Aviseringar
Rensa alla

moderatsvin, sosse-zombie och milömupp


Ämnesstartare

Öknamn, fördomar, pajkastning![badgrin] Självklart finns polariseringar inom politiken och många har svårt att skilja på sak och person...

Men hur ser det ut i personliga relationer?[smile]

Personligen har jag många fördomar jämte alla partierna och därmed nya personer jag möter som "avslöjar" sin politiska tillhörighet. Jag vill gärna tänka att de med samma åsikter än jag är lite trevligare människor.[cute] Tilläggas bör att jag detta år har blivit mycket bra kamrat med en moderat, vilket var oväntat, men hon är jättetrevlig[bigsmile]...

...så vad tycker ni? Ligger det något i fördomar eller fördummar de bara? (mellan båda blocken)[rolleyes]


   
Citera
Ämnesstartare

Tycker ofta fördomarna stämmer till viss del, även om karikatyrerna såklart är extremer. Varenda moderat och varenda sverigedemokrat jag träffat har bekräftat mina fördomar om dessa, övriga kan ibland skilja sig från hur man tänker sig dem men dessa är fan alltid exakt som man förväntat sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

och många har svårt att skilja på sak och person...

Varför ska man göra det btw? [crazy] Är inte dina åsikter en del av dig som person?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns ju fall där fördommar stämmer till 100 procent men ibalnd stämmer de ju inte alls osv[smile]olika


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla r duma hestahr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

w.e. Känner många moderater :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Varför ska man göra det btw? [crazy] Är inte dina åsikter en del av dig som person?

Jo, det är klart. Ens åsikter säger något om personligheten. Jag åsyftade en politisk debatt, som blir väldigt simpel och inte särskilt konstruktiv om man ägnar sig åt personangrepp istället för att "attackera" problemet utifrån sin ideologi. Sedan kan man tänka att alla människor är ganska lika i grund och botten, men har växt upp i olika miljöer och därav deras världsbild. Men visst, du har en poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

w.e. Känner många moderater :S

w.e. ... vad betyder de?[blush][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Jo, det är klart. Ens åsikter säger något om personligheten. Jag åsyftade en politisk debatt, som blir väldigt simpel och inte särskilt konstruktiv om man ägnar sig åt personangrepp istället för att "attackera" problemet utifrån sin ideologi. Sedan kan man tänka att alla människor är ganska lika i grund och botten, men har växt upp i olika miljöer och därav deras världsbild. Men visst, du har en poäng.

Ah okej, då är jag med dig. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

det finns ju fall där fördommar stämmer till 100 procent men ibalnd stämmer de ju inte alls osv[smile]olika

jopp, det är ju så tror jag också.:) Men tror du inte att man bara ser det man vill se hos en person om man har fördomar. Isf, hur vet vi att fördomarna har någon som helst verklighetsförankrad grund? Om vi inte kan mäta fördomarnas påverkan på våra intryck från personer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Ah okej, då är jag med dig. [y]

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

w.e. ... vad betyder de?

Whatever, dömer inte mina vänner efter politisk åsikt. Undviker bara att prata politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Undviker bara att prata politik.

Okej. Jag brukar naturligtvis inte prata politik hela tiden, eftersom det ger vissa spänningar, en ibland är det mycket givande och inom samhälls är det en norm.[bigsmile]

Jag tycker att folks politiska åsikter tydligt skiner igenom, även när man inte pratar politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Jag tycker att folks politiska åsikter tydligt skiner igenom, även när man inte pratar politik.

Jo men visst. Och självklart så händer det att vissa bekanta stärker sin efterblivenhet genom att klanka ner på mig. Men jo, det är inga bra bekanta.

MissAnox:

Okej. Jag brukar naturligtvis inte prata politik hela tiden, eftersom det ger vissa spänningar, en ibland är det mycket givande och inom samhälls är det en norm.

Pratar ytterst lite politik. Och när det väl sker så är det mera på en moralistisk nivå, med människor som kan försvara sina åsikter. Och även om det kan ske tvister där så påverkar det icke våran vänskap negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Pratar ytterst lite politik. Och när det väl sker så är det mera på en moralistisk nivå, med människor som kan försvara sina åsikter. Och även om det kan ske tvister där så påverkar det icke våran vänskap negativt.

Jag tror vi tänker ganska lika. Debatt är livsviktigt i samhället för utveckling, men det ska förstås ske inom ramarna för vad relationen tillåter med just den människan. Det är det som var lite grundpoängen med mitt resonemang, att vänskap vinner över meningsskiljaktigheter och fördomar, som i mitt och moderatens fall.[bigsmile]


   
SvaraCitera