Aviseringar
Rensa alla

Min vän har anorexia


Ämnesstartare

Min bästa kompis har anorexia- det vet jag.
Innan, när vi gick i sexan, så var hon lite mullig. Inte tjock, men du vet; kurvig och så.
När vi började sjuan så började hon klaga jättemycket på sitt utseende, hon började växa också. (hon har växt 1 dm sedan vi gick i sexan). Och hon har gått ner i vikt... 10 kg. Hon äter INGENTING! Det är så hemskt... Hon typ tynar bort framför mig, jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag vill inte tjata på henne om att hon ska äta, för jag vet att det inte gör det bättre. Men jag vill inte se henne bli smalare. Hon pratar hela tiden om hur tjock hon är. Och eftersom hon nu är smalare än mig så får det mig att må dåligt också. Jag är rädd att hon ser mig som tjock, att jag är tjock. Jag brukade inte bry mig så mycket om sådant innan, men varje gång jag går förbi speglen så tar jag mig för magen och undrar:[chocked] Är jag verkligen tjock?

Snälla! Berätta för mig hur jag ska gå till väga för min kompis skull!


   
Citera

Pieces of a star:

Jag är rädd att hon ser mig som tjock, att jag är tjock.

jag tror inte att anorektiker ser andra "normalbyggda" som tjocka, dom har nog oftast bara en felvriden bild av sej själva.
hur du ska gå till väga för hennes skull vet jag dock inte, tyvärr [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med skolsköterskan, kurator, lärare, förälder.
Vad som helst, någon som kan hjälpa dej. Och nej, tjata hjälper inte, hon kommer inte börja gilla mat för att folk tjatar men påpeka och fråga. Ska du inte äta upp potatisen ? För man måste bry sej.
Säg till lärare, skolsköterska, förälder eller någon annan vuxen.
Anorexi är ett helvete !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OPe_:

Säg till lärare, skolsköterska, förälder eller någon annan vuxen.

Problemet är att hon inte vill erkänna det, så när jag påpekar att vi borde göra något sådant får hon panik. Hon säger att hon inte har anorexi, att hon bara inte är hungrig.
Det kanske man går på en gång, men varje dag...
Hon blir bara sur på mig. [sad]


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Problemet är

snacka med dem ändå. det är väl bättre att problemet löser sig så snabbt som möjligt än att det går för långt och hon svälter sig själv till döds t.ex

Vincenco:

låt henne tyna bort , du hittar bättre vänner

seriösa trådar är till för att vara seriösa, inte för att skämta i, så lägg ner!


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

seriösa trådar är till för att vara seriösa, inte för att skämta i, så lägg ner

okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjänstevåld:

åt henne tyna bort , du hittar bättre vänner

Ibland så undrar jag om monster faktiskt finns...

BTW, jag ska försöka prata med en vuxen. Men vad ska jag säga? "Hej, min kompis har anorexia."

???


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Ibland så undrar jag om monster faktiskt finns...

På internet finns allt.


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Ibland så undrar jag om monster faktiskt finns...

Finns en hel del dumma personer på UM, mitt tips är att ignorera dem

Pieces of a star:

Men vad ska jag säga?

säg typ: jag är tror att min vän har anorexia... kanske att du är rädd för hennes skull och så


   
SvaraCitera

Det kan inte du fixa, kontakta kuratorn på er skola och låt inte kompisen dra med dig. Snacka med kuratorn om hur hon/han tycker att du ska bete dig mot henne. Visa att du bryr dig men tänk på att hon förmodligen har helt åt helvete förvriden syn på sig själv och det finns en chans att hon misstolkar det du säger till henne.


   
SvaraCitera

Självklart att hon förnekar det och kommer att bli arg på dig. Hon har väl inte kommit så långt än att hon har insett at hon har en sjukdom. Du borde kontakta kuratorn först för att tala om att du är orolig för din kompis. Hon kommer därefter sköta det mesta själv. Det enda du då behöver göra är att stödja din vän.
Vi i min skola brukar sitta kvar i matsalen tills våran kompis har tagit en eller två tuggor. Man tar liksom lite i taget.


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Snälla! Berätta för mig hur jag ska gå till väga för min kompis skull!

Ingredienser
1 st kompis
1 portion potatismos
1 st äggula
2 msk riven ost
salt och peppar
ett par tomater
gröna bönor
sparris
Sås:
1 st äggula
1/2 msk vatten
75 g smör, smält
pressad citron
vitpeppar
1/2 tsk dragon
Ugn 250 grader

1. Krydda din kompis, häll salt på henne och stek henne i 2 minuter på var sida i het penna. Lägg på ekplanka. 2. Blanda potatismoset med äggula och ost och klicka eller spritsa ut på plankan. Lägg skårade tomater, bönor och sparris runt om.

2. Vispa äggula och vatten till såsen i en kastrull på svag värme tills den tjocknar. Se till att det smälta smöret har ungefär samma temperatur och tillsätt det lite i taget under omrörning. Smaka av med kryddorna och låt såsen stå och svalna.

3. Pensla grönsakerna med lite olja och ställ in plankan i ugnen. Gratinera tills moset fått fin färg. Servera med såsen.

Serveras med en kall öl, bon aptit[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Ingredienser
1 st kompis
1 portion potatismos
1 st äggula
2 msk riven ost
salt och peppar
ett par tomater
gröna bönor
sparris
Sås:
1 st äggula
1/2 msk vatten
75 g smör, smält
pressad citron
vitpeppar
1/2 tsk dragon
Ugn 250 grader

Jag fattar inte att man tar sig tid att skriva ett sådant meningslöst inlägg.

Tack alla andra! Jag ska försöka. Det svåraste blir nog när hon får reda på det...


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Jag fattar inte att man tar sig tid att skriva ett sådant meningslöst inlägg.

Men plankstek är ju gott[n]


   
SvaraCitera

Pieces of a star:

Min bästa kompis har anorexia

min med[n] eller en av dem


   
SvaraCitera