Aviseringar
Rensa alla

Mobilförbud i skolan


Ämnesstartare

Tycker ni att d ska va förbud för mobiler i skolan? Jag tycker inte d för man kan använda den till skolsaker oxå.


   
Citera

det är väl redan emot reglerna att använda den på lektionstid, om man inte har fått lov då vill säga. som typ att lyssna på musik under matten.
så var det när jag gick i grundskolan och gymnasiet iallafall.
visste finns det relevant användning av den under lektionen kanske men antar att 90% ändå använder den för annat än lektionsrelaterade saker, så känns rätt så meh.

Tycker ju att man får använda den på skolan, men inte på lektionerna, då är nackdelen iofs att det kommer bli en massor med tjafs mellan lärare och elev då många kommer missköta regeln. 
Kanske kan man låta dom använda mobilerna fritt fram när som helst men att då få människorna engagerade i lektionsundervisningen istället, men är väl enklare sagt än gjort, detta fungerar bättre i så kallad "eftergymnasial utbildning" och liknande, men då är man äldre, verkar allmänt vara svårare att få barn engagerade, de flesta prioriterar väl gärna annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att man ska få ha den på lektionen oxå men om man inte lyssnar eller inte gör skolsaker så får läraren ta den 


   
SvaraCitera

Javisst, men då kommer det bli mycket tjafs tror jag, och att majoriteten ändå kommer att använda den till att göra annat än lektionsrelaterat utan att man kan se det. Musik tycker jag till 100% att man kan få ha, det är inget tvivel om det.
Tror inte att det finns någon perfekt lösning egentligen, det är väl därför det är som det är. Gäller väl att välja den vägen som är minst dålig helt enkelt och sen jobba på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok men typ vissa lektioner som matte kanske då kan man ha den som miniräknare 


   
SvaraCitera

Det är ett oerhört bra hjälpmedel, på vilken lektion som helst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:
Det är ett oerhört bra hjälpmedel, på vilken lektion som helst. 

Eller hur håller med 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska d va förbud hela tiden ni som röstar på d? 


   
SvaraCitera

Då 9 av 10 elever inte själva klarar av att lägga ifrån sig telefonen så bör det finnas ett förbud. 

Här är ett utmärkt exempel på varför mobilen stör och inte bör finnas i skolan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/skolklassen-fick-over-2000-mobilnotiser-pa-en-lektion/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:
Då 9 av 10 elever inte själva klarar av att lägga ifrån sig telefonen så bör det finnas ett förbud. 

Här är ett utmärkt exempel på varför mobilen stör och inte bör finnas i skolan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/skolklassen-fick-over-2000-mobilnotiser-pa-en-lektion/

Aa men dom som klarar det kan ju ha då 


   
SvaraCitera
Cobrak

filip07:

Aa men dom som klarar det kan ju ha då 

eller så skiter man helt enkelt i å hålla på med mobilen under lektionen å fokuserar på sina studier?


   
SvaraCitera
Cobrak

fan va svårt det ska va asså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men asså man kan ju använda den på lektionen d är ju skönare att söka på saker så än att använda en jävla skol dator 


   
SvaraCitera
Cobrak

filip07:
men asså man kan ju använda den på lektionen d är ju skönare att söka på saker så än att använda en jävla skol dator 

du har en skoldator av en anledning, och om övrigt plugg kommer göras på datorn så är det lika bra å använda den 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:

du har en skoldator av en anledning, och om övrigt plugg kommer göras på datorn så är det lika bra å använda den 

aja orkar inte bråka om d med dig 


   
SvaraCitera