Aviseringar
Rensa alla

Möjligt att bli gravid?


Ämnesstartare

isola:

Han är dum om han inte fattar att det mycket väl går att bli gravid av bara försatsen. Spermier är sjukt sneaky, glöm aldrig det!!

Jag vet, men vad fan ska jag göra?


   
SvaraCitera

headswithroll:

Jag vet, men vad fan ska jag göra?

Passa på och njut av oskyddat sex eftersom du ändå är gravid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilsenvåffla:

Passa på och njut av oskyddat sex eftersom du ändå är gravid.

Men kan du bara sluta? Hur jävla möjligt är det att bli gravid mer än en vecka före beräknad ägglossning?


   
SvaraCitera

headswithroll:

Hur jävla möjligt är det att bli gravid mer än en vecka före beräknad ägglossning?

Mycket. När man är ung har man oftast inte regelbunden mens och det går ju inte att lita på "säkra" perioder sa jag ju [mad]
Testa dig på ungdomsmottagningen.


   
SvaraCitera

aids


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mycket. När man är ung har man oftast inte regelbunden mens och det går ju inte att lita på "säkra" perioder sa jag ju
Testa dig på ungdomsmottagningen.

Jag har väldigt regelbunden mens, 27-28 dagar typ. den kommer nästan alltid i tid. hur lång tid efter mens har man ägglossning? min mens slutade den dagen vi hade sex. inte kan man ha ägglossning precis efter mens?


   
SvaraCitera

headswithroll:

Jag har väldigt regelbunden mens, 27-28 dagar typ. den kommer nästan alltid i tid. hur lång tid efter mens har man ägglossning? min mens slutade den dagen vi hade sex. inte kan man ha ägglossning precis efter mens?

Trots namnet är säkra perioder inte alls någon säker metod för att skydda sig mot graviditet eftersom man aldrig kan veta exakt när man kommer att ha ägglossning. Ägglossningen sker nämligen inte en bestämd tid efter mensen utan ungefär fjorton dagar före. Det vill säga det är ägglossningen som styr när mensen kommer och inte tvärtom. Även om man brukar ha regelbunden mens kan ägglossningen komma tidigt eller sent en månad och då kan man bli gravid trots att man tror att det är en säker period.

Dessutom kan spermier överleva i upp till fem dagar i en äggledare eller livmoder. Det betyder att man kan bli gravid även om man tror sig veta att man inte har haft ägglossningen.

+ skyddar inte mot könssjukdomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Dessutom kan spermier överleva i upp till fem dagar i en äggledare eller livmoder. Det betyder att man kan bli gravid även om man tror sig veta att man inte har haft ägglossningen.

Men det känns så omöjligt ändå 🙁 gahh... fan vad jag känner mig oansvarig. det varade inte mer än någon minut och det känns bara jobbigt. apoteket har stängt nu också..


   
SvaraCitera

headswithroll:

en det känns så omöjligt ändå 🙁 gahh... fan vad jag känner mig oansvarig. det varade inte mer än någon minut och det känns bara jobbigt. apoteket har stängt nu också..

Mm men alla kan göra misstag, tänk på det till nästa gång också. Allt nojande om graviditet och könssjukdomar är inte värt det. En könssjukdom eller abort är det inte heller. [n]


   
SvaraCitera

faktiskt otroligt stor, om jag minns rätt så sker ägglossningen 28 dagar efter SISTA mensdagen (alltså den du hade förra månaden) och det beror ju på person men det brukar vara ca 28 dagar mellan sista mensdag och sista mensdag nästa månad


   
SvaraCitera

somkärlekenpåfilm:

ägglossningen sker 28 dagar efter SISTA mensdagen

Nej, ägglossningen sker 10-14 dagar efter mensens första dag alltså mittemellan två menstruationer.


   
SvaraCitera

vilsenvåffla:

Nej, ägglossningen sker 10-14 dagar efter mensens första dag alltså mittemellan två menstruationer.

ah så kan det va.

då är det något annat jag tänker på men jag minns att jag gjorde samma fail i 8an och frågade min sexualkunskaps-lärare och hon sa att det var en väldigt "lätt" period att bli gravid just dagarna efter mensen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mm men alla kan göra misstag, tänk på det till nästa gång också. Allt nojande om graviditet och könssjukdomar är inte värt det. En könssjukdom eller abort är det inte heller.

Nej jag vet 🙁 men i stundens hetta tänker man inte så. fan. jag är så rädd. känns så konstigt att berätta för honom också, har inte berättat för mina kompisar heller att vi körde oskyddat en gång. jga vågar inte, och jag orkar inte med det här om det skulle visa sig att jag skulle vara gravid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

somkärlekenpåfilm:

då är det något annat jag tänker på men jag minns att jag gjorde samma fail i 8an och frågade min sexualkunskaps-lärare och hon sa att det var en väldigt "lätt" period att bli gravid just dagarna efter mensen

men det var ju inte dagarna efter, det var ju på sista mensdagen.


   
SvaraCitera

headswithroll:

men det var ju inte dagarna efter, det var ju på sista mensdagen.

jo men "runt" den perioden OCH sperma kan leva där inne några dagar, vet ej hur länge men de överlever i alla fall några dagar.

äsch jag vet inte, men du borde kolla dig för det är absolut ingen säker period


   
SvaraCitera