Aviseringar
Rensa alla

Minskar stöder för SD bland ungdomar?


Chibibbi:

Finns det något akademisk forskning kring det som stödjer den tesen, eller är det bara anekdotisk bevisning och luddiga vardagsintryck som står till grund för en sådan bedömning? 

Vi kan nog alla vara överens att om det inte existerat turkar eller kurder i stockholm så hade det inte varit sammandrabbningar mellan dessa på Sergels torg.


   
SvaraCitera

Panda:

Vi kan nog alla vara överens att om det inte existerat turkar eller kurder i stockholm så hade det inte varit sammandrabbningar mellan dessa på Sergels torg.

Men det är inte deras blotta existens i Stockholm som är problemet. 


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Men det är inte deras blotta existens i Stockholm som är problemet. 

Nej. Men det är en enkel lösning om man skulle vilja gå den vägen.


   
SvaraCitera

Chibibbi: Finns det något akademisk forskning kring det som stödjer den tesen, eller är det bara anekdotisk bevisning och luddiga vardagsintryck som står till grund för en sådan bedömning?

Vi kan ju alla se hur vårat samhälle fungerar. Den där händelsen är ju inte första gången. Och kommenterar i skolan som "Svennejävel" och "Blattejävel" har väl säkert oss alla hört massor av gånger. Vi ser polis i USA som inte vågar gripa svarta brottslingar för att bli kallade rasister.

Listan kan göras lång.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Vi kan ju alla se hur vårat samhälle fungerar. Den där händelsen är ju inte första gången. Och kommenterar i skolan som "Svennejävel" och "Blattejävel" har väl säkert oss alla hört massor av gånger. Vi ser polis i USA som inte vågar gripa svarta brottslingar för att bli kallade rasister.

Listan kan göras lång.

Nej, jag tycker inte att det räcker alls. Jag vill se forskning och vetenskapligt etablerade sanningar innan jag köper det. Det är enkelt att dra amatörmässiga slutsatser och att se det man vill se, men det som är intressant är vad som är sant och hur det faktiskt ligger till. 

Panda:

Nej. Men det är en enkel lösning om man skulle vilja gå den vägen.

Visst, men om vi dödade dem skulle de inte heller inte utgöra ett problem. Men det innebär inte att det är en bra idé bara för att handlingen erbjuder en lösning på problemet. Finns andra faktorer att ta hänsyn till, som gör total uteslutning till en dålig idé, i mina ögon. 


   
SvaraCitera

Chibibbi: om vi dödade dem skulle de inte heller inte utgöra ett problem.

Sant

Chibibbi: Men det innebär inte att det är en bra idé bara för att handlingen erbjuder en lösning på problemet.

Också sant

Men jag tror det finns en korrelation till antal turkar och kurder i stockholm och till risken att dessa drabbar samman på Sergels Torg. Har dock inte den akademiska forskningen du frågade efter för att styrka denna teorin.


   
SvaraCitera

Panda: Men jag tror det finns en korrelation till antal turkar och kurder i stockholm och till risken att dessa drabbar samman på Sergels Torg. Har dock inte den akademiska forskningen du frågade efter för att styrka denna teorin.

Jag tror inte antalet är det som gör att de drabbar samman utan att det finns kulturella skillnader mellan dem som är väldigt starka och fientliga. Om ett stort antal turkar och kurder skulle finnas i Stockholm utan dessa skillnader tror jag inte att de skulle drabba samman alls. Jag tror alltså att det måste vara antalet plus skillnaderna, annars skulle de inte ha skäl att bråka. 


   
SvaraCitera

I min klass så ökar det faktiskt (tror jag) men det beror på, fyra i klassen är helt emot och andra halvan kanske är mer för.

Om man ser på ungdomar ute i samhället så tror jag nog att det ökar.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Mångkultur leder till detta:

Idioti leder till det där. Att påstå att människor beroende på etnicitet har olika kapacitet var det gäller bildning är ganska rasistiskt. Skulle du påstå en sådan sak? (Jag gör ett antagande baserat tidigare uttalanden från dig)


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Jag tror inte antalet är det som gör att de drabbar samman utan att det finns kulturella skillnader mellan dem som är väldigt starka och fientliga. Om ett stort antal turkar och kurder skulle finnas i Stockholm utan dessa skillnader tror jag inte att de skulle drabba samman alls. Jag tror alltså att det måste vara antalet plus skillnaderna, annars skulle de inte ha skäl att bråka. 

Detta stämmer nog. Men frågan är då vilken lösning som är lättast eller vilken som ens är genomförbar. 


   
SvaraCitera

Panda:

Detta stämmer nog. Men frågan är då vilken lösning som är lättast eller vilken som ens är genomförbar. 

Jag tror det vore enkelt att stänga gränsen helt. Men precis som att döda dem inte vore en bra idé så tror jag heller inte att stänga gränsen vore en bra idé. Varför? För tänk de som faktiskt är i nöd och är i genuint behov av hjälp - ska vi stänga dem ute? Hur ska de klara sig? Om vi skickar tillbaka dem till hemlandet, kommer de dö då? Är det rätt? Ska vi hänvisa dem till ett annat land? Men om vi inte tänker ta emot dem, varför skulle andra göra det? Hur kan vi säga åt andra länder att ta emot om vi inte själva gör det? Nej, jag tycker det finns skäl att bevilja asyl även om det kanske heller inte är lönsamt. Men det som gäller är att göra det i en rimlig mängd som vi kan klara av. Vi kanske inte kan erbjuda alla plats, men i alla fall flera. Jag tycker man borde rangordna vilka kriterier man ska ta in folk. Exempelvis vore det bra om vi tog in de som har det mest nödställt och prioriterade att ge trygghet åt dessa. Så som barn eller sjuka. Genom att göra så garanterar vi att de som har de sämst också får det bättre. Men det gäller också att ha en fungerande integration. De som kommer hit måste bemötas av en fungerande skol-, arbets-, invardrings-  och bostadspolitik. Hur kan vi hjälpa någon alls om dessa inte fungerar? Vi är skyldiga oss själva och de som kommer hit att se till att politiken fungerar så att de som kommer hit också får en chans att bli en del av samhället. Inte konstigt att det skapas utanförskapsområden när politiken som tar hand om dem är kass. 


   
SvaraCitera

Panda:

Detta stämmer nog. Men frågan är då vilken lösning som är lättast eller vilken som ens är genomförbar. 

Fast det funkar ju inte så. Man kan ju inte bara skicka ut alla kurder och turker pga det här som hände. Det skulle vara som att skicka ut alla fullisar för att de startar ett bråk mitt i Stockholm, vilket jag kan tillägga händer väldigt ofta. Eftersom det här nu hände ska alla SD anhängare i all evighet ta upp det här exemplet för att styrka sina argument till att invandringen borde minska.


   
SvaraCitera

Anonym001:

Fast det funkar ju inte så. Man kan ju inte bara skicka ut alla kurder och turker pga det här som hände. Det skulle vara som att skicka ut alla fullisar för att de startar ett bråk mitt i Stockholm, vilket jag kan tillägga händer väldigt ofta. Eftersom det här nu hände ska alla SD anhängare i all evighet ta upp det här exemplet för att styrka sina argument till att invandring är dåligt o.s.v.


   
SvaraCitera

S3ON: Idioti leder till det där. Att påstå att människor beroende på etnicitet har olika kapacitet var det gäller bildning är ganska rasistiskt. Skulle du påstå en sådan sak? (Jag gör ett antagande baserat tidigare uttalanden från dig)

Skulle inte säga att det beror på etniciteten. Utan det är främst deras kultur det är fel på. Sedan så är ju en del folk mer aggressiva än andra och det är ju genetiskt såklart.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Håller med om allt. Men precis som varken du, jag eller någon annan agerar moraliskt rätt i alla beslut så kan man inte kräva det av någon annan heller. Det är OK att sätta sig själv först. Det är OK att bry sig mer om sina syskon och om grannen som bjuder på bullar än om syrier. Det är bara mänskligt. 

Med det sagt så tycker jag personligen det vore finare om vi alla kunde förbättr oss bara lite iaf.


   
SvaraCitera