Aviseringar
Rensa alla

Misshandel av män


Kebabrullaren:

Graferna säger tyvärr ingenting så länge vi inte vet värdena mellan hur många män och kvinnor som ingår i statistiken, och inte ens då vet vi så värst mycket då det finns många andra variabler att ta hänsyn till. 

När jag orkar, kanske.

? Helt usla argument en del kastar ur sig här.. 


   
SvaraCitera

Hee1232: ? Helt usla argument en del kastar ur sig här..

Dina uppgifter relaterar inte direkt till diskussionsämnet. Du höftar och antar att du har marginaler att gå på när du ser den låga procentuella andelen män som uppger närstående som förövare. Syntesen faller på att du försöker räkna ut hur fördelat våldet är inom parrelationer baserat på statistik för all form av misshandel. Den statistiken tar (säkerligen) inte hänsyn till den utvidgade definitionen av misshandel där psykiskt som fysiskt våld inkluderas. Hur man väljer att utforma svarsalternativen i sådana här undersökningar kan också framkalla missvisande uppgifter. 

Om du vill få klartecken på hur fördelat våldet inom parrelationer ser ut bör du kolla efter undersökningar som snävar in sig på just den frågan.


   
SvaraCitera

Sedan....

1) Kvinnor och män är ungefär lika utsatta i nära relationer, mörkertal inte medräknade.

Jag argumenterade emot ditt påstående om nära relationer, inte par relationer.

Kebabrullaren:

Dina uppgifter relaterar inte direkt till diskussionsämnet. Du höftar och antar att du har marginaler att gå på när du ser den låga procentuella andelen män som uppger närstående som förövare. Syntesen faller på att du försöker räkna ut hur fördelat våldet är inom parrelationer baserat på statistik för all form av misshandel. Den statistiken tar (säkerligen) inte hänsyn till den utvidgade definitionen av misshandel där psykiskt som fysiskt våld inkluderas. Hur man väljer att utforma svarsalternativen i sådana här undersökningar kan också framkalla missvisande uppgifter. 

Om du vill få klartecken på hur fördelat våldet inom parrelationer ser ut bör du kolla efter undersökningar som snävar in sig på just den frågan.

Du har rätt, jag missuppfattade frågan och skrev istället om fysisk misshandel (där kvinnor är överepresenterade som offer).

Dock har jag inte hittat någon källa som styrker din tes att kvinnor och män blir lika mycket psykologiskt misshandlade.

http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-12-945
Hittade den här källan men då den har för lite efterfrågade personer ( drygt 440 ) kan den inte ge en bra bilda av Sverige. För det behöver den runt 1110 efterfrågade.


   
SvaraCitera

Patriarkatet:
Jag argumenterade emot ditt påstående om nära relationer, inte par relationer.

Du har rätt, jag missuppfattade frågan och skrev istället om fysisk misshandel (där kvinnor är överepresenterade som offer).

Dock har jag inte hittat någon källa som styrker din tes att kvinnor och män blir lika mycket psykologiskt misshandlade.

http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-12-945
Hittade den här källan men då den har för lite efterfrågade personer ( drygt 440 ) kan den inte ge en bra bilda av Sverige. För det behöver den runt 1110 efterfrågade.

Motbevisar mig själv snabbt:
http://www.saveservices.org/2012/02/cdc-study-more-men-than-women-victims-of-partner-abuse/


   
SvaraCitera

Kebabrullaren:

Dina uppgifter relaterar inte direkt till diskussionsämnet. Du höftar och antar att du har marginaler att gå på när du ser den låga procentuella andelen män som uppger närstående som förövare. Syntesen faller på att du försöker räkna ut hur fördelat våldet är inom parrelationer baserat på statistik för all form av misshandel. Den statistiken tar (säkerligen) inte hänsyn till den utvidgade definitionen av misshandel där psykiskt som fysiskt våld inkluderas. Hur man väljer att utforma svarsalternativen i sådana här undersökningar kan också framkalla missvisande uppgifter. 

Om du vill få klartecken på hur fördelat våldet inom parrelationer ser ut bör du kolla efter undersökningar som snävar in sig på just den frågan.

vet inte om det var menat att citera mig, tycker dock fortfarande att det du säger inte har någorn relevans om du inte hänvisar till några källor vilket du inte hittills har gjort


   
SvaraCitera

Hee1232: vet inte om det var menat att citera mig, tycker dock fortfarande att det du säger inte har någorn relevans om du inte hänvisar till några källor vilket du inte hittills har gjort

Jo, ser nu att det inte var dig jag egentligen försökte citera, blir lätt att man sneglar på avataren framför namnet. 

Grejen med att kräva en massa källunderlag är att man tar död på diskussionen genom att sätta taket för diskussionen onödigt högt samtidigt som man blåser ens egna låga kunskapsnivåer. Människor som är insatta känner redan till hur den generella statistiken ser ut och kan diskutera utifrån dessa parametrar för att kunna föra en gemytlig diskussion. Beroende på hur man är ideologiskt lagd så kan tolkningarna av statistiken variera men sällan att dess existens förnekas av den enkla anledningen till att ingen meningsmotståndare valt att presentera den ännu. 

Visst hade jag kunnat spendera en timme framöver för att gräva fram de där källorna men det är sällan värt det då det tar tid från mig och jag får inte ut något större av det. På sin höjd läser du dem, skriver tillbaka och medger att det finns en sanning i mina skriverier, men oftast så skiter folk antigen i att läsa dem eller svara tillbaka så att man fått den bekräftelsen i varje fall. Sedan sjunker trådarna till havets botten och vad fick jag för allt besvär då i sådana fall? 

Men om du är genuint intresserad, och alltså inte tillhör någon av de senare grupperna så går det enkelt att söka. Du kan googla något så enkelt som"female domestic violence on men" för att hitta mycket matnyttigt kring ämnet. Det finnns också mängder av källunderlag i trådstarten om du orkar såvra där. För den tiden då jag faktiskt bemöda mig att frenetiskt källhänvisa till varje fis som släpptes i världen som jag ville bevisa existensen av har passerat för mig.

Att bråka med källor hit och dit är mest bra för att mäta E-penis, inte för att ha en intellektuell diskussion.


   
SvaraCitera

Patriarkatet: Mest utsatta för fysisk misshandel: män
( https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshandel.html )
Mest utsatta för psykisk misshandel: kvinnor
( https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/hot-och-trakasserier.html )

slutsats: Kethog har en onyanserad verklighetsuppfattning

Förövare i båda fall: män.

Slutsats: er analysförmåga är obefintlig.


   
SvaraCitera

kethog:

Förövare i båda fall: män.

Slutsats: er analysförmåga är obefintlig.

Det har inget med argumentet att göra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kethog: så när kvinnor misshandlas är det kvinnornas fel? när män misshandlas är det också kvinnornas fel?med ert misogyna tänkande har ni alltid noll trovärdighet i dessa frågor.

Det är inte möjligt att ge ett genaliserande svar. Det beror på fall till fall.


   
SvaraCitera

Tycker man borde sluta med kollektivism-retoriken helt och hållet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu när #MeToo-kampanjen är i full gång har mycket (men inte allt) av det jag sagt redan blivit bekräftat. Nu är mediadrevet igång igen. Människor ställer sig över lagen och begår brott som förtal.


   
SvaraCitera

...autismen här är brutal. Jag vettefan ens vart jag ska börja eller om det är någon idé att börja överhuvudtaget.


   
SvaraCitera