mynona:Patriarkatet var starkare i mesopotamien än något annat samtida nomadfolk
då har vi läst olika historia :O Men är inte på humör för gräl. Du frågade, jag svarade. Voila. Lämnar ödmjukt din tråd ifred
mynona:Patriarkatet var starkare i mesopotamien än något annat samtida nomadfolk
då har vi läst olika historia :O Men är inte på humör för gräl. Du frågade, jag svarade. Voila. Lämnar ödmjukt din tråd ifred
isola:I jägarsamhällen var arbetet uppdelat efter behov, och det som var praktiskt. I jordbrukssamhällen skaffade män sig maktprivilegier bara för att.
fast här kunde ju kvinnor och barn delta medan de inte kunde det under jägartiden
mynona: Där är det väl ingen större skillnad på mörkhyade/ljushyade män.förstår inte varför alla tror att alla mörkhyade är ifrån afrika.
Exodus:till skillnad från när de var helt beroende av männen som jagade deras föda pga låsta vid barnen. tänk lejte.
kan delta i jordbruk = mer jämställdt
isola:Som du själv brukar säga, läs lite historia. Kvinnor hade en viktig roll i nomadiska samhällen. I jordbrukssamhällen började de stifta lagar som gav kvinnor mindre rättigheter än män.
till skillnad från när de var helt beroende av männen som jagade deras föda pga låsta vid barnen. tänk lejte.
isola: till skillnad från när de var helt beroende av männen som jagade deras föda pga låsta vid barnen. tänk lejte.Kvinnorna jagade oxå nästan lika mycket som männen har jag förstått. Det blev mer ojämnställt efter jordbrukets inträde. Ska hitta en källa på detta brb.
Lyra:nej, men det var inte så att männen jagade 24/7 och kvinnan tog hand om barnen 24/7.
Kvinnorna jagade oxå nästan lika mycket som männen har jag förstått. Det blev mer ojämnställt efter jordbrukets inträde. Ska hitta en källa på detta brb.
Exodus:Kvinnoförtrycket började inte då men blev tydligare när lagar började stiftas. Kvinnor kunde dock klara sig bättre utan män än vad de kunde innan då de kunde ha med sig barnen medan de brukade jorden.
Som du själv brukar säga, läs lite historia. Kvinnor hade en viktig roll i nomadiska samhällen. I jordbrukssamhällen började de stifta lagar som gav kvinnor mindre rättigheter än män.
Lyra: innorna jagade oxå nästan lika mycket som männen har jag förstått. Det blev mer ojämnställt efter jordbrukets inträde. Ska hitta en källa på detta brb.Svårt att jaga med barn dock
Anmäl
Citera
isola:man åt inte så mycket kött på den tiden. är det något fel på att samla mat istället för att jaga?
Kvinnoförtrycket började inte då men blev tydligare när lagar började stiftas. Kvinnor kunde dock klara sig bättre utan män än vad de kunde innan då de kunde ha med sig barnen medan de brukade jorden.
isola: därmed inte sagt att kvinnorna inte var underordnade, men det är ju underförstått.de flesta historieforskare är överens om att jägarsamhällena var mindre patriarkala än jordbrukssamhällena. men du vet nog mer än dem
Exodus:jämförde med jägartiden. och nu kunde man ju ha egna djur att slakta så, jo.
man åt inte så mycket kött på den tiden. är det något fel på att samla mat istället för att jaga?
Exodus:samhället har alltid varit patriarkalt i olika grader men här kunde man som kvinna klara sig själv på ett annat sätt då man inte behövde vara samlare eller jägare för att klara sig. är det klart nog?
de flesta historieforskare är överens om att jägarsamhällena var mindre patriarkala än jordbrukssamhällena. men du vet nog mer än dem
mynona: Där är det väl ingen större skillnad på mörkhyade/ljushyade män. Sexismen beror ju inte på hudfärgen utan på kulturen. Hade de som levt i mer sexistiskt präglade kulturer varit ljushyade och de i mer jämlikt utvecklade länder varit mörkhyade hade det ju varit tvärtom. Alla utom nazisterna/rasisterna inser ju detta.En riktig vänstertomte hade kallat dig kulturrasist för det där, något att tänka på. När det gäller det du skriver har du självfallet rätt till 100%.