Aviseringar
Rensa alla

Missade p-piller - varför är det ett problem?


mediakatt:

Varför skulle kroppen tro att en ägglossning ska ske när den inte gått igenom de delar av en menstruationscykel som leder upp till ägglossning? P-piller hindrar ju inte enbart ägglossningsdelen av menstruationscykeln.

Nej, och jag kan tyvärr inte svara på hur kroppen fungerar exakt, måste fråga någon till råds om jag ska svara på de här frågorna. Kan i alla fall ge en teori baserad på de fakta jag besitter.

mediakatt:

i och med att man inte har en riktig mens

Precis, man har inte en riktig mens, kombinerade p-piller skapar ju en egentligen onaturlig menscykel, som man kan rubba om man inte intar de hormon som krävs för att konstruktionen ska hålla.

mediakatt:

vilket inte bör ske om man tar p-piller i och med att det minskar hormonerna av FSH.

Fast om du då glömmer ta gestagenpiller som motverkar FSH kan mängden FSH hastigt stiga och bidra till en ägglossning, eftersom de sänkta värdena av FSH får kroppen att tro att en ägglossning är på väg. Uppenbarligen sänks i alla fall värdena naturligt dagarna innan ägglossning i vanliga fall (utan p-piller)

mediakatt:

När den är nog mogen, vilket den inte bör bli, producerar den så pass mycket östradiol att det stimulerar produktionen av LH, vilket initierar ägglossning.

Vad jag vet bildas FSH och LH samtidigt, inte i olika faser. Det utsänds GnRH ifrån Hypotalamus som frisätter dessa hormon för att skapa en ägglossning. Uppenbarligen hämmas inte dessa hormon helt och kortvarigt, då ägg ändå tycks växa till och släpps ifall man glömmer ta några hormonpiller. Vad jag vet hämmar progestagener östrogenet i kroppen så att miljön blir mer ofruktar i livmodern, samt minskar könshormonerna. Dock innehåller också p-piller östrogen/östradiol, för att man ska bibehålla ett slags menscykel. Med det sammantaget verkar ändå p-piller skapa en menscykel och lurar kroppen med ett konstant hämmat FSH och HL som skjuter i höjden om man glömmer bort att ta pillren; annars kan jag inte se hur man kan bli gravid så lätt.

Kan inte komma på en mer vettig förklaring än så just nu, håller med om att det verkar lite omöjligt.[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slagfärdig:

Jag vet att man inte har ägglossning när man äter p-piller, så det är väl ingen äkta mens, men vad ska man kalla det då.

Blödning? [cute]


   
SvaraCitera