Aviseringar
Rensa alla

Min vän blev våldtagen 2


Ämnesstartare

Hej allihopa

Jag har tidigare skrivit om min vän som blivit våldtagen och detta kan ni läsa mer om i min första tråd. Nu är jag återigen i behov av hjälp. Som sagt har vi behållit kontakten via sms och träffats lite från och till, trots att det varit en svårighet. Som sagt har hon pratat med mig om att hon vill begå självmord. Under ca 3 veckors tid har hon berättat i princip varje kväll om hur skönt det skulle vara att inte finnas mer. Jag får då säga precis samma sak varje gång, att det inte är värt det, att andra skulle bli ledsna osv. Jag själv tror inte på henne och har tröttnat på att säga samma sak om och om igen. Det känns på ett sätt som att hon försöker göra mig ledsen och upprörd.

Men igår inträffade en vändpunkt och jag tror att jag kan ha gjort något dumt. Hon sade att hon nu verkligen hade bestämt sig men hon visste bara inte när hon skulle göra det. Då frågade jag henne om hon försökte göra mig upprörd genom att säga så. Med det svarade hon att, okej då skriver jag inte till dig mer om det gör dig upprörd. Jag svarade med att berätta att jag tyckte hon är en jättebra person och att jag absolut inte ville avbryta vår kontakt. Sedan dess har hon inte skrivit mer. Imorse skrev jag God morgon och frågade hur hon kände sig idag, och ännu har jag inte fått något svar. Jag är ganska säker på att hon inte gjort något dumt men man blir ju ändå orlolig när hon inte svarar.

Vad ska jag ta mig till?

Ytterst tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Pellemede:

Vad ska jag ta mig till?

vänta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med hennes föräldrar så får de se till att hon får den vård hon behöver. Är hon för gammal för det så försök övertyga henne att skaffa vård själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pellemede:

Under ca 3 veckors tid har hon berättat i princip varje kväll om hur skönt det skulle vara att inte finnas mer.

Det här är ju ett varningstecken för dig.

Sluta snacka med henne hela tiden, se till att hon gör något nyttigt, och att DU gör något nyttigt av situationen.

Nu matar du bara henne med uppmärksamhet och "tyck synd om mig".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk som begår självmord berättar det väldigt sällan i förväg på det sättet, har jag för mig[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

folk som begår självmord berättar det väldigt sällan i förväg på det sättet, har jag för mig[blush]

Ja, och 80% av alla tjejer som utför själmordshandlingar överlever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Ja, och 80% av alla tjejer som utför själmordshandlingar överlever.

mh,de är sånna attentionwhores[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ring till antingen förälder, sjukhus eller polis om situationen kräver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Nu matar du bara henne med uppmärksamhet och "tyck synd om mig".

Ja, det är nog sant.

Nu har hon iallafall svarat på mitt mess där hon skrev "Snälla bry dig inte..."

Skall jag svara på detta eller bara låta det vara? Om svara vad bör jag skriva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu skrev hon även: "Du får inte bry dig!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pellemede:

Ja, det är nog sant.

Hon vill nog mest ha uppmärksamhet,

många killar bryr sig faktiskt om tjejer som verkar EXTREMT sårbara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

mh,de är sånna attentionwhores[sad]

Kan också ha att göra med att kvinnor oftare söker hjälp för sina problem. Är man inlagd är det ganska stor risk att misslyckas med självmordsförsök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

kvinnor oftare söker hjälp för sina problem.

mh men kanske för att

farbror gugge:

de är sånna attentionwhores

[blush][blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

även om hon nu ville ha uppmärksamhet så spelar det ingen roll hon verkar ändå må dåligt. hon behöver läggas in och lagas. ta tag i detta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu skrev hon dessutom "Åh varför messa du?"

Ska jag svara på hennes sms eller vad ska jag göra? Kan någon komma med ett bra förslag, är i stort behov av det! Please!


   
SvaraCitera