Aviseringar
Rensa alla

Möjligheter till samarbeten mellan SD och andra riksdags partier


Ämnesstartare

Jodå så att de...

Diskutera på! Tumme upp


   
Citera

Sverigedemokraterna har bäst miljöpolitik Tumme upp Vill införa värnplikt Tumme upp


   
SvaraCitera

Ut med packet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ut med packet

Varför?


   
SvaraCitera

Sen tycker jag att Sverigedemokrater är smartare Miljöpartister.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

SD hade kunnat samarbeta med Alliansen. Men inte dom rödgröna för att MP och V har ett sånt stort hat mot SD som är byggt på falska grunder


   
SvaraCitera

Just nu finns det väl inga såna möjligheter. Men hoppas att vissa borgerliga partier kan ta sig i kragen och inleda ett samarbete. Det bästa vore ju om Centerpartiet blev så litet att Alliansen kan byta ut dom mot SD istället.


   
SvaraCitera

MarcusKing: Sen tycker jag att Sverigedemokrater är smartare Miljöpartister.


   
SvaraCitera
mynona

SD definierar sig själv som höger, och i övriga Europa är det högern som samarbetar med SD.s motsvarigheter. 

Så småningom blir det så här, såvida man inte väljer blocköverskridning som i Tyskland osv


   
SvaraCitera
Exner

Tråden har väldigt specifikt fokus. Håll er inom det. Oneliners och generella SD-frågar tas i annan tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:
Just nu finns det väl inga såna möjligheter. Men hoppas att vissa borgerliga partier kan ta sig i kragen och inleda ett samarbete. Det bästa vore ju om Centerpartiet blev så litet att Alliansen kan byta ut dom mot SD istället.

Jag hoppas ju också att SD och Alliansen på nått sätt kan finna varandra (<3), tyvärr krävs det nog att personliga saker släpps och sveriges bästa tänks på.


   
SvaraCitera

Till att börja med behöver svenska riksdagspartier rycka upp sig och åtminstone prata med SD. Jag säger inte att de behöver ingå i några överenskommelser eller dittan och dattan, utan bara bete respektera det valresultat som givits. Det är inte demokratiskt enligt mig att inte ens föra samtal med en alla politiskt förtroendevalda. Det handlar om att accepterar deras existens, inte låtas som att de är en osynlig irriterande fluga som inte lyckas smällas. Vare sig de sju partierna gillar det eller inte så är SD ett etablerat parti med många sympatisörer, det måste de erkännas.

Längre än så behöver det inte gå - det vore oresonligt att tvinga partier att sluta deals med varandra. 


   
SvaraCitera

Ideologiskt så kan SD komma överens med S, KD och M i de flesta frågor. Jag vill påstå att S och SD ligger varandra närmare än S och MP. Den enda större kilen är invandringen. Men S har egentligen en mer restriktiv invandringspolitik som skruvats upp i takt med att man behövt anpassa sig till MP och Alliansen migrationsöverenskommelse ifrån 2011.

S har i dagsläget enorma mängder invandrarväljare - upp till 50-70 % i många invandrarförorter, samtidigt som man har många invandrare i partiet. Det går alltså inte att gå emot MP och Alliansen överenskommelse utan att tappa en del av sina invandrarväljare, säkerligen till V eller MP.


   
SvaraCitera