig en bil då jag tagit körkort. Men min mamma vill inte ta ut pengarna.

Hur gör man då? Det är mina pengar och det är jag som bestämmer vad jag vill lägga dem på. Och en bil är något jag behöver då jag har ca 5 mil till skolan.

Kan man ringa banken själv och få ut pengarna? På deras sida står det att man får fri tillgång till pengarna på 18 årsdagen. Men jag vet inte om kontot står i mitt eller min mammas namn. 

Jag skulle verkligen behöva en bil innan vintern, då jag använder min pappas bil nu. Han tar moppen till sitt jobb eftersom att jag har längre till skolan (har dock sommarlov nu) och han kan inte direkt köra moppe på vintern. 

Både jag och min pappa tycker att jag borde köpa egen bil. Jag vill kunna säga att jag har köpt en egen bil för mina egna pengar och känna att den är min. Nu när jag har min pappas bil så kan jag inte göra vad jag vill eftersom att han också behöver den. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Anonym34: Men jag vet inte om kontot står i mitt eller min mammas namn.

Detta är jätterelevant dock. Ta reda på.


Vad är hennes syn på situationen?


   
SvaraCitera
Berit

Jag tror hon är rädd att du ska göra av med alla pengar på en gång och det behöver du inte göra.
Finns många fina bilar under 20k


   
SvaraCitera

Du ska va glad att du äns har ett sånt konto


   
SvaraCitera

Nej, modern äger pengarna.


   
SvaraCitera

min mamma ska dra från min fucking lön så jag inte har råd med att köpa det jag fucking vill dljfsdsajik there's nothing you can do about it


   
SvaraCitera

Fråga henne snällt, få det satt låta som att du ber om pengarna istället för att låta som att du kräver pengarna så ska det nog gå bra


   
SvaraCitera

Anonym34: Men min mamma vill inte ta ut pengarna.

Be dina föräldrar att helt enkelt att köpa en bil till dig.... Alternativt att man tar ut delvis av pengarna,det är hon som bestämmer över kontot....


   
SvaraCitera

Du kan nog gå till din bank och se till att du får kontokort och annat tillbehör som du behöver. Du kan ju skaffa bankapp och BankID så kan du titta på hur ditt banksaldo ser ut också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

champuss:

Be dina föräldrar att helt enkelt att köpa en bil till dig.... Alternativt att man tar ut delvis av pengarna,det är hon som bestämmer över kontot....

Ja precis, har frågat om hon bara kan ta ut en del av pengarna. Jag menar såklart inte att jag ska köpa en bil för alla pengarna. För mig så räcker det med en bil under 20k. Det är trots allt min första bil, och då behöver de verkligen inte vara världens dyraste liksom. 

Trevlig-Snubbe:
Du kan nog gå till din bank och se till att du får kontokort och annat tillbehör som du behöver. Du kan ju skaffa bankapp och BankID så kan du titta på hur ditt banksaldo ser ut också.

Har BankID och allt dedär. Men dehär kontot har jag inte tillgång till. Det är inte på samma bank som jag har. Och det är ett sånt där ”spara till barnen” konto. Och på deras hemsida så står det att på barnens 18 årsdag så har barnet fri tillgång till pengarna. 

Berit:
Jag tror hon är rädd att du ska göra av med alla pengar på en gång och det behöver du inte göra.
Finns många fina bilar under 20k

Det är precis vad jag tänkte, en bil för ca 15-20k. Resten vill jag spara tills jag flyttar hemifrån. Och en bil är inget onödigt de är ju faktiskt något som jag behöver. 

natturs:

Detta är jätterelevant dock. Ta reda på.


Vad är hennes syn på situationen?

Hon vill inte säga varför jag inte får ta ut dem. Hon tycker jag kan ta bussen istället, och för mig tar det nästan 2 timmar till och från skolan, eftersom att jag måste byta buss och vänta osv. Jag får ta bussen kl 06:00 på morgon. Och med bil tar det 40 minuter. Och för henne tar det 20 minuter att köra till sitt jobb. Tycker de känns lite konstigt att jag ska behöva ta bussen när jag har så långt och hon har jätte nära. Känns helt onödigt att jag kämpade och sparade till körkortet när jag inte ens får köpa en bil att köra med för mina egna pengar. Och det konstiga är att mina äldre syskon fick ta ut sina pengar innan dem fyllt 18 år. 


   
SvaraCitera

Plus reparatiner, bränsle, försäkring, skatt, parkering, däck, olja. Believe me, you don't want a car.


   
SvaraCitera

Anonym34:

Har BankID och allt dedär. Men dehär kontot har jag inte tillgång till. Det är inte på samma bank som jag har. Och det är ett sånt där ”spara till barnen” konto. Och på deras hemsida så står det att på barnens 18 årsdag så har barnet fri tillgång till pengarna.

Då ska du gå till banken och säga att du ska tillgång till kontot alternativt att pengarna ska föras över till den bank som du använder föreslår jag. 🙂


   
SvaraCitera