Aviseringar
Rensa alla

Misstänker feldiagnosering.


Ämnesstartare

Jag har haft min dyslexi-stämpel ett tag nu. Jag är helt ok med att vara dyslektiker och bär till och med det stolt på mig. Det är inget fel på mig, min hjärna fungerar annorlunda.

Men ibland funderar jag på om min dyslexi är dyslexi, jag har ju diagnosen "särskilda lässvårigheter/dyslexi" vilket betyder att jag stavar felfritt men läser som ett småbarn. Ho-ho-fucking-ho! Till problemet hör den att jag börjat misstänka att min dyslexi är koncentrationssvårigheter för jag kan inte göra en sak särskillt länge. Jag blir inte rastlös, jag känner mig aldrig rastlös, jag blir snarare orklös och trött och avstängd och vill ligga ned och titta på filmer som inte får min hjärna att arbeta. 

Jag försökte googla på om jag kunde få en utredning för koncentrationssvårigheter/synonyma diagnoser men tappade fokus innan jag ens kunde hitta ett resultat. Så jag gav upp och vände mig hit... Som vanligt.

Bör jag försöka göra en ny utredning, ringa någon? Någon som har lite diagnoser som är lite expertig?


   
Citera

Violine:
Jag har haft min dyslexi-stämpel ett tag nu. Jag är helt ok med att vara dyslektiker och bär till och med det stolt på mig. Det är inget fel på mig, min hjärna fungerar annorlunda.

Men ibland funderar jag på om min dyslexi är dyslexi, jag har ju diagnosen "särskilda lässvårigheter/dyslexi" vilket betyder att jag stavar felfritt men läser som ett småbarn. Ho-ho-fucking-ho! Till problemet hör den att jag börjat misstänka att min dyslexi är koncentrationssvårigheter för jag kan inte göra en sak särskillt länge. Jag blir inte rastlös, jag känner mig aldrig rastlös, jag blir snarare orklös och trött och avstängd och vill ligga ned och titta på filmer som inte får min hjärna att arbeta. 

Jag försökte googla på om jag kunde få en utredning för koncentrationssvårigheter/synonyma diagnoser men tappade fokus innan jag ens kunde hitta ett resultat. Så jag gav upp och vände mig hit... Som vanligt.

Bör jag försöka göra en ny utredning, ringa någon? Någon som har lite diagnoser som är lite expertig?

Det låter lite likt adhd som du beskriver men det är bara min uppfattning. Eller så kan det vara någonting annat. För de som har adhd brukar ha svårt att göra saker under lång tid och svårt att sitta still. Kan inte koncentrera sig osv. Killa upp igen med en utredning. Då kommer du förstå dig lättare och slipper undra vad det kan vara. men du får känna efter om du vill göra det eller inte. För mig var de både på gott och ont att göra en utredning för min atypiska autism. Jag tappade mycket socialt men jag klarade gymnasiet och studierna men jag har svårt med kompisar och har även det idag. Jag förstod mig själv mer men att inte ha kompisar är jobbigt. 


   
SvaraCitera

Jag är diagnoserad med Asperger och ADD. Gjorde utredningen på BUP när jag var 14...kan dock vara flera månader kanske tom års väntetid. Men det är det enda stället (vad jag vet) som du säkerligen kan få en professionell bedömning.


   
SvaraCitera

Violine: Jag blir inte rastlös, jag känner mig aldrig rastlös, jag blir snarare orklös och trött och avstängd och vill ligga ned och titta på filmer som inte får min hjärna att arbeta.

ingen gillar att göra läxor


   
SvaraCitera

du är inte tillräckligt fuckad för samhället :-/ man förväntas vara igång konstant liksom, obs rätt bra att ej vara, för när man är igångfuckad har man svårt att känna sina känslor


   
SvaraCitera

Du skulle kunna ha ADD, ADHD har du i vart fall inte av din beskrivning att döma. ADD är koncetrationssvårigheter utan hyperaktiviteten.
Om du skulle läsa något hemma, går det bättre då om det är tyst och lugnt? När du läser, tycker du att texten är jobbig att läsa eller vad är det som du själv upplever som svårt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: ADHD har du i vart fall inte av din beskrivning att döma

Nej och det behöver det inte vara heller, jag kan lika gärna vara en latoxe. 🙂  Men det är många som sagt till mig att de tror att jag har ADD som du säger. :/

trevlig-snubbe: Om du skulle läsa något hemma, går det bättre då om det är tyst och lugnt? När du läser, tycker du att texten är jobbig att läsa eller vad är det som du själv upplever som svårt?

Om det är knäpptyst eller ljud så kan jag inte läsa, men om jag sätter på lugn instrumental musik så finner jag att min hjärna kommer till ett läge där jag kan läsa längre texter. Om jag läser behöver jag musik, om jag lyssnar behöver jag rita eller klottra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

ingen gillar att göra läxor

skillnad på att gilla och sitta med läxorna framför ögonen och enbart klara av att göra dem i 5 minutersstötar för att sedan ge sig själv 15min långa pauser för att klara av nästa stöt. Plugga tar så lång tid då. :/ 


   
SvaraCitera

Violine:

skillnad på att gilla och sitta med läxorna framför ögonen och enbart klara av att göra dem i 5 minutersstötar för att sedan ge sig själv 15min långa pauser för att klara av nästa stöt. Plugga tar så lång tid då. :/ 

Vad menar du med att "klara av"? Hjärnan vill hellre att du sitter på soffan och kollar på Vänner än att lägga dyrbar energi på att lära dig algebra, av evolutionära skäl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

Vad menar du med att "klara av"? Hjärnan vill hellre att du sitter på soffan och kollar på Vänner än att lägga dyrbar energi på att lära dig algebra, av evolutionära skäl

Jag menar tappar läsförmågan och kan inte ta in mer information. Men det är när jag läser, jag har sedan jag gjorde denna tråden för 1000 år sedan funnit ett sätt att optimera mitt lärande genom att ta bort så mycket av det visuella lärandet som möjligt och kombinera kinestetisk och auditivt lärande då jag har ett auditivt minne som stärks av att jag lägger resten av min koncentration på till exempel att rita, något som jag gör rätt automatiskt och därför inte kräver någon tankekraft. Utöver detta så läser jag regelbundet böcker för att försöka dra ut på de perioderna jag kan läsa innan jag tappar min läsförmåga. När det kommer till det visuella lärandet så skapar jag oftast anteckningar med färger, tecken och markeringar för att lätt hitta väsentlig information snabbt och enkelt.

Men jag börjar plugga igen i höst och är nervös, rädd och orolig över att jag inte kommer kunna klara av tempot och inte kommer klara av mina studier för att jag behöver så mycket extra tid och har så svårt att nå en normal nivå av koncentration. Jämfört med individerna runt om mig. 

Also, matte klarar jag mycket bättre, det är mer praktiskt ändå. Du läser vad du ska göra och det tar fem minuter sedan har du två sidor med uppgifter där du bara applicerar det som står på sidan tills det fastnar. (Nu har jag dock inte studerat matte på länge, det är inte den inriktningen jag har valt i livet) 


   
SvaraCitera

Violine:

Om det är knäpptyst eller ljud så kan jag inte läsa, men om jag sätter på lugn instrumental musik så finner jag att min hjärna kommer till ett läge där jag kan läsa längre texter. Om jag läser behöver jag musik, om jag lyssnar behöver jag rita eller klottra.

Det kan vara s[ att du kar koncentrationsproblem och att du behover (vid lasning) och klottra, rita (vid lyssnande). Du borde g[ och testa dig, d[ har du ratt till vissa saker.


   
SvaraCitera