Aviseringar
Rensa alla

Minneskort till digitalkamera


Chucky
Ämnesstartare

Har en digitalkamera som inte fungerar , skall köpa ny kamera men vill kunna använda samma minneskort, för att förhoppningsvis kunna se bilderna som tagits med gamla kameran.
Bilderna ligger väl kvar på kortet om man stoppar in det i en ny kamera? Jag har tidigare med ett annat minneskort provat stoppa i det i en annan kamera, men då fungerade det inte till den kameran, och när jag satte in det i kameran som det satt i ursprungligen, så var alla bilder borta [censur]
Hur undviker man det och hur vet man vilket kort som kan användas till vilka kameror? (kan ju inte gå igenom varenda kameramodell som finns?)
Det är ett Secure Digital kort som suttit i en Konica Minolta.


   
Citera
Ämnesetiketter
Chucky
Ämnesstartare

Kan ju omformulera mig lite kortare;

fungerar ALLA SD-minneskort i alla kameror som har SD som minnestyp?


   
SvaraCitera

ja det ska dom väl göra. fast olika kameror sparar väl filer på olika sett och olika mappnamn på minneskortet. Har du ingen minneskortläsare som du kan ta över bilderna med?


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

tobias:

ja det ska dom väl göra. fast olika kameror sparar väl filer på olika sett och olika mappnamn på minneskortet. Har du ingen minneskortläsare som du kan ta över bilderna med?

nej, men funderar på att köpa en, för har en del gamla minnekort där det säkert ligger massa bilder på som ej finns kvar på dator/ej upplagda. Hur vet man vilket sort man ska ha, de finns ju i väldigt olika prisklasser, har SD kort, SD-mini och nån annan typ med tror jag.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Sen har ju nog SD-kortet som suttit i den omnämda kameran följt med kameran från början , för det är bara ett 128MB minne och står inget märke på det.


   
SvaraCitera

Chucky:

fungerar ALLA SD-minneskort i alla kameror som har SD som minnestyp?

Ja men det kanske är så att olika kameror formaterar kortet på olika sätt. Med mappnamn och så som tobias sade.
Du borde definitivt kopiera bilderna först annars så förlorar du dem nog.


   
SvaraCitera

Sätt in minneskortet i en dator innan annars.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

PlatonicLove:

Sätt in minneskortet i en dator innan annars.

genom en minneskortläsare eller vad menar du?


   
SvaraCitera

Chucky:

genom en minneskortläsare eller vad menar du?

ja precis.


   
SvaraCitera

Chucky:

genom en minneskortläsare eller vad menar du?

tobias:

ja precis.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera