Aviseringar
Rensa alla

Missbrukande föräldrar


Crypto:

Hjälper inte det så kan du ta kontakt med Alkohol och narkotika enheten, så slipper du gå till soc som har anmälningsplikt vid sådant här och för in det i sitt register

Min lillebror fick en dag spader och pratade med nån kurator på skolan som sedan gjorde en anmälan och det blev samtal med soc och allt det där.

Dock var det ett stort misstag eftersom vår morsa (som har mest alkoholproblem) skyllde det på oss vilket gjorde att hon drack mer och blev mer aggressiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Dock var det ett stort misstag eftersom vår morsa (som har mest alkoholproblem) skyllde det på oss vilket gjorde att hon drack mer och blev mer aggressiv.

Dock så är det knappast bättre att bara lida i det tysta, även om soc är värdelösa så gör de trots allt bra grejer ibland. När de väl gör ngt dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Levde med det i 20 år, sedan drog jag.


   
SvaraCitera

isola:

även om soc är värdelösa så gör de trots allt bra grejer ibland. När de väl gör ngt dvs.

Asså det beror på.
Det var väl bra att de agerade när någon behövde hjälp.

Dock var förmodligen vårat fall något annorlunda eftersom det istället vände till det värre.
Blev istället en fråga om lojalitet då hela skuldbeläggandet vändes mot min lillebror och sedan mot mig som försvarade honom.

Vi lärde oss efter att det inte är någon idé att försöka gnäbba emot.
Men visst det var mycket jobbigt under vissa perioder, men man fick helt enkelt stå ut till man själv kom undan genom tex studier.

Men jag vet inte. Jag är delad i frågan om vad man ska göra.
Att säga till myndigheter funkade inte för oss men kanske gör det för nån annan. Man får väl helt enkelt kolla på situationen och se själv om det är värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Att säga till myndigheter funkade inte för oss men kanske gör det för nån annan. Man får väl helt enkelt kolla på situationen och se själv om det är värt det.

Självklart så ska man alltid sträva efter att få det bättre, speciellt om man har yngre syskon.
Sen är det ju soc som har sista ordet och bedömer i många fall fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

llummis:

Jag undrar hur vanligt det är med föräldrar som missbrukar alkohol. Känns som man är helt ensam om det.

Jag är uppvuxen med en pappa som missbrukade alkohol och han var jävligt agresiv när han drack så jag flydde många gånger till min kompisar när han var på fyllan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

llummis:

Någon som har tips hur man kan få dom att sluta?

Tyvärr så kan dom bara sluta om dom har viljan och så länge dom inte har den så slutar dom inte att dricka


   
SvaraCitera

Novan:

Tyvärr så kan dom bara sluta om dom har viljan och så länge dom inte har den så slutar dom inte att dricka

Nej och de flesta alkoholister ser ju det som en form av självmedicinering och därför är det så svårt för dom att sluta.

Som ett av mina favoritcitat från serien OZ:
''You ain't ever gonna get rid of drugs until you cure pain.''


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Dock var förmodligen vårat fall något annorlunda eftersom det istället vände till det värre.
Blev istället en fråga om lojalitet då hela skuldbeläggandet vändes mot min lillebror och sedan mot mig som försvarade honom.

Det kan få den effekten ja, fick det till n början hos mig. Jag var nära att bli utslängd hemifrån t.ex o familjen var svinarg på mig.

Missbrukare brukar skuldbelägga andra i dessa fall, och ibland innan genom att säga att det är deras fel att man dricker (vilket jag fått höra x antal ggr), men det är bara en försvarsmekanism från eras sida.

Din bror gjorde verkligen inget fel. Din mamma behövde hjälp och han ville hjälpa henne, sig själv och dig, genom att kontakta kuratorn.

Sen blir det inte i alla fallen bättre tyvärr när det steget väl är taget.


   
SvaraCitera

Crypto:

Din mamma behövde hjälp och han ville hjälpa henne, sig själv och dig, genom att kontakta kuratorn.

Alla vill inte ha hjälp det är det som är problemet.

Mina förläldrar har haft riktigt tuffa tider med ekonomiska svårigheter och annat så det har blivit deras form för att klara av vardagen.

Alkoholen är så ingrodd i deras liv att jag nästan ser det lika starkt som ett heroinberoende.

Det svåra med att blanda in myndigheter i sådant här är att de bara bryr sig om det här direkta faktum - att hon dricker och måste sluta.
De tog aldrig någon hänsyn till orsakerna och därför kan jag till viss del förstå morsan att det känns oseriöst.
Även fall hon slutar dricka så kommer hon ändå vara i samma situation innan, men nu utan möjligheten att fly undan.

Hon har försökt många gånger att sluta med hjälp av olika metoder antabus vanligt men det höll bara i korta perioder.
Så någon gång fick vi helt enkelt acceptera vad de är och helt enkelt leva med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Om du har fler frågor, tveka inte att ställa dem
Lycka till [y]

Tack!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

enhimmelskdrog:

du kanske borde prata med dom/den om hur jobbigt du tycker att det är

vet inte hur många gånger jag gjort de.. vanliga visan. Alla gråter. Dom ska lovar att "inte dricka så mycket". Har skuldkänslor en dag. Bortglömt nästa. Känns nästan omöjligt att få dom att sluta. .

Tack och lov för syskon. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

llummis:

Jag undrar hur vanligt det är med föräldrar som missbrukar alkohol. Känns som man är helt ensam om det.

Nej, dom finns därute.

Inte alltid lätt att se heller.

llummis:

Någon som har tips hur man kan få dom att sluta?

Att skrika på dem funka rinte så vitt jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

llummis:

vet inte hur många gånger jag gjort de.. vanliga visan. Alla gråter. Dom ska lovar att "inte dricka så mycket". Har skuldkänslor en dag. Bortglömt nästa. Känns nästan omöjligt att få dom att sluta. .

ah, har inte testat det själv så jag vet inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Nej och de flesta alkoholister ser ju det som en form av självmedicinering och därför är det så svårt för dom att sluta.

Du har nog rätt i det du skriver.
Jag menade att man kan inte tvinga nån att sluta att dricka genom vård eller att nån annan säger till dom att sluta så länge dem inte har att villjan själv att sluta med sitt missbruk.


   
SvaraCitera

Novan:

Jag menade att man kan inte tvinga nån att sluta att dricka genom vård eller att nån annan säger till dom att sluta så länge dem inte har att villjan själv att sluta med sitt missbruk.

Nej men precis.
Det blir annars lätt så att det blir att de tänker ''alla är bara emot mig och de kan inte förstå att jag mår så dåligt''

Det man får göra helt enkelt är att få missbrukaren i fråga att själva inse att de har ett problem, ett problem som måste lösas.

Annars är det meningslöst. Vi lyckades inte, visserligen har deras drickande minskat de senaste åren, men de är fortfarande alkholister och vi fick helt enkelt lära oss att leva med det.


   
SvaraCitera