Aviseringar
Rensa alla

MMA - En våldssport


Ämnesstartare

Intresset för MMA har under de senaste fem åren ökat. Redan då MMA såg sitt första ljus i Sverige och blev uppmärksammat i media uppstod heta diskusioner om sporten.
 
Yelverton Tegner, som är professor i Idrottsmedicin vid Luleå Tekniska Universitet har med sina fyrtio år inom branchen starka åsikter om MMA. Har menar först och främst att det glorifierar våldet. Ett annat problem som Yeleverton beskriver är sambandet mellan nazism, främlingsfientligheten och glofieringen av våld inom sporten.[1]

Jag är delvis enig med Yelverton.

MMA är en en kampsport som tillämpar mycket få regler. Det är endast en tidsfråga tills dess att hjärnskador blir dokumenterade inom sporten vilket ännu inte skett eftersom den är så ny. Gloriferingen av våldet, tillsammans med de främlingsfientliga vindarna i samhället, är en mycket negativ och farlig utveckling. MMA glorifierar inte endast våldet utan normaliserar det också. Detta våld kommer mest att påverka unga människor vars hjärnor fortfarande utvecklas.
 
De människor som attraheras av MMA är till stor del ungdomar. Att lära sig att, i princip, inte endast självförsvar, utan att skada människor allvarligt, är en ond utveckling. Det kommer vi också se i framtiden: att lära ut dessa våldssporter i segregerade förtorter ökar enbart våldet och potentialen till våldet och att MMA normaliserar brutalt våld är en farlig utveckling.

Jag anser inte att sporten bör förbjudas.

Alla måste vara fria att utöva sin sport. Men en åldersgräns på 21 år är nödvändigt i sporter som MMA.

1.  http://www.ltu.se/ltu/media/news/Idrottsprofessor-vill-forbjuda-MMA-1.119286


   
Citera

åldersgräns för tävling. för tränande: låt alla träna om de vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis: åldersgräns för tävling. för tränande: låt alla träna om de vill

Polisen, militären, och liknande organisationer får inte lära ut våld till civilbefolkningen. Detta är precis vad som görs inom MMA - men på ett mycket grövre sätt.


   
SvaraCitera

Resurrectio:

Polisen, militären, och liknande organisationer får inte lära ut våld till civilbefolkningen. Detta är precis vad som görs inom MMA - men på ett mycket grövre sätt.

lol, för det mesta ligger dom på marken och brottas på marken


   
SvaraCitera

talgoxe - en fågel


   
SvaraCitera

se den spännande dokumentären redan idag hos den närmaste biografen


   
SvaraCitera

Man får väl skylla sig om man vill utöva den sporten? Tardig


   
SvaraCitera
myten

Låt dem få slå bort lite aggression, de skadar ju bara varandra 


   
SvaraCitera

Åldersgräns hade varit bra


   
SvaraCitera

Tycker absolut det finns ett samband mellan nazism och mma. Annat vore bara löjligt att påstå.


   
SvaraCitera

Panda:
Tycker absolut det finns ett samband mellan nazism och mma. Annat vore bara löjligt att påstå.

många invandrare tränar mma


   
SvaraCitera

dinkompis:

många invandrare tränar mma

Inget som stoppar en från att vara nazist. Många av dem har ju Jackie Arklöv som idol. Så är rätt säker på att alla invandrare som tränar mma också är nazister. Verkar rimligt tycker jag. Och eftersom en läkare nu har bekräftat mina misstanker så har vi det ju svart på vitt. Svårt att förneka vid det här laget.


   
SvaraCitera

Skeptisk

Panda:

Inget som stoppar en från att vara nazist. Många av dem har ju Jackie Arklöv som idol. Så är rätt säker på att alla invandrare som tränar mma också är nazister. Verkar rimligt tycker jag. Och eftersom en läkare nu har bekräftat mina misstanker så har vi det ju svart på vitt. Svårt att förneka vid det här laget.


   
SvaraCitera

dinkompis:
Skeptisk

Tråkigt att du ska försvara nazistsporter. Tänk på barnen.


   
SvaraCitera

Ljud


   
SvaraCitera