Aviseringar
Rensa alla

Mobil stulen, hur tusan spärrar jag skiten?


Borgeus:

Nope. Men nu kan ingen använda telefonen, + att om polisen får in telefonen som hittegods så tar dem fram IMEI-numret och kontaktar mig.. =D dem slår i registret efter anmälda försvunna telefoner.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zhemchug:

[y]

bättre än inget. 😀


   
SvaraCitera

Borgeus:

bättre än inget. 😀

Ja, det är alltid jobbigt att bli av med mobilen. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zhemchug:

Ja, det är alltid jobbigt att bli av med mobilen.

framför allt eftersom den var 16dagar gammal.


   
SvaraCitera

Borgeus:

framför allt eftersom den var 16dagar gammal.

Ouch! :/ [sad]


   
SvaraCitera

Om man inte spärrar SIM-kortet, och tjuven är korkad (vilket många är) så kan man annars spåra telefonen mha det. Jag vet däremot inte om det är något polisen känner för att hjälpa till med, de brukar inte vara så pigga på att lösa brott.


   
SvaraCitera

Borgeus:

och säger att du vill spärra telefonen

Vore det inte alltid bättre att spåra/avlyssna stulna telefoner? Då skulle man ganska snabbt och enkelt få fast dem som stjäl. Jag förstår inte varför man inte gör så istället. Alla telefoner har ju ett IMEI-nummer, som du skrev, som identifierar telefonen på mobilnätet. Alltså kan man enkelt följa hur en telefontjuv rör sig, även om tjuven byter ut SIM-kortet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zhemchug:

Ouch! :/

mm. mycket jobbigt.

herr_nilsson:

Alltså kan man enkelt följa hur en telefontjuv rör sig, även om tjuven byter ut SIM-kortet.

Inte tänkt på det faktiskt.
Intressant iaktagelse.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Inte tänkt på det faktiskt.

Nej, men jag är säker på att andra har gjort. Däremot tror jag inte att någon bryr sig, att du eller någon annan blir av med sin mobiltelefon är helt enkelt inte prioriterade brott. Polisen bryr sig helt enkelt inte längre om vardagsbrott som mobilstölder, cykelstölder, kvinnomord, våldtäkter och värdetransportrån.

Så länge ingen polis råkar illa ut så är det ingen fara...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Polisen bryr sig helt enkelt inte längre om vardagsbrott som mobilstölder, cykelstölder, kvinnomord, våldtäkter och värdetransportrån.

Lite överdrivet, men sant till viss del.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera