Aviseringar
Rensa alla

Möjligheten att kunna anmäla en moderator...?


Ämnesstartare

Svampuss:

Du antar mycket. Jag antar att du är full av förutfattade meningar.

Inte alls, jag baserar det utifrån hur kritik mot enskilda moderatorer brukar se ut.

Svampuss:

Det kan man ju tycka men varför inte låta admin avgöra en sådan enkel sak?

För att admins har viktigare saker för sig än att behandla fullkomligt grundlösa anmälningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

r att admins har viktigare saker för sig än att behandla fullkomligt grundlösa anmälningar.

Bra antagande att alla anmälningar emot moderatorer skulle vara grundlösa. Med tanke på hur ofta (läs: varje dag) man ser personangrepp och dylikt komma från mods så är det nog inte så jävla grundlösa, ska du se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Bra antagande att alla anmälningar emot moderatorer skulle vara grundlösa. Med tanke på hur ofta (läs: varje dag) man ser personangrepp och dylikt komma från mods så är det nog inte så jävla grundlösa, ska du se.

Har inte sagt att alla anmälningar mot moderatorer skulle vara grundlösa. Om man har saklig kritik mot en moderator så är jag helt för att man anmäler denne alternativt skickar PM till den berörda moderatorn eller en admin. Om admin är på din linje så kommer den att ta upp saken med den berörda moderatorn.

Ser jag ett personangrepp komma från en moderator så tar jag bort det precis som om det skulle ha kommit från en vanlig användare. Dock kan jag inte göra något om det skulle vara en skribent, då vi inte kan ta bort skribenters inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Ser jag ett personangrepp komma från en moderator så tar jag bort det precis som om det skulle ha kommit från en vanlig användare.

Såbradå

nellnellnell:

Dock kan jag inte göra något om det skulle vara en skribent, då vi inte kan ta bort skribenters inlägg.

omfg, hur tänkte sidkodaren här?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

omfg, hur tänkte sidkodaren här?!

Det är en bugg i systemet som kommer att rättas till när nästa version av UM kommer.


   
SvaraCitera

Svampuss:

Det jag syftar på är en anmälningsfunktion där moderatorer inte kan behandla/avfärda sina egna anmälningar utan som endast kan behandlas/avfärdas av en administrator.

Vad skulle skillnaden vara mellan ett PM och att det fanns en anmälningsfunktion just för ändamålet? Jag kan inte svara för en administratör, men om de inte gör något när de får PM så har jag svårt att tro att de skulle göra mer om det fanns en anmälningsfunktion speciellt för att anmäla moderatorer.

Svampuss:

Tycker du verkar lida av paranoia. Symtomerna uppenbarar sig titt som tätt.

Nej då, jag är inte paranoid. Jag står för vad jag gör och har alltid gjort. Jag har modererat en massa saker genom mina år här och har ganska bra koll på hur det fungerar - annat vore väl ganska läskigt? Jag har blivit anmäld ett flertal gånger och jag tar inte bort anmälningarna på mig själv såtillvida de inte är trams i stil med 'Han är dum' eller 'Hampie suger, han borde inte få vara moderator'.

Åtta:

Trots detta så ser jag i princip dagligen samma moderator fortsätta i samma anda som tidigare.

Ja, jag kan som sagt inte svara för dem, men antagligen har de inte haft tid, eller inte hållit med dig. Men vad tror du skillnaden skulle vara om du anmälde personen och skrev samma sak där? Ditt klagomål är ju i grunden 'De gör ingenting fastän jag argumenterat väl' inte 'Jag kan inte anmäla någon'.

Åtta:

Tyvärr glöms PM lätt bort, och i slutändan blir ingenting blir gjort.

PM och anmälningar är ganska lika i sitt utförande, skillnaden är att ett PM är något mer personligt och går att svara på. Om det är en sådan grov sak som att någon borde avsättas är det då inte rimligt med en dialog snarare än ett klagoplank?

En användare låses först efter ett par varningar - alla varningar kan man ha en dialog över: det står vem som givit dem. Det är inte en ofröståelig och direkt dom som i Processen, utan man får veta vem som varnat och varför. En låsning görs sedan efter 3 varningar - då har man haft tre tillfällen till dialog, att förklara sig, att få reglerna förklarade för sig.

Där anmälningar skiner är när enskilda inlägg och trådar behöver uppmärksammas.

Svampuss:

Dessvärre verkar alla(?) moderatorer starkt emot något dylikt. Jag kan bara anta varför...

Vad vore skillnaden för mig för mig om du skrev ett PM till Bowser, eller gjorde en anmälan bara han och Danling kan se? Annars så skulle jag hellre se saker som att en fungerande chatt utvecklades, möjligheten att anmäla en bild snarare än ett helt fotoalbum, en bättre sökfunktion etc. etc.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Men vad tror du skillnaden skulle vara om du anmälde personen och skrev samma sak där?

Skillnaden vore för det första att jag inte behövde skicka 5-10 PM för att kunna kontakta alla som kontaktas bör. Den andra skillnaden vore att ett publikt (för moderatorer och administratörer) anmälningsverktyg gjorde att moderatorernas eventuella regelbrott offentliggjordes inför alla parter, vilket skulle göra det hela mycket svårare att bara ignorera.

Hampie:

Om det är en sådan grov sak som att någon borde avsättas är det då inte rimligt med en dialog snarare än ett klagoplank?

Självklart. Det s.k. klagoplanket bör givetvis leda till en dialog när sådan behövs.

Jag förstår inte varför att moderatorer är så rädda för det här. Visst skulle även jag vilja se en fungerande chatt samt möjligheten att anmäla enskilda bilder i fotoalbum, men det betyder inte att den här funktionen är mindre viktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anmäl till Thundercracker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Den andra skillnaden vore att ett publikt (för moderatorer och administratörer) anmälningsverktyg gjorde att moderatorernas eventuella regelbrott offentliggjordes inför alla parter, vilket skulle göra det hela mycket svårare att bara ignorera.

Som Hampie sa, bara för att DU anser att moderatorn har gjort fel är det inte säkert att admins håller med dig. Om du inte får svar när du PM:ar beror detta troligtvis på att admins inte anser att moderatorn i fråga har gjort fel. Då spelar det ingen roll om du skickar PM eller anmäler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderation är fagotry [no-no]


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Om du inte får svar när du PM:ar beror detta troligtvis på att admins inte anser att moderatorn i fråga har gjort fel.

Orka att inte svara på pm.


   
SvaraCitera

Violine:

Svampuss: Antar att den anmälan försvann mellan stolarna...
Nej, jag förtjänade inte anmälningen, det är en lång historia - orkar du verkligen lyssna

Jag orkar gärna lyssna 😀 för jag är lite nyfiken [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnPrickPåDinFot:

Jag orkar gärna lyssna 😀 för jag är lite nyfiken [blush]

Well nu minns jag inte riktigt men jag blev anklagad av personen i fråga för en massa saker över pm, och jag satt och försvarade mig själv konstant och försökte berätta för personen att jag inte hade något intresse av personen (som vän då). Så personen skrev en massa frågor i sitt sista pm och blockerade sedan mig, saken är den att jag som moderator inte märker om jag är blockerad, det påverkar inte mig och jag kommer inte veta om detta - så jag svarade på dessa frågor (som var väldigt otrevligt ställda).

Senare får jag ett pm från en annan umare där jag fick veta att han hade anmält mig! Personen som skrev hemskheter till mig via pm och jag försvarade mig enbart hade anmält mig för att jag hade pmat honom trots att han hade blockat mig (vilket jag inte hade någon aning om).

Jag anser inte att jag förtjänade detta. (Kan även påpeka att denna person inte varit så snäll mot mig tidigare heller).


   
SvaraCitera

Violine:

Senare får jag ett pm från en annan umare där jag fick veta att han hade anmält mig! Personen som skrev hemskheter till mig via pm och jag försvarade mig enbart hade anmält mig för att jag hade pmat honom trots att han hade blockat mig (vilket jag inte hade någon aning om).

men då var det ju inte på ngt sätt ditt fel? O_o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnPrickPåDinFot:

men då var det ju inte på ngt sätt ditt fel? O_o

Det är lugnt, jag fixade, jag sa ju att jag inte förtjänade det.

Men poängen är iaf att man KAN anmäla moderatorerna, men de ska förtjäna det också, jag kommer iaf inte se mellan fingrarna om en av mina fellow moderatorer för fel iaf, och det kommer inte de andra göra heller.


   
SvaraCitera