Aviseringar
Rensa alla

Moderaterna, konservativa?


Ämnesstartare

Hampie:

protektionistiska

Deffiniera tack. Har aldrig hört ordet ärligt talat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hampie:

Skall man gynnas av moderaternas politik bör man ha åtskilliga tusen på sitt bankkonto.

Håller med till 100%!! Äntligen någon som förstår att Moderaterna är ett riktigt aristokratparti...


   
SvaraCitera

Hampie:

Skall man gynnas av moderaternas politik bör man ha åtskilliga tusen på sitt bankkonto.

Eh.. okej - verkar som att det är där skon klämmer för alla anti-moderata personer. Men om om man ska komma någonstans får man jobba för det, därav "åtskilliga tusen på sitt bakkonto". Tycker moderaternas politik talar ganska bra för det.

Och visst är det så att moderaterna styr. Finns ingenting som tyder på att de andra partierna får vara med på "låtsas" bara för det? Visst, socialdemokraterna och vänsterpartiet kanske inte har så mycket att säga till om, men det är ju inte så konstigt.

Och det där med hur moderaterna varit styrda förr är väl kanske ingenting att jämföra med exempelvis vänsterpartiet. Har väl inte direkt något konkret exempel, men moderaterna har ändå haft sundare åsikter än dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeeeah:

Deffiniera tack. Har aldrig hört ordet ärligt talat.

Det betyder bara en sak, så du har mer ut av att kolla det på wikipedia eller i en ordbok.

Subliminal:

Titta på gamla Kristdemokraterna eller Vänsterpartiet till exempel; Ett gäng homofober och kommunister. Deras politiska historia framstår inte speciellt ljusare än gamla Moderaternas.

Det verkar vara väldigt okay att ta upp Vänsterpartiets ‹mörka› historia mest hela tiden. Men för lite moderna saker så stödde Moderaterna Aparheidregimen rätt länge, typ ända tills den föll samman. Kristdemokraterna bör fortfarande på rätt hemska saker. De framträder frekvent tillsammans med Ulf Ekman, en söt man som startat en sekt och skryter om att han ger sina barn smisk, och en massa andra tokiga frikyrkliga dårar.

Renesmee:

Eh.. okej - verkar som att det är där skon klämmer för alla anti-moderata personer. Men om om man ska komma någonstans får man jobba för det, därav "åtskilliga tusen på sitt bakkonto". Tycker moderaternas politik talar ganska bra för det.

Problemet är att det förutsätter att det är möjligt att gå från noll till milkoner på banken: men det är det inte. Det är lite som myten om den Amerikanska drömen. Om man slår ut det på antal människor så mår man bättre och får det bättre om man kör klassisk svensk modell snarare än amerikanskt dito.

Det spelar ingenr oll hur mycket skattelättnader man inför: man kan ändå inte jobba sig till en massa pengar. För att bli så rik så får man antingen ärva det eller så tjänar man pengar på andras slit. Pengar man ärver är tjänta på andra slit. Det är bara så man kan bli rikare, i princip, det finns självfallet undantag.

Renesmee:

Finns ingenting som tyder på att de andra partierna får vara med på "låtsas" bara för det

Vilka hjärtefrågor har KD, C eller FP fått igenom då, menar du? Nog för att de är glappkäftar hela högen — men inte kan du ha undgått den senaste tiden, speciellt bland politiska kommentatorers, att det skrivs en hel del om splittring och fragmentering inom Alliansen. De små partierna är lite ledsna över att de inte har så mycket att säga till om. KD och C saknar existensberättigande. FP består av en stritspitt som skriker om att skolans kall bli bättre men gör den sämre och går emot pedagogisk expertis, samt en inkvoterad Nyamko Sabuni som är racist och därtill hävdar att jämställdhetsministrar inte behövs.

Renesmee:

Och det där med hur moderaterna varit styrda förr är väl kanske ingenting att jämföra med exempelvis vänsterpartiet.

Jo.

Renesmee:

Har väl inte direkt något konkret exempel, men moderaterna har ändå haft sundare åsikter än dem.

Ja, kvinnor bör inte få rösta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeeeah:

Deffiniera tack. Har aldrig hört ordet ärligt talat.

Begreppet innebär att staten kan välja att begränsa/stänga en viss import för att på så sätt skydda inhemska företag.

Det är ett idiotiskt frihetsberövande medel som många nationalister anser vara nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Eh.. okej - verkar som att det är där skon klämmer för alla anti-moderata personer. Men om om man ska komma någonstans får man jobba för det, därav "åtskilliga tusen på sitt bakkonto". Tycker moderaternas politik talar ganska bra för det.

Jovisst talar Moderaternas parti bra för det. Men hur ska man göra med de som inte kommer någonstans? Alliansen har ju inte fått ordning på arbetslösheten än i det här landet. Fortsätt sänka skatterna och låt folk som blir sjuka (nu pratar vi t.o.m om cancersjuka människor) jobba så kommer de säkert också "någonstans". Jag skulle mer än gärna vilja se någon som röstar på Moderaterna skada sig eller bli allvarligt sjuk så får vi ju se hur det känns att behöva välja fattigdom (nu för tiden blir man ju utslängd från a-kassan efter ett år fast man har jobbat och slitit för att "komma någonstans" i flera år)eller gå till sitt arbete fast det egentligen är fysiskt omöjligt att utföra det. Då lever jag hellre i Göran Perssons gamla bidragssverige ärligt talat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Subliminal:

Begreppet innebär att staten kan välja att begränsa/stänga en viss import för att på så sätt skydda inhemska företag.

Det är ett idiotiskt frihetsberövande medel som många nationalister anser vara nödvändigt.

Motsatsen till frihandel alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Ja, kvinnor bör inte få rösta.

1919 [rolleyes]


   
SvaraCitera

Hampie:

Problemet är att det förutsätter att det är möjligt att gå från noll till milkoner på banken: men det är det inte.

Nej, det gör dem inte. Finns ingenting i Moderaternas politik som tvingar dig till att tjäna ihop flera tusen. Finns heller inget om någon amerikans dröm.

Hampie:

KD och C saknar existensberättigande.

Är ej konstigt, enligt mig.

Orkar helt ärligt inte med "vänster"-argumentationerna.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hampie:

Ja, kvinnor bör inte få rösta.

Jo, som en annan skrev - 1919 var året. Jag tror, och är ganska säker på, att även män har kommit på andra tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yeeeah:

Motsatsen till frihandel alltså?

Man kan säga att det är motsatsen till en globalt fri handel, då det endast påverkar företag beroende av import/export - i teorin.

I praktiken så påverkar det alla då ens köpalternativ blir limiterade till endast nationella företag - som kanske inte alls håller samma standard på kvalité som utländska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Nej, det gör dem inte. Finns ingenting i Moderaternas politik som tvingar dig till att tjäna ihop flera tusen. Finns heller inget om någon amerikans dröm.

Finns det ingenting som tvingar dig till att tjäna ihop tlera tusen!? Jag kan ge en mängd exempel på det; T.ex om du vill ha en vettig levnadsstandard efter pension, Moderaterna vill ju till skillnad från Socialdemokraterna höja skatterna för pensionärer istället för att sänka dem. T.ex om du vill tänka på miljön och köpa en miljöbil för 300.000 kronor om Maud Olofsson råder alla svenskar till.


   
SvaraCitera

yeeeah:

Finns det ingenting som tvingar dig till att tjäna ihop tlera tusen!?

Det är väl bäst om du tjänar några tusen i månaden (precis som vanligt, med andra ord).. Men det behöver ju inte handla om fantasisummor [cute]

yeeeah:

Moderaterna vill ju till skillnad från Socialdemokraterna höja skatterna för pensionärer istället för att sänka dem.

Hm, källa?..

yeeeah:

T.ex om du vill tänka på miljön och köpa en miljöbil för 300.000 kronor om Maud Olofsson råder alla svenskar till.

Det gör väl mer eller mindre alla, - det är ingenting som säger att moderaternas politik skulle bli sämre pga. det [shake] Dessutom är inte Olofsson moderat [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Nej, det gör dem inte. Finns ingenting i Moderaternas politik som tvingar dig till att tjäna ihop flera tusen. Finns heller inget om någon amerikans dröm.

Nej, men för att leva ett drägligt liv så bör man göra det. Saker som arbetsmiljö, fackföreningar och annar ‹jobbigt› satsar de på att sakta men säkert totalsabotera. Just nu så verkar herr Borg rikta in sig på ungdomars löner. Eller ja, rikta in sig på att sänka dem. Sjuka skall heller inte ha det bra, tydligen, eller folk som råkar vara arbetslösa. Etc. etc. etc.

Renesmee:

Är ej konstigt, enligt mig.

Nej, jag är rätt införstådd i varför ingen röstar på vare sig KD eller på C. KD är kvar i en värld som inte finns och greppar förgäves efter mandat genom försök att framstå som humana och snälla mot gamlingar. C är lätt schitzofrena och i en identitetskris utan dess like, ena dagen skall de krossa facket, andra dagen skall de bygga fler kärnkraftverk, och ändå så glömmer de bort att deras historiskt sett största väljarkår är bönder. Att hävda sig vara alliansens gräna röst men ha sämre miljöpolitik än Socialdemokraterna eller Folkpartiet, well, det är bara patetiskt… Nåja, de är stenrika. Så de kommer bränna massa, massa pengar på reklam innan de dör ut. Vänta bara, vi kommer se så många gröna clownnäsor 2014 att det inte är sant.

Renesmee:

Orkar helt ärligt inte med "vänster"-argumentationerna.

‹Jag kan inte besvara dina argument så jag håller för öronen och sjunger nananananana› ?

Renesmee:

Jo, som en annan skrev - 1919 var året. Jag tror, och är ganska säker på, att även män har kommit på andra tankar.

Och relevansen att berätta att det var 1919 är..? Jag vet det.


   
SvaraCitera

Hampie:

‹Jag kan inte besvara dina argument så jag håller för öronen och sjunger nananananana› ?

Kan väl börja med att säga att jag inte ser det du skriver som några argument. Ser det bara som ren bitterhet, haha. Fast å andra sidan är jag ju inte så insatt heller, eftersom jag inte har oturen att vara vänster.

Hampie:

Saker som arbetsmiljö, fackföreningar och annar ‹jobbigt› satsar de på att sakta men säkert totalsabotera.

Va, på vilket sätt har du upplevt att dem försöker "totalsabortera" arbetsmiljön? Och vadå sänka ungdomars löner, - arbetar dem aktivt för det, eller vad? Tror inte det.

Fattar ingenting.


   
SvaraCitera

Läste "Moderatorerna"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Moderaterna vill ju till skillnad från Socialdemokraterna höja skatterna för pensionärer istället för att sänka dem.
Hm, källa?..

Haha ja du... Nyheterna, debatter...


   
SvaraCitera

Renesmee:

Men om om man ska komma någonstans får man jobba för det, därav "åtskilliga tusen på sitt bakkonto".

Arbetslösa har vi för att jobben just nu inte täcker de arbetsvilliga. Något annat sätt att se det är snarare retoriska knep än ändrad grunddiagnos. Att de som arbetar får mer pengar, gör ingen annan skillnad än försämrar skatteintäkterna, när det gäller hur många som är arbetslösa och hur många som "jobbar för att få det de förtjänar". En viss stimulans i att folk då konsumerar mer kan vi självklart förställa oss, även om jag tror att det är bättre att satsa annorlunda. Men moderaternas retorik är att det ska "löna sig att jobba", inte att vi ska konsumera mer. Att de som inte jobbar, behöver en morot genom att se hur mycket pengar man får av det och en piska för att inte hålla kvar sig i sin arbetslösa situation. De lägger därmed en stor skuld på den arbetslösa, vilket är fullständigt ologiskt då grundproblemet är att det finns färre arbeten än arbetsvilliga.

Renesmee:

Och det där med hur moderaterna varit styrda förr är väl kanske ingenting att jämföra med exempelvis vänsterpartiet. Har väl inte direkt något konkret exempel, men moderaterna har ändå haft sundare åsikter än dem.

Vad, tex? Försök ge något slags exempel, även om det inte är så konkret, för jag kan inte se hur vänsterpartiet skulle ha en historia som ens är att mäta sig med moderaterna. Det enda jag vet att vänsterpartiet har gjort är att de öppet har visat stöd för diktaturer, men de har tagit fullt avstånd från detta och konfronteras ofta med sin historia.
Moderaterna har genom sina åsikter sedan begynnelsen fram till nutid ständigt visat sig vara emot hela socialdemokratins folkhemstanke samt vissa grundprinciper jag förknippar med ett sunt demokratisk samhälle. De har aldrig slutat göra det, de har bara förskönat retoriken, blandat in lite av liberalismens frihet med nyliberalismens "sköt dig själv" i sin väldigt konservativa värdegrund och sedan lärt sig tala i sossetermer.


   
SvaraCitera