Aviseringar
Rensa alla

Min storebror är otroligt jobbig!


Ämnesstartare

Jag klarar inte mer...

Min storebror (19 år) har bott i egen lägenhet sedan juli 2013. Men nu i december 2013 hjälpte han till att bryta upp dörren till en kille som min brors kompisar skulle misshandla  och han har dessutom gjort fler dumma saker så då fick han flytta hem i januari 2014.

Nu tror han att han är så vuxen och världsvan bara för att han bott i egen lägenhet i drygt ett halvår. Dessa månader han bott hemma har varit så otroligt jobbiga för mig. Allt jag gör hackar han på. Om jag målar naglarna så säger han "fy fan vad fult tvätta bort det!", ska jag gå någon kurs med hundarna så säger han "instruktörerna är ju så dåliga du kan väl läsa på internet istället för att betala 1000kr?", om jag tränar tex. lydnad med valpen så säger han "men du fattar väl själv att det är helt jävla meningslöst att träna lydnad när han inte ens kan gå i koppel utan att dra, du måste ju träna han att gå i koppel annars kan du ju inte gå med honom när han blir vuxen utan att han drar omkull dig", är jag sjuk en dag säger han "sluta skolka för i helvete!" och jag kan nämna många fler situationer han säger liknande saker till mig. Sen gör han allt på sitt eget vis också. Tex hade vi bestämt att valpen skulle få uppblött torrfoder så att det inte ska svälla i magen på honom. Men min bror skiter i det och ger det helt torrt istället. Vår vuxna hund får färskfoder men han tycker att det är så äckligt att hålla på med så när han ger hundarna mat så ger han henne av valpens torrfoder istället fast han gott och väl vet att hon har färskfoder. 
Det har gått så långt att jag inte går ut ur mitt rum när han är hemma annat än att gå på toa eller hämta mat. Skulle vi råka mötas i köket är det alltid något han hackar på eller ifrågasätter. Ärligt talat så är det aldrig jag som startar diskussionerna med honom, 100% han som startar dem alla gånger. Och dem gånger mamma hjälper oss att reda ut dem så går det max en dag innan han startar något nytt. 

Jag trodde att räddningen skulle bli nu när sommarlovet börjar. Min bror skulle börja jobba i 10 mil bort och komma hem någon gång på helgen. Men nu kommer han nog att tacka nej och vara hemma hela sommarenTumme ned Min sommar blir förstörd och jag kommer ligga på rummet hela tiden för att slippa träffa på min bror. 

Jag har tagit upp det här med dem på BUP och med mamma men ingen lyssnar.

Ville bara skriva av mig min frustration! 


   
Citera
Ämnesstartare

Fyfan vad jag hatar honom!

Man hör att det är han som kommer hem för att han slår alltid igen dörren så det smäller.
Det första han gjorde idag är att fråga "Vad fan ligger du och kollar på mobilen för? Du kan väl ta ut hundarna när du ändå är hemma så mycket! Jag är ju den enda som bryr mig om dem typ!" 

Han vet att jag är deprimerad och har panikångest men inte fan bryr han sig. Han är lika jävla otrevlig och elak alla fall. 

Om jag kunde skulle jag flytta till pappa med han vill ju inte träffa mig så jag har bara ett hem - tillsammans med min hemska bror från helvetet.
Hur kan en 19 åring vara så omogen? Min 16 årige bror (världens bästa bror♡ seriöst är han bäst i alla lägen) är han jättesnäll mot och håller inte alls på att ifrågasätta och håna. Visst är det att håna när han säger att jag är ful, dålig m.m?


   
SvaraCitera

Han är nog bara kåt på dig. Föreslå att ni ska ha sex och se hur han reagerar.


   
SvaraCitera

Jag tycker att du ska säga till honom. Alltså inte starta något omoget bråk där du kallar honom för fula saker utan bara berätta hur läget är.

"Nu är det så att jag tycker att du är fruktansvärt jobbig. Jag vill  inte ha med dig att göra överhuvudtaget. Jag tycker inte om dig.  Jag hade helst önskat att du egentligen inte bodde här alls. För att jag ska orka med det här föreslår jag att du håller dig borta från mig. Vi kan hälsa på varandra ifall vi är hemma samtidigt, men längre än så ska vår relation inte sträcka sig. Tack."

Tror att det skulle få tyst på honom. Skulle han säga något omoget som "du är ful, eller håll käften", så tittar du bara på honom nedvärderande. Som den bättre personen.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Hur gammal är du själv förresten?


   
SvaraCitera

låter som om han behöver en kram 🙁 


   
SvaraCitera

Det låter som att han är mentalt efterbliven, Jag menar inget illa men det är nog han som skall gå till BUP. Mitt råd är att unvika honom till varje pris. Tacka nej till ett sommarjobb idag är verkigen dumt eftersom det bara är 40% av ungdomarna som har sysselsättning och 25% arbetslöshet.

Ta inte åt dig min vän, Kom ihåg att det är dina fickpengar och du får spenderar de hur du vill även på kurser. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Esmaralda:
Hur gammal är du själv förresten?

14 år 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
låter som om han behöver en kram 🙁 

Skulle nån försöka ge han en kram skulle han nog ge den personen en fet smäll Galen Kramar är för bögar säger han :/


   
SvaraCitera

Dinchey:

Skulle nån försöka ge han en kram skulle han nog ge den personen en fet smäll Galen Kramar är för bögar säger han :/

Han kske är bög? 

Drf han beter sig som han gör, pga osäker lr ngt, rädd för hur folk ska reagera. 


   
SvaraCitera

Prata med dina föräldrar om detta. Han ska inte bo hemma om han inte kan sköta sig. Och varför i hela friden skulle han flytta hem för att han bröt upp en dörr? Han är vuxen och ska ju ta sitt straff som alla andra och sedan bo kvar i sin lägenhet, om han nu inte blev vräkt därifrån. 


   
SvaraCitera

ps, sluta ge ts korkade råd


   
SvaraCitera

Låter som en grobian av den värsta sorten. Smyg i lite krossat glas i hans mat om han inte bättrar sig.


   
SvaraCitera

Säg till honom att du tycker att hans kommentarer är jobbiga och elaka och fråga honom varför han håller på så där. Då får han nog sig en tankeställare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mamma har lovat att prata med honom och hon säger att om han inte tar jobbet så kommer hon leta efter något rum ellet liknande att hyra till honom.

isola:
Prata med dina föräldrar om detta. Han ska inte bo hemma om han inte kan sköta sig. Och varför i hela friden skulle han flytta hem för att han bröt upp en dörr? Han är vuxen och ska ju ta sitt straff som alla andra och sedan bo kvar i sin lägenhet, om han nu inte blev vräkt därifrån. 

Jo han fick flytta hem för att han för det första inte kan kontrollera alkohol. Varenda gång han dricker gör han något dumt.
En gång var han i slagsmål med någon kille så att han fick näsbenet avslaget.
En annan gång åkte han in med sina badass kompisar för att festa i stan. Då hamna han i bråk med ett annat gäng och han slogs tills han och en annan ramlade in i ett skyltfönster mitt i slagsmålet och skärde sönder sig. Han fortsatte bråka med killen inne på akuten så sjukhuspersonalen fick ringa polisen 😮 
Han har fyllekört och körde in i ett träd och förstörde sin bil. 
Allt det har han hunnit med på ett halvår.

Dum och korkad bror jag har va?


   
SvaraCitera