Aviseringar
Rensa alla

möjligt att läsa Samhällskunskap A & Samhällskunskap B samtidigt? Har du gjort det?


Ämnesstartare

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att läsa Samhällskunskap A & Samhällskunskap B samtidigt? Om man tex. läser Samhällskunskap B med klassen och Samhällskunskap A på egen hand? Gäller Naturkunskap också.

Och om det är möjligt så hur ska jag kunna övertala en lärare/rektor om att jag skulle klara av det? Jag själv är övertygad att jag skulle klara av det, av det själ att jag skulle göra allt för att inte behöva gå ett år extra i skolan. Nyss bytt linje till samhällsprogrammet.

Hemskt tacksam för svar.

ÄNDRAT 2008-11-06 13:24


   
Citera

Men det är säkerligen olika fårn skola till skola. således inget vi kan hjälpa dig med. Dumt att prata med syon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja visst har jag tänkte göra det. Men jag tänker bara att syon kommer tycka att jag är dum i huvudet ungefär.


   
SvaraCitera

johnkish:

Ja visst har jag tänkte göra det. Men jag tänker bara att syon kommer tycka att jag är dum i huvudet ungefär.

Ähm. Nej, det är klart som fan hon/han inte kommer tycka. Men nu tycker jag det däremot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, men om jag omformulerar frågan.

Har någon här läst t.ex. Samhällskunskap A & Samhällskunskap B samtidigt? Om ja, hur löste du det på ett bra sätt?


   
SvaraCitera

Tror det går, var en i min förra skola som läste religion A och religion B samtidigt iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Tror det går, var en i min förra skola som läste religion A och religion B samtidigt iaf.

Okej, vet du om han läste något av dom på egen hand?


   
SvaraCitera

Det är möjligt att läsa kurserna parallellt eftersom de innehåller olika saker men kan nog bli svårt. Vi läste t.ex. Naturkunskap B innan vi läste Naturkunskap A och Svenska C innan Svenska B, så det ska ju gå.


   
SvaraCitera

johnkish:

Okej, vet du om han läste något av dom på egen hand?

Det gjorde hon inte.


   
SvaraCitera

z i n:

Tror det går, var en i min förra skola som läste religion A och religion B samtidigt iaf.

De kurserna skulle inte vara någon större konst att kombinera, A-kursen är repetition av högstadiet, B-kursen är mest flum.

johnkish:

Har någon här läst t.ex. Samhällskunskap A & Samhällskunskap B samtidigt?

Jag har inte gjort det, men jag skulle ställa mig tveksam till att göra det, i alla fall om man siktar på högre betyg eftersom särskilt B-kursen är ganska dryg. Svårighetsgraden är inte så jättehög i någon av kurserna, däremot är arbetsbealstningen något som kräver engagemang.

Vet en som läste Hi A och B samtidigt och det var ingen hit i alla fall.

Vad det kommer an Nk A och B skulle det kunna gå. A-kursen är basic, B-kursen innefattar mycket mer fakta och är en kurs med ganska hög arbetsbelastning. Vad du än gör - försök inte att läsa den vid sidan av - det verkar inte som någon bättre idé, förutsatt att du inte läst t.ex. A-kurserna i biologi och till viss del kemi.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Vad det kommer an Nk A och B skulle det kunna gå. A-kursen är basic, B-kursen innefattar mycket mer fakta och är en kurs med ganska hög arbetsbelastning.

Haha, det här visar hur stor lokal skillnad det kan vara på kurser. Vi läste Nk B i ettan, vilket var fruktansvärt enkelt, nästan enbart repetition för de flesta (inte för mig, men det var för att min högstadieskola var kass) och mycket laborationer, det svåraste var en fackuppsats. Jag fick VG utan större ansträngning. A-kursen ska vi läsa i trean, och de treorna som läser nu säger att den är mycket svårare.

Vad gäller samhällskunskap känns det som att det inte borde vara så svårt. Jag har själv inte märkt någon större skillnad mellan A- och B-kursen, visserligen har vi rätt stor frihet där aktivitet och engagemang på lektionerna väger tusen gånger mer än provresultat och uppsatser. Fråga de ansvariga lärarna hur de har lagt upp kurserna - är de baserade på diskussioner på lektionerna är det säkert möjligt, om det är ren faktaplugg kan det bli lite svårare.


   
SvaraCitera

Not_1:

Vi läste Nk B i ettan, vilket var fruktansvärt enkelt

Räknade ni mol och sådant då med? Det gjorde vi och det var ingen piece of cake - inte enligt min mening i alla fall.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Räknade ni mol och sådant då med? Det gjorde vi och det var ingen piece of cake - inte enligt min mening i alla fall.

Aldrig hört talats om, så nej. Vi pratade främst om genetik och astronomi.


   
SvaraCitera

Vad jag vet måste man läsa A först innan man kan läsa B.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera