Aviseringar
Rensa alla

Mnemoniska strategier - träna upp ditt minne snabbt och enkelt


Ämnesstartare

ohYEA_:

Det är faktist ett beroende.

Tja... jag känner folk som är beroende av värre saker.
Men det är nog bra om du slutar med det om du ska läsa vidare på universitet eller högskola sen, annars kan du bli utkastad.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Tja... jag känner folk som är beroende av värre saker.
Men det är nog bra om du slutar med det om du ska läsa vidare på universitet eller högskola sen, annars kan du bli utkastad.

Hah jag vet.. De blir som en ond cirkel när man inte orkar även om man måste.
Fast det är somsagt bara småsaker som man måste memorisera och sen bara spy ut på provet (dvs man glömmer de direkt efter).

Men måstemåste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra tips. Problemet för min del är nog mest att jag behöver lägga ner tid på att lära mig saker överhuvudtaget. Klarar man inte det, så tror jag att det är lite tidigt att börja med studietekniker för sin egen del [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Klarar man inte det, så tror jag att det är lite tidigt att börja med studietekniker för sin egen del [tired]

Det är ju då man ska ta till studietekniker. Varför vänta med att göra det lättare tills man har koll på det svårare sättet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag älskar dig! [love] Tack så hemskt mycket, nu ska jag få fullpott på biologin! ;D Speciellt den tekniken då man gör en liten historia. Funkar perfekt när man ska komma ihåg hur endocrine-system funkar.

Ännu en gång; tack!


   
SvaraCitera

Dhagor:

Alla i publiken skrattar, och apan springer gråtandes därifrån.

[sad]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Hipp hipp…

Den där första metoden fungerade ju helt utmärkt...Tack! [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PaiMei:

Den där första metoden fungerade ju helt utmärkt...Tack! [cool]

Lugnt. [cool]


   
SvaraCitera

Nu är jag alldeles för lat för att orka skriva ner de strategier och information om vårt minne som jag läst (någonting måste man ju ha att göra under påsklovet), jag tänkte däremot tipsa om lite litteratur: Minnets möjligheter av Anna Derwinger, Hjärnan vill ha roligt av Robert W. Finkel och Minnesbibeln av Gary Small. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var på en föreläsning för något år sen om just såna här tekniker. Bara man använder rätt metoder kan man minnas allt ifrån ett kontonummer till en lång handelslapp. Folk kom tillbaka flera år senare för att visa för föreläsaren att de fortfarande mindes kontonumret [bigsmile]


   
SvaraCitera

Klassisk filogi - vad ska jag tänka på för att minnas vad det betyder? Jag förmår mig inte komma på någonting...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det någon som har några bra tips på hur man kommer ihåg matematiska formler? Inte nödvändigtvis några avancerade sådana, utan istället många väldigt simpla formler, i stil med A = B * C eller D = E / F. Jag har inga större problem med att komma ihåg nummer (speciellt inte om de kommer upp hyffsat ofta, exvis 0,785 ~ pi/4), men formler är jag inte riktigt så bra på...

Jag funderar lite på att hitta på några bilder att använda istället för addition, subtraktion, multiplikation, division, kvadratrötter och exponenter, men jag vet inte riktigt hur jag bör göra för att få det hela att fungera ordentligt.


   
SvaraCitera

Jag har läst en bok om dylika tekniker. Men jag har väldigt svårt för att applicera metoderna på saker jag behöver lära mig. Glosor och memorering av texter har jag inga problem. Men när det bli lite komplexare saker där det inte är helt klart vilka metoder man bör tillämpa får jag problem. Jag skulle till exempel vilja memorera periodiska systemet men jag har ingen aning om hur jag bör gå tillväga. Jag vill såklart lära mig det i ordning, helium först följt utav väte och så vidare. Vidare måste jag också memorera ämnenas kemiska förteckning. Har ni någon bra idé på hur jag bör memorera det?

Bra tråd förövrigt. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

k1337oris:

A = B * C

Babianen häller Clerasil på ett lik. Det var den bilden som kom upp i mitt huvud. [crazy] Babianen är B:et och han häller Clerasil, som är C:et och det är likamed A, med lite fantasi fick jag det till att vara A lik, a är engelska för ett. Långsökt, men det kanske funkar. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zebulon:

k1337oris: A = B * C
Babianen häller Clerasil på ett lik. Det var den bilden som kom upp i mitt huvud. [crazy] Babianen är B:et och han häller Clerasil, som är C:et och det är likamed A, med lite fantasi fick jag det till att vara A lik, a är engelska för ett. Långsökt, men det kanske funkar. [zzz]

Mjo, något i stil med det bör man nog göra. Att varje variabel blir till ett föremål, sedan sätter man ihop föremålen och får då ut svaret.
Frågan är hur man får in multiplikation, division, kvadratrötter och exponenter på ett bra sätt...


   
SvaraCitera

k1337oris:

Frågan är hur man får in multiplikation, division, kvadratrötter och exponenter på ett bra sätt...

Jo, jag fick inte med multiplikation kom jag på nu. Babianen häller Clerasil på ett lik multipla gånger, skulle man kunna göra om minnesbilden till.


   
SvaraCitera