Aviseringar
Rensa alla

Mnemoniska strategier - träna upp ditt minne snabbt och enkelt


Ämnesstartare

För några dagar sedan lovade jag att göra en sådan här tråd, så nu får jag se till att ta tag i det. Anledningen till att jag tar mig tid att skriva ned detta är för att dessa tekniker har hjälpt mig när jag har behövt lära in saker väldigt snabbt och väldigt exakt, och det vore roligt om någon mer kunde få nytta av dem. Jag ska posta tre olika mnemoniska strategier, och om du lär dig dessa tre kommer du att kunna hitta på egna tekniker med. Ingen av metoderna är alls särskilt svår, och det krävs inte mycket övning för att se resultat. Träna i en halvtimma, och du kommer sedan troligtvis ha bättre minne än någonsin innan. [surprised]
Det kommer nog att bli en hel del text, men om du orkar läsa kommer det nog att vara värt det.

Ni har säkert hört talas om detta innan, och jag skulle gissa att många har prövat detta med. Några av er behärskar det fullständigt. Det hela går ut på att göra om ett sinnesintryck till ett annat. Vi minns bilder mycket bättre än vi minns text eller ljud (för de flesta av oss är det så i icketraumatiska situationer iaf), så om du vill komma ihåg en text kan du plocka ut nyckelord, och sedan göra om dessa till bilder. Viktigt är att bilderna du gör inte är generiska och alldagliga, utan att de är färgfulla och fantasirika. Måla upp en bild som du skulle komma ihåg resten av ditt liv om du såg den på riktigt. Du kan också förstärka minnet genom att associera andra sinnesintryck till den. Du kan t.ex. tänka dig att du hör ett ljud samtidigt som du ser bilden. Detta är den generella visualiseringsdelen. Nu kommer jag att gå igenom tre mer specifika tekniker.

Gör en film

Jag börjar med att gå igenom den metod som är enklast att förklara. Tänk dig att du har en serie nyckelord som du vill minnas i rätt ordning. Vi kan säga att det är en kort text om katter, typ
Katter är däggdjur som sover mycket. De är rovdjur, och kan springa i hastigheter upp till 50km/h. Katter har päls.

Det första du ska göra är att plocka ut nyckelord. Ju mer man sysslar med detta, desto lättare får man generellt för att associera nyckelorden till varandra, så att man till slut inte behöver allt många nyckelord, men jag tar det här från grunden, så jag väljer att plocka ut nyckelorden däggdjur, sova, rovdjur, 50 km/h och päls.

Sen gör jag en snabb filmatisering i huvudet. Jag tänker mig att jag är på ett zoo, och kommer in på däggdjursavdelningen. Överallt runtomkring mig ser jag däggdjur från alla världens håll och kanter, och området är fullt av olika läten. Utanför en bur får jag syn på en scoutgrupp som slagit upp sina tält, och sover i sovsockar. Det hörs snarkningar i olika tonlägen, och några av scouterna rör sig i sömnen. Plötsligt hoppar det fram ett rovdjur och väcker scouterna med ett rytande. De kommer snabbt upp på fötter och springer in i scoutledarens bil, och hinner precis stänga dörren, men rovdjuret hoppar på bilen och försöker ta sig in. Scoutledaren startar motorn och gasar iväg, men eftersom han befinner sig i bebyggt område vågar han inte köra snabbare än 50 km/h, vilket är precis rätt hastighet för att rovdjuret inte ska hinna ikapp, men ändå inte sacka efter. *Filmen zoomar in på gruppen inne i bilen, och i baksätet kan man se en stor hög med pälsar, för gruppen var inte alls scouter egentligen. De var tjuvskyttar, som tältat på däggdjursavdelningen för att vänta på att alla skulle åka hem, så att de kunde jaga ohindrat*.

Jag var övertydlig nu, så jag hoppas att ni förstod principen. Fantisera ihop detaljer, och försöka att faktiskt göra en berättelse av det hela. Se till att få med många intryck. När jag använder den här metoden brukar jag se till att på något sätt highlighta nyckelorden, dvs. se till att lägga till något som gör just den delen mer minnesvärd. Typ ett väldigt speciellt ljud som är associerat, eller att ordet skrivs över hela ”skärmen”(ex. ”DÄGGDJUR” i gul text som kommer fram när jag går in på däggdjursavdelningen).

Detta är min favoritteknik när jag ska komma ihåg långa stycken med många steg. Den tar lite längre tid, men det är mer behaglig, och det är lättare att lära in sammanhanget.

Associera till bilden före

Den andra metoden jag ska förklara bygger också på nyckelord, men systemet är att ordet före får dig att komma ihåg ordet efter. På det sättet behöver du egentligen bara minnas det första ordet för att allt ska flyta på sedan. Här är det viktigare att göra riktigt fantasifulla bilder än i den förra metoden. Jag använder inte den här metoden så mycket, men den fungerar nog bättre för vissa, och det är fortfarande en väldigt bra metod.

Utgå från en serie med nyckelord i den ordning du vill minnas serien. Para sedan ihop de första två orden, och gör en bild där båda de första nyckelorden ingår. Kom ihåg att det ska vara en riktigt hypad bild, för det måste vara bilden i sig som gör att du kommer ihåg den. Om orden är apa och banan, gör då inte en bild av en apa som äter en banan. Du kan nog komma ihåg den ett tag, men målet är att dessa bilder ska finnas kvar länge, kanske för resten av ditt liv. Gör en helt sjuk bild, typ en apa som kämpat hela livet för att bli en duktig balettdansös, och till slut får stå på en scen inför en massa människor. Musiken börjar, och apan hoppar ut på scenen iförd rosa trikåer och en sån där balettkjol, men precis när apan hoppat ut på scenen i ett perfekt svanhopp landar den på ett bananskal, och halkar runt och ramlar till slut in i ett piano under scenen. Alla i publiken skrattar, och apan springer gråtandes därifrån. (Känslopeakar gör det lättare att minnas, eftersom man då kan associera till känslan med).

Gör nu på detta sätt, och gör en serie då du parar ihop varje ord med ordet framför. 1-2, 2-3, 3-4, 4-5 osv. Om orden är apa, banan, regnbåge, ostbågar och örngott så räcker det att du håller ordet apa i huvudet, eftersom det tar dig vidare till banan, som får dig att associera till regnbåge, som för dig att associera till ostbågar, som i sin tur får dig att associera till örngott. När du väl börjat flyter resten på utan någon som helst ansträngning, och om du kan etikettera hela tanketråden kan du mycket väl minnas allt resten av livet.

Pegging

Det sista sättet jag kommer att gå igenom är min favoritmetod för att minnas saker snabbt, eftersom den går snabbt. Tekniken går ut på att du gör listor, vilket gör den väldigt användbar när det bara är en massa ord man måste lära sig (typ glosor, eller alla enzymer i som ingår i en signal-pathway). Nackdelen är att man troligtvis inte kommer att minnas det mesta lika länge, eftersom man hela tiden bygger över gamla listor. Men det är ett grymt partytrick, och du kan plocka fram orden i vilken ordning du vill efter att ha läst listan uppifrån och ned en enda gång. Den främsta fördelen är att denna teknik i stort sett inte kräver någon ansträngning överhuvudtaget, och jag har aldrig lärt ut denna teknik till någon som inte klarat det på första försöket.

Det första du ska göra är att skriva upp en lista från 1 till 10 (börja med 10 och bygg på sedan (du kan komma ihåg flera hundra ord på det här sättet)) och sen ska du hitta ett ord som går snabbt att associera till varje siffra, typ:
1 – Plätt
2 – Små
3 – Fe
4 – Myra
5 – Hem
6 – Kex
7 – Mu
8 – Råtta
9 – Niagara
10 – Tidning

Sedan gör du bilder i likhet med metod nummer två. Ju konstigare bilder, desto bättre.
Om du t.ex. ska komma ihåg ordet utter som ord nummer 5 kan du tänka dig att du kommer hem, och ditt hus/din lägenhet är helt fullt av uttrar som strömmar ut och in ur huset, och stjäl allt de kommer över. Sen behöver du bara komma ihåg siffrorna, vilket gör att du kan räkna upp listan framlänges, baklänges, ett ord i taget, eller precis hur du vill efter att ha läst listan en gång.

Ok, testa att göra tre listor med 10 ord och använd dig av ovanstående metoder.
Jag lovar att du kommer att ha nytta av detta.

Nu tycker jag att vi alla tar och tackar mig som lade ned så mycket tid på att lära ut dessa tekniker, trots att jag hade kunnat göra annat. Hipp hipp… [party]


   
Citera

Du är räddaren i nöden, TACK[bigsmile][love][love]

Jag antar att det här borde funka oavsett vad man vill lära sig, men funkar det för långsiktigt lärande, t.ex. språk (glosor, grammatik, rubbet - jag har mycket att ta igen nämligen)?

Hur lyder definitionen på mnemonisk? Jag känner igen ordet men kan inte placera det[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kiddo:

Du är räddaren i nöden, TACK[bigsmile][love][love]

Lugnt. [smile]

Kiddo:

Jag antar att det här borde funka oavsett vad man vill lära sig, men funkar det för långsiktigt lärande, t.ex. språk (glosor, grammatik, rubbet - jag har mycket att ta igen nämligen)?

Jadå, så länge du kan associera det till något annat kan du använda det. Språk sätter ju sig stabilt efter ett tag med.

Kiddo:

Hur lyder definitionen på mnemonisk? Jag känner igen ordet men kan inte placera det[sad]

Hm, det var visst mnemoteknik på svenska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mnemoteknik
Det är sätt att förbättra minnet.


   
SvaraCitera

Dhagor:

språk sätter ju sig stabilt efter ett tag med.

Där har jag problem med franskan - jag går på alla lektioner i skolan och lär mig väl någorlunda men blir aldrig van vid språket när jag sedan läser/försöker skriva/hör det talas utanför skoltid. Snart har jag läst det i 5 år och är fortfarande på turist-med-reseparlör-som-stammar-sig-fram-och-är-osäker-nivån :C

Svenska är man ju bekant med pga modersmålet, engelskan också pga påtryck från skolan sedan ung ålder + daglig attack av tv-spel, datorspel, tv mm på engelska (med svensk text, man plockar upp betydelser och annat undermedvetet)... :c

Det blir inte bättre av att jag ska läsa språkinriktning också[rolleyes]


   
SvaraCitera

Haha, perfekt inlägg nu inför tentan. Speciellt filmatiseringsgrejen verkar bra, den ska jag testa...så kanske jag lär mig snabbare eftersom ämnet är så sjukt tråkigt. [smile]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Alla i publiken skrattar, och apan springer gråtandes därifrån. (Känslopeakar gör det lättare att minnas, eftersom man då kan associera till känslan med).

Gråter man isåfall varje gång man äter banan? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kiddo:

Snart har jag läst det i 5 år och är fortfarande på turist-med-reseparlör-som-stammar-sig-fram-och-är-osäker-nivån :C

Men franska är väl ett ganska svårt språk?
Speciellt med tanke på, som du säger, att man inte bombarderas med det dagligen.

Roots:

Haha, perfekt inlägg nu inför tentan. Speciellt filmatiseringsgrejen verkar bra, den ska jag testa...så kanske jag lär mig snabbare eftersom ämnet är så sjukt tråkigt. [smile]

Ja, jag lyckades göra en ganska intressant action-"film" om enzymkinetik inför förra tentan. Gjorde det ju aningen roligare. [crazy]

Kiddo:

Gråter man isåfall varje gång man äter banan? [bigsmile]

Ibland, men inte alltid. [y]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Men franska är väl ett ganska svårt språk?
Speciellt med tanke på, som du säger, att man inte bombarderas med det dagligen.

Det får mig att tänka på en sak: Jag har nu suttit vid datorn i snart 5 timmar, borde logga ut och börja jobba nu >.<


   
SvaraCitera

fett[love]

Jag har ganska sämst bildminne, men när jag skriver stödord och skriver de i nån speciell ordning, minns jag de x)
typ "korv låg snett under fisk och över K:et på fisk stod det åsna" osv


   
SvaraCitera

Dhagor:

Ja, jag lyckades göra en ganska intressant action-"film" om enzymkinetik inför förra tentan. Gjorde det ju aningen roligare. [crazy]

Bara fantasin sätter gränserna. Jag gjorde en styckmordsfilm i huvudet om mina diskreta fouriertransformer.
[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Jag har ganska sämst bildminne, men när jag skriver stödord och skriver de i nån speciell ordning, minns jag de x)

Jag har egentligen inte så bra bildminne heller, men det funkar ändå.
Men om du har ett system som funkar så håll kvar vid det. [y]

Roots:

Bara fantasin sätter gränserna. Jag gjorde en styckmordsfilm i huvudet om mina diskreta fouriertransformer.
[badgrin]

Hahaha. XD


   
SvaraCitera

mm-mm-mmm....jag gillar dig!


   
SvaraCitera

Dhagor:

Jag har egentligen inte så bra bildminne heller, men det funkar ändå.
Men om du har ett system som funkar så håll kvar vid det. [y]

Ibland... är fusklappar bra med.
Fast ja.. <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maliie:

mm-mm-mmm....jag gillar dig!

[blush]

ohYEA_:

Ibland... är fusklappar bra med.

Höhö. [crazy][love]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Höhö. [crazy][love]

Det är faktist ett beroende.. Har aldrig fuskat, det började typ i slutet av nian då jag verkligen inte pallade någonting x) så satt man där me hela provet framför sig.. Nu är de typ småsaker som man inte orkar komma ihåg.


   
SvaraCitera