Aviseringar
Rensa alla

Missbrukande mamma


Ämnesstartare

Oseriösa svar UNDANBEDES.

Jag är en tjej på 18 år som lever tillsammans med min mamma som missbrukar alkohol och tabletter.
Mitt liv är ganska tabulagt, skamligt och rent ut sagt ett helvete ibland. Ingen av mina vänner vet att jag lever så här.

Enligt min mamma så är hon själv inte en missbrukare, trots att hon har varit på rehab flera vändor.

Jag har heller inte någon nära släkt och min pappa finns inte i mitt liv.

Jag är så trött på det här livet. Det finns sällan mat hemma, jag får sköta hunden själv, laga mat,diska, tvätta, hjälpa min mamma, ekonomin och städa och utöver det här så går jag i skolan. Dessutom har min mamma fått mig att hamna hos kronofogden då jag inte har haft råd att betala min telefonräking eller mitt internet eftersom mamma har "behövt" pengarna.

Det jag undrar över egentligen är hur man som anhörig kan få hjälp med det här? Om man kan få bidrag eller söka fonder för att få hjälp med ett nytt boende? Är det någon här som har liknande erfarenheter? Alla tips och råd uppskattas!

Kram


   
Citera

Om du tar kontakt med socialen där du bor är det möjligt att du kan få hjälp med att hitta och betala för någon annanstans att bo, om de anser att din situation hemma är illa nog för att motivera det.

Ett annat tips är att försöka komma i kontakt med en stödgrupp för anhöriga till missbrukare - det brukar finnas på de flesta större orter - det är möjligt att du kan få både emotionellt stöd och praktisk rådgivning på det sättet.

Om din skola har en skolkurrator är det också möjligt att en sådan kan hjälpa dig att komma i kontakt med någon som kan hjälpa dig med din praktiska situation.


   
SvaraCitera

jeak1:

Det jag undrar över egentligen är hur man som anhörig kan få hjälp med det här? Om man kan få bidrag eller söka fonder för att få hjälp med ett nytt boende? Är det någon här som har liknande erfarenheter? Alla tips och råd uppskattas!

Klart man kan få hjälp.
I många kommuner finns stödgrupper för barn och ungdomar som är i samma situation som dig. Där man kan (om man vill) prata av sig om det som händer hemma, eller känslorna och tankarna man har.
Socialtjänsten kan hjälpa om deras utredningar visar att det behövs någon särskild hjälp. Ekonomin kan de t.ex hjälpa med.
Hjälp för att din mamma ska sluta dricka finns också.
MEN
Det måste vara något som hon själv vill ha. Rehab nämnde du, verkar inte ha funkat. Det går såklart att försöka om och om igen.

Det som fick min mamma att sluta dricka var nog när jag väldigt skarpt sa ifrån angående hennes drickande.
Hade kontaktat ANE (Alkohol- och Narkotikaenheten) i min kommun och pratat med en av psykologerna (tror hon var psykolog) där som sa att jag skulle säga till mamma att folk visste att hon drack. När jag sa det till henne, med stöd av en äldre kvinna som jag kände som arbetar med denna frågan, så gick det några veckor innan det var slut.

DETTA funkar dock inte alltid. Jag vet folk där det blivit motsatt effekt för.

jeak1:

Mitt liv är ganska tabulagt, skamligt och rent ut sagt ett helvete ibland. Ingen av mina vänner vet att jag lever så här.

Det blir tyvärr lätt så. Jag kände mig sjukt befriad när jag äntligen kunde berätta om det för mina vänner häromåret. De insåg varför jag betett mig som jag gjort vid vissa situationer osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Socialen har jag redan tagit kontakt med. Men känns som att det inte händer något. Går varken framåt eller bakåt.

Vet du vad de finns för stödgrupper?

Har även pratat med kurator. Har nog pratat med en kurator hela mitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Det blir tyvärr lätt så. Jag kände mig sjukt befriad när jag äntligen kunde berätta om det för mina vänner häromåret. De insåg varför jag betett mig som jag gjort vid vissa situationer osv.

Jag önskar att jag kunde berätta för mina vänner, men det känns nästan som att hela saken skulle bli värre av det.


   
SvaraCitera

i många städer finns det som sagt stödgrupper för människor som lever med missbrukande föräldrar/ närstående. Fråga din kurator om hjälp att hitta en, Den borde kunna hjälpa med det. Soc borde också veta vilka möjligheter som finns. Att du talar med en kurator är en bra, känner du att det inte hjälper, tycker jag du ska be om att bli remitterad vidare till psykolog.


   
SvaraCitera

jeak1:

Har även pratat med kurator. Har nog pratat med en kurator hela mitt liv.

Om du träffar en kurator nu så kan du fråga henne/honom om stödgrupper där du bor - om denne inte vet så kan de säkert ta reda på det åt dig.

Du kan också kolla din kommuns hemsida, de flesta kommuners hemsidor har en del som heter "Omsorg och stöd" eller något liknande och där brukar man kunna hitta information om sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för era fina svar!
Men är det någon som har erfarenhet av att fått hjälp av socialen med boende eller liknande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du kan också kolla din kommuns hemsida, de flesta kommuners hemsidor har en del som heter "Omsorg och stöd" eller något liknande och där brukar man kunna hitta information om sådant.

Jag har redan kollat hemsidan, men har inte hittat något direkt.


   
SvaraCitera

jeak1:

Jag har redan kollat hemsidan, men har inte hittat något direkt.

I så fall är det nog enklast att be din kurator om hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack igen!

Men ännu en gång, Ingen som har fått hjälp av socialen med nytt boende eller annat? Hur gick det till osv osv osv


   
SvaraCitera

Du måste ta tag i ditt liv och börja tänka på dig själv! Stäng ut skuldkänslorna och allt annat och gå och kräv hjälp hos socialen.


   
SvaraCitera

Och ja man kan få boende jag vet en tjej som har fått det och hon är typ 18.

Men som-sagt det tar tid så kontakta dom så snabbt som möjligt.


   
SvaraCitera