Aviseringar
Rensa alla

Mobbning?


Ämnesstartare

Alltså jag låter ju helt efter nu men men..
om man varje dag går till skolan och får skit som ”fy fan vilken ful tröja, din näsa är sne, dina ögonbryn är gröna, du är fan sjuk i huvet” är det mobbning eller måste mobbning vara att man går till skolan och blir slagen?


   
Citera

Det är väl i allra högsta grad mobbning enligt mig i alla fall.. 


   
SvaraCitera

Så vitt jag vet så räknas mobbning när det pågår upprepande gånger, så som du beskriver det. Varje dag eller gång på gång vid olika tillfällen och inte bara en gång. Så ja, kan man lugnt säga.


   
SvaraCitera
Haien

Ja, prata med lärare.


   
SvaraCitera

Det är bara du som kan avgöra om det är mobbning eller inte, det spelar ingen roll hur mycket eller lite någon trakasserar dig. Om du känner dig mobbad så är det mobbning. 
Ända sen jag började skolan har jag fått kommentarer om hur jag ser ut och såna grejer, antagligen bara för att jag varigt "annorlunda" enligt dom. Men folk får tycka vad dom vill om mig, bryr mig inte. Sen är jag rätt konstig faktiskt, men det är jag bara stolt över.Mycket glad 
Men om du verkligen känner dig utsatt så borde du prata med dina föräldrar om det, även om dom inte kan hjälpa dig alltid. Ni kan boka ett möte med dina lärare eller din rektor, så löser det nog sig


   
SvaraCitera

Ta det med rektorn,inte okej nånstans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
Det är bara du som kan avgöra om det är mobbning eller inte, det spelar ingen roll hur mycket eller lite någon trakasserar dig. Om du känner dig mobbad så är det mobbning. 
Ända sen jag började skolan har jag fått kommentarer om hur jag ser ut och såna grejer, antagligen bara för att jag varigt "annorlunda" enligt dom. Men folk får tycka vad dom vill om mig, bryr mig inte. Sen är jag rätt konstig faktiskt, men det är jag bara stolt över.Mycket glad 
Men om du verkligen känner dig utsatt så borde du prata med dina föräldrar om det, även om dom inte kan hjälpa dig alltid. Ni kan boka ett möte med dina lärare eller din rektor, så löser det nog sig

Jag skulle villa prata med mina föräldrar men jag har redan problem med ätstörningar och då känns det dåligt stt prata med dom:(


   
SvaraCitera

Anonymamjag:

Jag skulle villa prata med mina föräldrar men jag har redan problem med ätstörningar och då känns det dåligt stt prata med dom:(

Men hallå, det ska aldrig kännas dåligt att prata med sina föräldrar. Det är deras plikt att lyssna på dig och göra allt för att du ska må bättre, hur svårt det än kan vara för dem. Vet att ätstörningar kan vara rätt allvarliga men allt går att lösa, bara man tror på sig självTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:

Men hallå, det ska aldrig kännas dåligt att prata med sina föräldrar. Det är deras plikt att lyssna på dig och göra allt för att du ska må bättre, hur svårt det än kan vara för dem. Vet att ätstörningar kan vara rätt allvarliga men allt går att lösa, bara man tror på sig självTumme upp

Ja jag får försöka 🙂
tack:))


   
SvaraCitera
sies
 sies

Från UMO.se
http://www.umo.se/Vald--krankningar/Mobbning/

Vad är mobbning?

Det är mobbning när någon flera gånger blir retad, hotad, förlöjligad, slagen eller kränkt.

Mobbning kan vara elaka ord, viskningar, blickar och skratt. Eller om någon aldrig får vara med. Det är mobbning att sprida rykten om någon. Mobbning kan också vara elaka kommentarer på nätet. Eller att lägga upp kränkande bilder på nätet.

Det är mobbning att vara taskig för att någon klär sig eller ser ut på ett visst sätt, eller har en viss funktionsvariation.

Mobbning är ett starkt ord för många. Kanske förstår inte de som mobbar att det verkligen är mobbning. De kanske säger att det bara är ett bråk. Men i ett bråk är man mer jämnstarka och ungefär lika taskiga mot varandra.

På samma sätt är det med elaka skämt. Den som mobbar kan ibland skylla ifrån sig och säga att det bara var ett skämt. Men om någon mår dåligt av det, är det mobbning.

En enstaka taskig grej brukar inte kallas mobbning. Det är när det händer flera gånger och den som behandlas illa mår dåligt, som det räknas som mobbning. Du kan förstås bli ledsen och må dåligt om någon behandlar dig illa en gång också. Men om det håller på under en längre tid kan det påverka självkänslan och du kan känna dig ledsen och ensam.

Det finns mer information på sidan. Liksom vad som räknas som brottsligt, vad man kan göra för att minska mobbningen.

Vet också att skolan måste


   
SvaraCitera
Lillen

Anonymamjag:
Alltså jag låter ju helt efter nu men men..
om man varje dag går till skolan och får skit som ”fy fan vilken ful tröja, din näsa är sne, dina ögonbryn är gröna, du är fan sjuk i huvet” är det mobbning eller måste mobbning vara att man går till skolan och blir slagen?

 Vill du ha någon o prata med så kan du skicka PM till mig 🙂 .
bet vad du går i genom. Var skälv mobbad ubder längre tid.


   
SvaraCitera

Anonymamjag:
Alltså jag låter ju helt efter nu men men..
om man varje dag går till skolan och får skit som ”fy fan vilken ful tröja, din näsa är sne, dina ögonbryn är gröna, du är fan sjuk i huvet” är det mobbning eller måste mobbning vara att man går till skolan och blir slagen?

Det är mobbning.

Ta å slå ihål dom 🙂


   
SvaraCitera

Anonymamjag:
Alltså jag låter ju helt efter nu men men..
om man varje dag går till skolan och får skit som ”fy fan vilken ful tröja, din näsa är sne, dina ögonbryn är gröna, du är fan sjuk i huvet” är det mobbning eller måste mobbning vara att man går till skolan och blir slagen?

Det är mobbning, mobbning behöver inte bara vara fysisk utan också psykisk


   
SvaraCitera

Ja 


   
SvaraCitera