Aviseringar
Rensa alla

Minigris - Olagligt att avliva den själv?


Ämnesstartare

Funderar på att skaffa en minigris som husdjur.
Men om jag tröttnar på den, är det okej att slakta den själv och använda i kulinariska sammanhang? Måste jag gå till en veterinär för att avliva den? Mig veterligen får man ju inte slakta hundar eller katter själv, men bönder och dylikt slaktar ju en massa andra djur, så det borde väl vara okej? Eller eventuellt om jag lämnar in den till ett slakteri.


   
Citera
Ämnesetiketter

Shrimpy_:

men bönder och dylikt slaktar ju en massa andra djur, så det borde väl vara okej?

Dom har väl "tillstånd"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Dom har väl "tillstånd"?

Happ... Men då borde det vara okej om jag lämnar in grisen för avlivning. Och så borde ingen tjafsa om att jag vill tillaga och äta den sen?


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Happ... Men då borde det vara okej om jag lämnar in grisen för avlivning. Och så borde ingen tjafsa om att jag vill tillaga och äta den sen?

Se till att det är halal, så att den går att äta.

MVH


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Men då borde det vara okej om jag lämnar in grisen för avlivning. Och så borde ingen tjafsa om att jag vill tillaga och äta den sen?

Jag tror faktiskt inte du får avliva den hos veterinären hur som helst, dessutom tror jag inte veterinären skulle hand it over till dig bara sådär om den nu avlivades.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Jävla mödare!!! [chocked][chocked][chocked][chocked]

Hur kaan du vilja döda en oskyldig gris?[shake][shake][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Se till att det är halal, så att den går att äta.

Jag är inte muslim.

emery:

Jag tror faktiskt inte du får avliva den hos veterinären hur som helst, dessutom tror jag inte veterinären skulle hand it over till dig bara sådär om den nu avlivades.[rolleyes]

Men vad fan. Men om jag lämanr den till en slaktare tänkte jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svarta_rosen:

Jävla mödare!!! [chocked][chocked][chocked][chocked]

Hur kaan du vilja döda en oskyldig gris?[shake][shake][shake]

Jag blir ju en mördare först när jag med egna händer har slaktat grisen.
Jag tänkte dock snarare lämna in den till ett slakteri om det är möjligt. Om jag tröttnar på grisen, blir allergisk eller den är allmänt jobbig så gör jag det bästa av situationen. Det är ju fördelen med att äga en minigris. När det lever är den sällskap. När den dör blir den mat.


   
SvaraCitera

Tröttnat på pojkvännen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Tröttnat på pojkvännen?

Nä, letar bara efter ett funktionellt husdjur.


   
SvaraCitera

Bönder måste inte alltid ha licens för att avliva djuren, bara enklare smidigare och snabbare att avrätta aset själv än att åka till en vetrinär och få det fixas.

Tröttnar du på grisfan kan jag avliva den åt dig, garanterat rent, snabbt och smärtfritt (dom är väll som typ äldre kattungar i storlek?)


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Men om jag lämanr den till en slaktare tänkte jag.

Alltså slaktare får fan inte slakta random djur som folk kommer in med bara sådär fattar du väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Garm1:

Tröttnar du på grisfan kan jag avliva den åt dig, garanterat rent, snabbt och smärtfritt (dom är väll som typ äldre kattungar i storlek?)

Nej, de blir ganska stora i vuxen ålder. Men jag tänkte mer på att det kanske krävs nån licens för att få avliva ett djur? Men det gör det alltså inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Alltså slaktare får fan inte slakta random djur som folk kommer in med bara sådär fattar du väl?

Ok, vad är det för regler som gäller då?


   
SvaraCitera

Shrimpy_:

Men jag tänkte mer på att det kanske krävs nån licens för att få avliva ett djur?

Hur stora? Licens krävs säkerligen, jag är dock uppvuxen på landet och där bryr man sig inte om sådant och avrättar djuren ändå, bevisen äter man upp och alla är glada (=


   
SvaraCitera