Aviseringar
Rensa alla

#mörkertal


Ämnesstartare

Om någon skulle ha missat mörkertal som blev så stort igår kväll tycker jag verkligen att ni borde stanna upp en stund och läsa några av alla dessa sorgliga berättelser. Mörkertalet bland våldtäkter är så mycket större än vi tror. Så mycket större. På länken nedan finner ni historier, och om ni har en egen att dela med er av är det bara att skriva till henne för att visa hur stort mörkertalet faktiskt är. Anonym eller inte.

ask.fm/smulepul
#mörkertal @twitter

Tycker ni att man bör anmäla en våldtäkt? Motivera gärna varför/varför inte.


   
Citera

Ja, det tycker jag absolut att man borde göra! inte bara våldtäkt utan även sexuellt ofredande som de allra flesta tjejer har varit med om någon gång i sitt liv (hänt mig ett par ggr, men har inte anmält vilket jag ångrar så otroligt nu) 

Killarna/tjejerna som utsätter någon för sådant förtjänas att uppmärksammas. Och även om människan inte sätts dit, så hjälper det iaf att "take a stand". 


   
SvaraCitera

Det är ett problem i dagens samhälle. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tycker att en person som blivit våldtagen och tycker det är fel, ska anmäla, allt annat är i min mening bara ett legitimerande av den ytterst vidriga handlingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: allt annat är i min mening bara ett legitimerande av den ytterst vidriga handlingen

Jag tycker också att man bör anmäla det, alla gånger, men du kan inte tänka dig att vissa offer känner sig rädda för vad som kan hända om de anmäler? Eller att de inte anmäler det för att inte ge någon (inte våldtäktsmannen) skuldkänslor, som till exempel en förälder om det skulle vara dennes partner? Eller för att de inte orkar gå igenom allting när de förmodligen ändå bara kommer få skit för det av en massa människor i sin omgivning?


   
SvaraCitera

absentthinking:

Jag tycker också att man bör anmäla det, alla gånger, men du kan inte tänka dig att vissa offer känner sig rädda för vad som kan hända om de anmäler? Eller att de inte anmäler det för att inte ge någon (inte våldtäktsmannen) skuldkänslor, som till exempel en förälder om det skulle vara dennes partner? Eller för att de inte orkar gå igenom allting när de förmodligen ändå bara kommer få skit för det av en massa människor i sin omgivning?

det här kanske är en dum fråga, men är det möjligt att anmäla anonymt? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

absentthinking: ag tycker också att man bör anmäla det, alla gånger, men du kan inte tänka dig att vissa offer känner sig rädda för vad som kan hända om de anmäler? Eller att de inte anmäler det för att inte ge någon (inte våldtäktsmannen) skuldkänslor, som till exempel en förälder om det skulle vara dennes partner? Eller för att de inte orkar gå igenom allting när de förmodligen ändå bara kommer få skit för det av en massa människor i sin omgivning?

absolut. Men tycker att omgivning har ett ansvar som sällan tas nämligen
att värna om andra, och att anmäla, eller åtminstone tipsa.

om ens omgivning endast är ute efter att skada en så är det naturligtvis sorgligt att en befinner sig i den situationen men det förändrar på inget sätt vikten att anmäla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: värna om andra, och att anmäla, eller åtminstone tipsa.

Det är något allt för många glömmer bort i dagens samhälle. Att visa medmänsklighet.

NEMI: om ens omgivning endast är ute efter att skada en så är det naturligtvis sorgligt att en befinner sig i den situationen men det förändrar på inget sätt vikten att anmäla.

Självklart förändrar det inte vikten av att anmäla, utan man bör stå upp för sig själv hur svårt det än är. Tyvärr är det inte alla tjejer och killar som har den styrkan, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

det här kanske är en dum fråga, men är det möjligt att anmäla anonymt? 

nej klart att det inte är

"öh jag blev våldtagen av x men jag vill inte säga vem jag är men jag lovar att det är sant"

det är svårt att gärningspersonen ens blir dömd tex om offret haft "avslöjande" kläder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

det här kanske är en dum fråga, men är det möjligt att anmäla anonymt? 

Om man vill få ut något av det, som att få gärningsmannen fälld eller en ersättning av Brottsoffermyndigheten, går det inte att anmäla anonymt. Man måste förmodligen även vittna i en eventuell rättegång. Det fungerar ju inte att vara anonym när man är målsägande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra att man kan vara anonym. Jag har själv skickat in


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättebra initiativ!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och det här är inget nytt öht, det har pågått hur länge som helst och blir inte märkbart bättre 


   
SvaraCitera

den sekundära pycnoharkessiska teorin:

nej klart att det inte är

"öh jag blev våldtagen av x men jag vill inte säga vem jag är men jag lovat att det är sant"

det är svårt att gärningspersonen ens blir dömd tex om offret haft "avslöjande" kläder 

oj nu läste jag fel. Men a makes sense, dum fråga. Tänkte mer på de fall när man inte vill gå vidare med målet, men ändå vill att det ska regristreras, om man har bevis dvs 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

nej jag menar en själv, alltså att man anmäler x utan att uppge sitt egna namn. 

ja, det var ju det jag skrev?


   
SvaraCitera