Aviseringar
Rensa alla

Mitt största misstag och det jag ångrar mest


prosit:

det visste jag redan, onödig kommentar.

Varför gjorde du det då?


   
SvaraCitera

prosit:

usch, så lågt så vill inte ens skriva det. förlåt.

Okej. Tänkte bara på hurpass proportionerligt straffet var, eftersom det slutar vara snatteri när det går över tvåhundra spänn.


   
SvaraCitera

prosit:

det påverkar väl inte om man söker sommarjobb eller om man slipper in till en ny skola eller ej?

nej, det gör det inte.

prosit:

ja, men han kommer aldrig mera att ha samma förtroende för mig som förut, det svider ganska rejält att veta.

det kommer han nog, men det tar kanske lite tid.

prosit:

men det var jag som fuckade upp det för mig så det är mig det är fel på idethär fallet

det var väl ändå väktaren som grep dig som fuckade upp det för dig?


   
SvaraCitera

nästan underhållande
tänk efter före.


   
SvaraCitera

prosit:

15 men fyller 16 efter någon månad.

okej. eftersom du är straffmyndig så kommer du troligen att dömas till dagsböter, men om du inte är fälld för något tidigare, din enda inkomst är barn/studiebidrag och eftersom du är ångerfull så kommer du troligen inte att behöva betala 4000 kronor i böter, snarare runt 1500 kronor.


   
SvaraCitera

prosit:

ja, men han kommer aldrig mera att ha samma förtroende för mig som förut,

Eh, jag snattade någon gång, tvivlar på att mina föräldrar ens kommer ihåg det [party] Förvisso så var jag typ.. 9 år. Och det var bara småsaker... så kanske lite skillnad, men de lär ju komma över det om ett tag [y]


   
SvaraCitera

prosit:

ja, tack för peppningen. glömde nämna att jag fick en prick i registret. hur länge finns den där? tills jag dör?

Ja, jo, jag åkte också fast när jag var liten. Ser det som en rolig grej nu haha. Det kommer du också att göra. Jag tror att det är fem år, men den kommer inte att påverka ditt liv direkt.


   
SvaraCitera

vad snattade du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kläder och parfym som skulle till en kopis, otroligt dåligt, jag vet.


   
SvaraCitera

Har snattat ett par gånger när jag var yngre vilket jag ångrar starkt idag. Åkte aldrig fast men man skäms ju endå när man tänker tillbaks på det. För mig så blev de nästan som en liten drog. När man snattade så fick man verkligen de där kickarna, ( Så kanske de var för dig med ? )
anyway, min kompisar åkte fast, så slutade innan de hände mig med.

Mitt råd är att du pratar med dinna föreldrar, få dem förstå hur du knr och hur mycket du ångra dig ! ._.


   
SvaraCitera

Ja, att torska för snatteri är ingenting som man glömmer direkt, skulle jag gissa. Det är väl lika bra att försöka fokusera på annat och försöka förtränga det som hände.

Trots allt är snatteri något som dom allra flesta i Sverige har gjort, tillslut blir det något man skämtar om. ''Kommer du ihåg när du snatta..''

Själv kan jag erkänna att jag snattat, dricka, smågodis - ja jag var en gottegris när jag var liten. Nu när jag åldrats lite så har det inte hänt något som sänkt mina föräldrars förtroende. Möjligtvis att jag säger ''jag ska göra de och de'' och så gör jag inte de, att se mammas besvikna blick är som skärsår i själen.


   
SvaraCitera

prosit:

Kläder och parfym som skulle till en kopis, otroligt dåligt, jag vet.

Känner igen mig. När jag var 12 snattade jag för 800 spänn och åkte fast. Det var bl.a. en sån där pytteliten musikspelare med små chips som aldrig slog igenom. Även i mitt fall skulle det gå till en kompis, men jag begriper inte varför hon skulle ha en sån.
Vänner får en iaf inte att göra sånt. Bara dåligt sällskap. Därför bröt jag kontakten med henne senare.

Ja vi fick iaf välja mellan föräldrar och polisen. Vi valde såklart föräldrar. Och sen dess har jag inte snattat igen. [smile]


   
SvaraCitera

zulgum:

Nu när jag åldrats lite så har det inte hänt något som sänkt mina föräldrars förtroende. Möjligtvis att jag säger ''jag ska göra de och de'' och så gör jag inte de, att se mammas besvikna blick är som skärsår i själen.

Du är skrämmande.


   
SvaraCitera

prosit:

det påverkar väl inte om man söker sommarjobb eller om man slipper in till en ny skola eller ej?

Att söka jobb kan du få problem med i framtiden, jo. Allt fler och fler företag begär utdrag ur brottsregistret innan de anställer en.


   
SvaraCitera

Nachac:

Okej. Tänkte bara på hurpass proportionerligt straffet var, eftersom det slutar vara snatteri när det går över tvåhundra spänn.

Stämmer inte, är en flytande gräns som rör sig mellan 800-1000 kr. Det var 800 fram till förra året, men har nu höjts.


   
SvaraCitera