Aviseringar
Rensa alla

Möjlighet att få lägenhet genom socialen?


Ämnesstartare

Jag har bott i en stad i hela mitt liv, uppvuxen där, har alla kompisar släkt osv, sen träffade min pappa en tjej bosatt i en stad nio mil bort, de flyttade sedan ihop och jag fick snällt flytta med och det gick käpprätt åt helvete, hamnade i fel sällskapm gjorde mycket dumma saker osv, vilket slutligen ledde till att jag blev lvuplacerad hos min farmor och farfar i staden jag växte upp i, mitt liv ordnade till sig och efter ett halvår flyttar även pappa tillbaks och jag flyttar hem till honom och allt är frid och fröjd.

för ca ett år sen, bestämde dom sig för att flytta ihop igen. Så då fick jag ännu en gång slitas upp och flytta tillbaka till denna ohyggliga stad. Då jag redan hade hunnit gå ett år på gymnasiet hade jag ingen lust att byta skola.

Så nu sitter jag här, pendlar fram och tillbaka 18 mil om dagen, har väldigt lite tid för att träffa mina kompisar då alla mina kompisar bor i hemstaden, skolan håller på att gå åt fan för jag har ingen som helst energi, och det känns som om jag bara mår sämre och sämre och blir alltmer isolerad.
Jag står inte ut med detta längre, jag vantrivs hemma och jag behöver få träffa mina kompisar, jag behöver kunna ta en spontanfika osv, jag behöver få ha ett liv jag står fan inte ut längre. Är det någon som vet vad socialen har för kriterier man måste uppfylla för att man genom dom ska kunna få en lägenhet?


   
Citera

hejsajag:

Är det någon som vet vad socialen har för kriterier man måste uppfylla för att man genom dom ska kunna få en lägenhet?

Jag känner till folk som har fått sådan hjälp! Hör av dig till ditt närmaste social-kontor omgående! [smile]


   
SvaraCitera

hejsajag:

Är det någon som vet vad socialen har för kriterier man måste uppfylla för att man genom dom ska kunna få en lägenhet?

Det är svårt att få en lägenhet genom dem, galet svårt. De kommer inte ge dig det för att du inte vill byta skola. Däremot kan du kanske tänkas få bidrag till hyra om du fixar en lägenhet på annat håll, men då du bor gratis nu lär det bli svårt. Hur gammal är du? Hur försörjer du dig, är det studiebidrag?

Är du under 18 har dina föräldrar skyldighet att försörja dig, och du kan även få inkvarteringsbidrag för att ha råd med bostad. Är du över 18 är det soc som gäller, samt bostadsbidrag, men kan vara svårt även det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Är du under 18 har dina föräldrar skyldighet att försörja dig, och du kan även få inkvarteringsbidrag för att ha råd med bostad. Är du över 18 är det soc som gäller, samt bostadsbidrag, men kan vara svårt även det.

Jag blir 18 i år, har redan kollat upp inackorderingsbidrag och det är inte mer än 800 kr... det är inte bara för att jag inte vill byta skola, sist jag bodde här fick jag tvångsflyttad tillbaka för det gick åt helvete, jag har inga vänner här, och jag mår fruktansvärt, dessutom är det sjukt långa dagar, från ca 04,00-21,00...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag känner till folk som har fått sådan hjälp! Hör av dig till ditt närmaste social-kontor omgående!

ska på möte i mitten av månaden, men utredningar kan ju ta jättelång tid, bläää


   
SvaraCitera

hejsajag:

ska på möte i mitten av månaden, men utredningar kan ju ta jättelång tid, bläää

Det är tyvärr den vägen du måste gå. [sad]


   
SvaraCitera

hejsajag:

Är det någon som vet vad socialen har för kriterier man måste uppfylla för att man genom dom ska kunna få en lägenhet?

Du kommer inte få någon om din far inte behandlar dig illa. Han är försörjningsansvarig och det är hans ansvar att avgöra om han ska betala en lägenhet till dig eller inte.
MEN! Om du har lång resväg till skolan kan du få bidrag från CSN som kan hjälpa dig betala en hyra. Men du behöver ändå även bidrag från din far, summan är inte så stor och du behöver ju mat och sånt också.


   
SvaraCitera

Du borde la få inackorderingstillägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om du har lång resväg till skolan kan du få bidrag från CSN som kan hjälpa dig betala en hyra. Men du behöver ändå även bidrag från din far, summan är inte så stor och du behöver ju mat och sånt också.

som sagt, har redan kollat upp detta, och det är inte mer än 800 stackars kronor och det kommer man inte speciellt långt på:/


   
SvaraCitera

KingGurka:

Är du under 18 har dina föräldrar skyldighet att försörja dig, och du kan även få inkvarteringsbidrag för att ha råd med bostad. Är du över 18 är det soc som gäller, samt bostadsbidrag, men kan vara svårt även det.

Föräldrar är försörjningsansvariga även efter 18 om man går på gymnasiet. I princip samma regler för soc osv gäller då också, fram tills man är 21 eller vad det är.


   
SvaraCitera

Skulle få en sån lägenhet, fast det skulle vara 6mån väntetid tror det är så för alla[confused]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

hejsajag:

som sagt, har redan kollat upp detta, och det är inte mer än 800 stackars kronor och det kommer man inte speciellt långt på:/

Då får du vända dig till far din och diskutera vilka möjligheter han har att bidra. Hos soc är du i princip chanslös om din pappa bedöms vara kapabel att ta hand om dig.


   
SvaraCitera

hejsajag:

Är det någon som vet vad socialen har för kriterier man måste uppfylla för att man genom dom ska kunna få en lägenhet?

tror och hoppas att de är betydligt strängare än att man har långt till skolan[cute]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Föräldrar är försörjningsansvariga även efter 18 om man går på gymnasiet. I princip samma regler för soc osv gäller då också, fram tills man är 21 eller vad det är.

*facepalm på mig själv* Detta visste jag, vet inte varför jag pratade så mycket nötkreatursextrement. Skyller på febern.


   
SvaraCitera