Aviseringar
Rensa alla

Mobilstrålning


Ämnesstartare

Hej!
Jag undrar hur stor skillnad det är på strålning från mobilen när man pratar och när man bara har den på. Är det någon som vet hur mycket mobilen strålar om man bara har den på, dvs. inget samtal?


   
Citera

Beror ju helt på vilken mobil du har?


   
SvaraCitera

ja tror at måbilen strålar mer när nån ringer för då måsste den få strålning från lyktstålparna förr å ta in samtalett [chocked]


   
SvaraCitera

Jag tror inte på mobilstrålning. Jag lever farligt. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På pricerunner står det hur mkt den strålar när man inte pratar i den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gunvald:

På pricerunner står det hur mkt den strålar när man inte pratar i den

Fast det är ju inte när man inte pratar i den. Det som står på pricerunner är det värde som mobilen kan stråla i som mest. Det värde tillverkarna får då de pressar mobilen att stråla till max. I vanliga fall och vid god täckning strålar mobilen mkt mindre. Det jag undrar om är hur mkt mindre mobilen strålar om man har den på standby i fickan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du inte pratar i den strålar den praktiskt taget ingenting alls. Den ger ifrån sig korta pulser för att berätta att den finns någon gång i timmen men annars ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska poänglöst att bry sig om förövrigt, då det inte finns några bevis för att mobiltelefonstrålning skulle vara farligt.
Mest lögner som luddister sprider.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Ganska poänglöst att bry sig om förövrigt, då det inte finns några bevis för att mobiltelefonstrålning skulle vara farligt.

Det finns studier som visar på att det kan vara farligt. Eller ja, en ökad risk i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

etthundrafyrtio:

Det finns studier som visar på att det kan vara farligt. Eller ja, en ökad risk i alla fall.

Ja, och det finns precis lika trovärdiga studier som säger motsatsen.
Dessutom kan studier givetvis aldrig vara helt säkra - man kan inte bara slumpa några människor, försöka se hur mycket de använt mobiltelefoner och sedan kolla hur många som blir skadade av det på något sätt. Man måste isolera alla andra saker det finns som skulle kunna påverka resultatet. Givetvis är det omöjligt att helt göra det, så därför kan man inte peka på en enda studie och sedan påstå att det stämmer.

Faktum kvarstår, det finns inte några överväldigande bevis för att mobiltelefoners strålning är märkbart skadligt mot människor. Däremot finns det sjukt mycket luddister/likn. som av olika anledningar hatar mobiltelefoner. Det är ju populärt att t.ex. försöka förbjuda 3g-master (eller ja, att förbjuda dem från att vara nära där man bor), trots att man då riskerar att skada oerhört många människor som får sämre/ingen 3g-mottagning eftersom masten placeras på ett dåligt ställe eftersom någon äcklig luddist fick för sig att masterna var farliga.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Ja, och det finns precis lika trovärdiga studier som säger motsatsen.

Vi har en situation där det finns studier som visar på två olika saker. Självklart är de inte 100% säkra, det är aldrig vetenskap. Ena studien visar på förhöjd risk att ta skada, den andra visar på att det inte gör det.

Är det då inte rätt smart om man tar det lite försiktigt då? Jag tycker det verkar smartast i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

etthundrafyrtio:

Självklart är de inte 100% säkra, det är aldrig vetenskap

va??


   
SvaraCitera

orka bry sig om strålning[zzz]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turkeso:

ja tror at måbilen strålar mer när nån ringer för då måsste den få strålning från lyktstålparna förr å ta in samtalett [chocked]

va e de för dålig fejk? fan katten va ju bättre...


   
SvaraCitera