Aviseringar
Rensa alla

Mobilkamera/mobil + kamera?


Ämnesstartare

Min mobil har tyvärr slutat att fungera och är dessutom numera även spårlöst försvunnen..

Hur som helst så ska jag köpa en ny och jag kom på att även min kamera har blivit lite halvdålig och behöver slängas. Så jag undrar om det vore smart att skaffa en mobil som har en grymt bra kamera istället för att skaffa både och?

Eller ska jag satsa på att köpa en hygglig (och betydligt billigare) mobil med en duglig kamera och en bra digitalkamera som är utrustad med iso, bildstabilisator, blixt osv?

Tacksam för svar!


   
Citera
Åtta

Det beror ju på vad du tänkt göra. Om du bara tänkt ta bilder på när dina vänner ligger och kräks i sömnen behöver du väl knappast något maffigare än en mobilkamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det beror ju på vad du tänkt göra. Om du bara tänkt ta bilder på när dina vänner ligger och kräks i sömnen behöver du väl knappast något maffigare än en mobilkamera.

Jag är lite intresserad av att foto och har kollat runt lite på utbudet av kameramobiler, och de verkar ganska slående bra måste jag säga.

Men jag vet fortfarande inte om jag ska satsa på att ha de var för sig eller inte.. Det känns så dyrt att köpa en mobil för 5000 kr bara för att ha en bra kamera :/ För jag har ingen riktig koll på vad en bra kamera kan kosta heller, så jag har inget att jämföra med prismässigt.

Du kanske inte ärr lika lost som jag? Vad kan en vanlig kamera kosta?


   
SvaraCitera
Åtta

pajnappell:

Jag är lite intresserad av att foto och har kollat runt lite på utbudet av kameramobiler, och de verkar ganska slående bra måste jag säga.

Alltså nja. Du kan aldrig få en mobilkamera som är lika bra som en kamera för samma pris. De linser som används av mobiler är helt enkelt inte up to snuff - troligen p.g.a. kravet på liten storlek. Om du är intresserad av att fotografera, snarare än att bara ta bilder på saker du stöter på, så ska du ha en riktig kamera - inte en mobil.

pajnappell:

Det känns så dyrt att köpa en mobil för 5000 kr bara för att ha en bra kamera

Ja. Ska du betala 5000 spänn för en mobil så ska det vara en smartphone, annars har du blivit lurad.

pajnappell:

Vad kan en vanlig kamera kosta?

En sjysst kompaktkamera går på typ 3000 spänn. En digital systemkamera för amatörer går på 6-7000.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du kan aldrig få en mobilkamera som är lika bra som en kamera för samma pris. Om du är intresserad av att fotografera, snarare än att bara ta bilder på saker du stöter på, så ska du ha en riktig kamera - inte en mobil.

Det där redde ut en del frågetecken, tack.

Åtta:

En sjysst kompaktkamera går på typ 3000 spänn. En digital systemkamera för amatörer går på 6-7000.

Då ska jag nog satsa på att köpa en relativt billig mobil och en vanlig kompaktkamera. Sen när jag har skrapat ihop lite mer pengar så blir det definitivt en systemkamera!


   
SvaraCitera