Aviseringar
Rensa alla

Mobil på flygplanet


Ämnesstartare

Det är så att jag reser idag kl 20:00 med flygplan, och jag undrar bara något. Är det okej att använda mobilen i flyget? jag har Xperia så man kan göra den på flygplansläge. Jag ska bara lyssna på musik och spela candy crush, inget annat. Är väldigt tacksam för svar för detta är ganska så viktigt att veta, är bara 15


   
Citera

:---p


   
SvaraCitera

den sjka ba avdup-jgfd opå start mebn speelar umneh rikk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är 16-årsgräns för att få använda telefoner på flygplan. (skojar) 

De brukar tydligt be passagerarna att stänga av telefonen under taxningen, då de även visar hur flytvästarna och sådär fungerar..

Risken finns att signaler från och till mobilen kan störa kommunikationen mellan piloterna, andra flygplan & flygtorn på marknivå... Samt navigationssystem o.s.v. Skulle säga att risken är relativt liten att en allvarlig incident uppstår.. I alla fall med tanke på att kommunikationen skiljer mellan olika frekvenser o.s.v.

Jag har råkat haft igång telefonen en resa utav misstag.. Förvånansvärd bra teckning där uppe på 10k meter.. Hade den på ljudlös i fickan och helt plötsligt ringde det.. När en utav flygvärdinnorna såg att jag satt och snackade kom de fram och sa till mig att stänga av den.. Det är inte som om man blir polisanmäld direkt.. Så jävligt allvarligt kan det ju inte vara..   

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är olika, har varit med om att man inte får starta en mobil under hela flygningen medans vissa låter dig starta den efter att man lyft.


   
SvaraCitera
Yaren

När du måste vara fastspänd får du inte använda, alltså i början och slutet, men när den slocknar brukar det vara okej 🙂


   
SvaraCitera

Flygplansläge brukar vara helt ok. Minns en resa 2007 när flygvärdinnan inte fattade att min mobil hade ett flygplansläge. Pappa dök in och resan var räddad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej! Här har du ett svar från en som vet! Hoppas att du hinner läsa det.

Din telefon ska vara på Flygplansläge NÄR DU GÅR OMBORD! Piloterna i cockpit har redan satt på olika instrumet iform av ILS-System, radar, transpondrar, VHS-radio m.m.

Därför är det viktigt att du stänger av din mobil, dator, ipod, surfplatta och allt annat som sänder och tar imot signaler av olika slag. Även om de flesta flygbolag ( om du inte åker med nåt gammalt ryskt ) har moderna flygplan och system så kan risken finnas att dina prylar stör och orsakar missförståd mellan piloter, flygtrafikledningen, JRCC och andra instrument.

En krasch skedde senast igår med ett passargerarflygplan och antagligen på grund av missförstånd mellan pilot och MISSVISANDE system och instrument. (Haverirapporten har inte kommit ut än)

Med vänlig hälsning

15 årig Pilot och blivande Strids eller passargerarpilot från Göteborg.

( Och ja! Man kan vara pilot vid 15års ålder. Ta det i chatten om ingen tror mig!!! )


   
SvaraCitera