Aviseringar
Rensa alla

Min syn på UM-dramat


Ämnesstartare

Jag har precis kommit hem från S!esta och missade allt. Det första som hände mig var att Thundercracker frågade om vi borde degradera Issen till en simpel Mod. Jag såg inget fel i att låta Issen ha kvar sitt U, och tycker att hela den här episoden är förbaskat löjlig.

Det vi moderatorer ska göra på hemsidan är att se till att dels diskussionerna stimuleras riktigt (främst genom att rensa bort spam, men också genom att styra upp dom ifall det behövs) och att se till att folk trivs på sidan.

Även om många har misskött sig under de senaste dagarna så ser man vad som händer när något drastiskt händer med maktbalansen. När en grupp splittras och blir uppdelade så är det lätt att inbördeskrig startas, något som gör det svårare för moderatorer att sköta sitt jobb, samt svårare för användare att ha en trevlig upplevelse av sajten.

I en annan tråd så vill en användare att de ska ha större makt här på forumet. Följderna hade blivit katastrofala.

Om användare hade kunnat avsätta vilka de än ville så skulle moderatorer ständigt fått tassa på tå av rädsla för att bli avsatta, särskilt då många användare är väldigt oseriösa och i vissa fall omogna. Med makt följer ansvar, och ni användare hålls inte ansvariga på något vis. Makt kan tyckas kul i början, men att ge makt till alla är inte rimligt på ett forum. Vi moderatorer kan användas som syndabockar. Om en mod gör något fel så får han betala för det. Det ni kan göra är att uttrycka era åsikter, helt fritt och ocensurerat. Mer än så behövs inte.

Jag är sjukt trött på all uppståndelse över detta. Väldigt många har betett sig rent ut sagt barnsligt och omoget. Båda parter kan hävda att de har rätt, men egentligen så har de båda fel. Istället för att skapa negativ energi och en klyfta mellan moderatorer som skadar både användare och sidan i stort så borde vi alla gräva ner stridsyxan, sluta vara så jävla griniga och reda ut allt.

Kom till sans.


   
Citera
Ämnesstartare

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Istället för att skapa negativ energi och en klyfta mellan moderatorer som skadar både användare och sidan i stort så borde vi alla gräva ner stridsyxan, sluta vara så jävla griniga och reda ut allt.

[y]


   
SvaraCitera

*facepalm*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker faktiskt att de strängare reglerna och de nya moderatorerna är bra. Det minskar risken för mobbning,spam o sådant. Och UM blir ett bättre forum där allt funkar fint & bra :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det ni kan göra är att uttrycka era åsikter, helt fritt och ocensurerat. Mer än så behövs inte.

det är just där problemet ligger. vi fick INTE uttrycka oss fritt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det är just där problemet ligger. vi fick INTE uttrycka oss fritt...

när?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

när?

när jag kritiserade nellnellnell på ett korrekt sätt blev jag varnad och tråden raderades. jag hade skrivit varför flera var missnöjda med henne och gjorde en omröstning för att bevisa att hon inte hade användarnas stöd. trots det raderade hon själv ogenerat tråden.

men nu ligger just detta bakom oss och är inget jag vill ta upp igen...


   
SvaraCitera

Såhär känns den här tråden:


   
SvaraCitera

WEEEE SHALL OVERCOOOOOOOOOME!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

men nu ligger just detta bakom oss och är inget jag vill ta upp igen...

Exakt, det där är helt irrelevant och har inte med det här att göra. Vi har redan gått igenom hela nellnellnell-grejen. Vi har tillochmed gått igenom den lite FÖR mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

när jag kritiserade nellnellnell på ett korrekt sätt blev jag varnad och tråden raderades. jag hade skrivit varför flera var missnöjda med henne och gjorde en omröstning för att bevisa att hon inte hade användarnas stöd. trots det raderade hon själv ogenerat tråden.

Meh, varför tog du upp det i en tråd och dessutom gjorde en omröstning, som är påhopp ist för att prata med henne och reda ut vad det nu än är, och om det inte funkar då till Alexander Darling lr vad han nu heter. Hon hade ju rätt att ta bort tråden [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag menar inte att användarna skall ha en uteslutande makt över vilka som bli mods eller om det skall avsättas. Det är ju självklart.

Men däremot så tycker jag att användarnas tycke skall tas i störra åtanke när beslut genomförs emellan moderatorerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kirgizistan:

Men däremot så tycker jag att användarnas tycke skall tas i störra åtanke när beslut genomförs emellan moderatorerna.

Åtminstone jag tar stor hänsyn till användarna när jag modererar och jag tror att många av mina kollegor gör detsamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Meh, varför tog du upp det i en tråd och dessutom gjorde en omröstning

ta det på pm istället, jag ska sova nu [zzz]


   
SvaraCitera