Aviseringar
Rensa alla

Mobbning


SagaF
Ämnesstartare

MOBBNING
Oavsett vem du är hur du är mot andra hur du ser ut eller vilka du är med har du fortfarande en risk att bli mobbad.
Jag är en av dom som blivit mobbad.. Det var för ganska länge sedan det började redan i 1an. Det var en tjej vi kan kalla henne tjej1 som jag var vän med i förskoleklass men som sen slutade vara med mig så då började jag vara mer och mer med min nuvarande bästa vän. Men sen i 1an när jag väntade på bussen som tjej1 kom fram med ena handen stängd och ville att jag skulle blunda och sträcka fram handen. Jag trodde att jag skulle få något eftersom att jag trodde att vi var vänner. När jag blundade tyckte jag det tog lite lång tid för att bara släppa något i min hand så jag tittade... Det jag såg då var hemskt. Jag som trodde att hon var min vän står nu med en rostig gammal spik med spetsen pekandes ner mot min hand. Jag tog genast undan handen och backade då hade jag tur för efter att jag backat så kom bussen så det tog stop där för den gången iallafall..
Dom närmaste dagarna vart jag utfryst jag hade bara en vän som jag var med varenda dag. Medans jag väntade på bussen var det fula ord och elaka namn. Dom använde till och med mitt eget namn emot mig så jag började avsky mitt namn pågrund av det.
Sen i början på 2an när jag väntade på bussen (ja allt hände där) så var det en grupp med äldre tjejer som jag tror gick i 7an eller något sånt. Som gick ihop med tjej1 och puttade mig, slog mig, sparkade och stampade på mina fötter. Jag hade lärt mig vid det tillfället att om man ignorerar det och inte visar något så slutar det snart. Men inte då dom stampade... En gång sa en av dom äldre (när hon stampade mig då) att hon hade högklackat och att det skulle göra mer ont men då hade dom redan stampade på mig tillräckligt mycket så jag kände inte ens att hon gjorde något. Vid den tiden kunde vissa tillfällen och med stå på en av mina fötter utan att jag märkte det hade nästan ingen känsel i foten längre...
Sen i 3an så var det några nya som skulle åka buss så jag och tjej1 skulle vara med dom och visa vad man skulle göra den jag var med kan vi kalla liten1 och den tjej1 var med kan vi kalla liten2 eftersom att liten2 var med tjej1 så lärde hon sig ju att det var jag man skulle vara elak mot.
Så när äntligen tjej1 slutade så började liten2 hon gick i 1an då och hon tvingade mig att göra saker som exempel så tyckte hon tydligen att det var jätte kul att reta mig och annat... Sen slutade liten2 och blev jätte snäll. Men då började liten1 att göra samma sak som liten2 gjorde förut. Plus så kastade hon skräp och annat.
I 4an så skulle vi dela upp 2 klasser till 3 och då blev det så att jag fick byta så jag hamnade med en som vi kan kalla tjej2. Under sommarlovet till 4an så var jag mycket med tjej2 för att jag och min mamma kanske skulle bli grannar med henne och då tyckte min mamma att det var lika bra att vi blev vänner. Men sen när skolan började och jag var återigen med min bästis ( som då gick i en annan klass eftersom att jag var tvungen att byta) så blev inte tjej2 glad jag skulle ju bara vara med henne jag fick inte vara med någon annat då började hon sprida rykten och ignorera mig när jag gjorde mitt bästa för att bli vän med henne igen..
Sedan dess har det hittills varit ganska lugnt lite fula ord som att bli kallad äcklig och så vidare alltså inte något stort. (Inte längre) Jag sa till lärarna i 2an så det slutade där men redan nästa år började det igen så jag slutade "skvallra" som dom sa. När jag tänker tillbaka så ser jag mig själv ändå som ganska stark som stod emot och klarade mig egendom det. För nu är det bättre.
hur hade ni klarat er? Vad hade ni gjort om det hände er?
Sår läker ord gör lika ont fast dom försvinner inte.


   
Citera

tkr bara att mobbning är tråkigt. vrf ska man end mobba andra? :p


   
SvaraCitera

vincebruh:
tkr bara att mobbning är tråkigt. vrf ska man end mobba andra? :p

ens” skulle där stå lol


   
SvaraCitera