Aviseringar
Rensa alla

Minareter på din gata?


Ämnesstartare

Jag undrar hur många som egentligen tycker det skulle vara kul att ha en minaret ekandes över sitt bostadsområde som kallade till bön fem gånger om dagen, från soluppgången till solnedgången.

ÄNDRAT 2009-12-25 18:22


   
Citera
Ämnesstartare

[zzz]


   
SvaraCitera

Saknar alternativet: "Om de inte är högre än andra byggnader får vara och inte låter mer än kyrktorn får".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

أكرهك


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Saknar alternativet: "Om de inte är högre än andra byggnader får vara och inte låter mer än kyrktorn får".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja om de inte låter mer än kyrkklockorna


   
SvaraCitera

gillar inte din töntpoll.[mad]

Sålänge jag inte vaknar/störs av det bryr jag mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men minaretar dånar väl oftare än kyrkklockor?

Annars är jag skeptisk till både och, det är ju irriterande med de ljuden, speciellt för de människor som bor väldigt nära


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Saknar alternativet: "Om de inte är högre än andra byggnader får vara och inte låter mer än kyrktorn får".

Det är inte så relevant för en minaret som är tyst och låg fyller inte sitt syfte och är därmed meningslös. Hela poängen med minareten är att den skall höras långt så alla vet när det är dags att be.

Blivande_japan:

gillar inte din töntpoll

Jag tycker den är ganska relevant, jag är nyfiken på om folk verkligen vill ha en minaret på sin gata. Det är en sak att säga att dem inte skall förbjudas, men en annan när man faktiskt har den i sin vardag.

Jag personligen vill inte vakna i Teheran på morgonen. Människor får tro vad de vill i sina tempel/kyrkor etc. Men det är verkligen inte samma sak som att att jag tycker det är ok att förorena det offentliga rummet med religösa budskap av olika slag.

Europa och sverige är sekulariserade länder, jag vill inte ge utrymme för en ny expansiv världsreligion med medeltida värderingar. Hade jag levt i ett muslimsk land hade jag förmodligen suttit i fängelse eller värre nu. Jag är bög, ifrågasätter gud och präster och har sex utanför äktenskapet, mer eller mindre jävulens avkomma enligt islam. Så ursäkta om jag inte vill höra dessa muslimska budskap utropas över land och rike 5 ggr om dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Ja, gärna islamska böner 5 ggr om dagen. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Nej, inga minareter på min gata.

Nej, absolut inga minareter. Vad jag vet så används minareterna även för propagandaspridning.

Sen så är minareter så jävla fula att de bara skulle vara fail mot våran Svenska låga arkitektur.

Sen så gillar jag inte ideén om att höra massa böneutrop 5 gånger per dag skithögt i hela staden.

För den delen så borde inte kyrkor få ringa längre heller, fyller inget jävla syfte så. Montera ned eller svetsa ihop skiten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sysselsätter väl säkert människor, ni vet.. arbetslösheten o så. Hela fem gånger, varje dag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Ja, gärna islamska böner 5 ggr om dagen. (Du röstade på detta alternativ)

Har roligare liv än att orka bry mig om sånt. Skulle inte störa mig mer än kyrkan som ska plinga sin klocka vareviga timme eller trafiken som aldrig kan vara tyst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Nej, inga minareter på min gata. (Du röstade på detta alternativ)

Inget illa gentemot minareter, jag tycker lika illa om alla religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Nej, inga minareter på min gata. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera