Aviseringar
Rensa alla

monarki, bajs eller gött?


Ämnesstartare

själv e man republikan men har inte funderat så mycket på hur avksaffandet av monarkin skulle gå till


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

antar att de som röstade på diktatur oxå röstade på SvP fan jävla antidemokrater alltså orkar ej


   
SvaraCitera
reben

mm här e man republikan med

man gör talmannen till statschef om man ens ska ha en sen e allt bra 

kungen kan fortsätta va kung kanske lite fattigare men äh

lr så privatiserar vi kungahuset för monarkin ska tydligen generera mkt mkt pengar till sverige säger vissa, ofta gamla människor


   
SvaraCitera

hellre maktlös kung än maktfull president iaf


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

vilket ej var förvånande lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet2012/article15585895.ab

jag fick barackan här

ojj 100% barack


   
SvaraCitera

Rövburgare Kung: Republik


   
SvaraCitera
mynona

Rövburgare Kung: Republik och demokrati

Monarkin understödjer klasselitism och dess främst förtjänst är tydligen att det får utlänningar att respektera Nobelpriset.

Fattar aldrig varför folk börjar tala om presidenter med makt och gör jämförelser med USA:s presidenter och krånglar till allt i onödan:

USA:s presidenter är motsvarigheten till Sveriges statsministrar, de har bara olika titlar. Ingenting behöver förändras vidare brutalt.

Talmannen kan få titeln statschef också och det är allt - hen är redan överordnad statsministern. Representation utförs även i republiker av politiker om nu sådant alls är nödvändigt, även om det är förståeligt om det mister en del av sin glans när personerna som utför dem saknar romantiserade sagotitlar som är så skönlitterärt gångbara


   
SvaraCitera

Mm kung1 e jettenödvändig han drar in typ 2 miljoner kr om d e e bröllop men bara hans utlandsresor kostar 7 miljoner/år. jättebra. Vi måste absolut behålla något mer från medeltiden än de socialt konstruerade strukturerna vi har. Behåll kung1 han e bra vi har ju alltid haft kung!!!! Hur ska d bli annars!!!


   
SvaraCitera

Monarki. Finns många seriösa och viktiga argument, men för att mjukstarta gillar jag först och främst kungen.


   
SvaraCitera
reben

isola: president

vfr skulle vi ha en president


   
SvaraCitera

Tycker det är fint att vi har en politiskt obunden statschef. Sen är det lite mer sällsynt också vilket gör det intressant. Vem vill ha en framröstad president utan makt?


   
SvaraCitera

reben:

vfr skulle vi ha en president

vrf inte. nuförtin ska man väl vara beredd på allt.

Sheriffen: t obunden statschef.

han är ju bara en galjonsfigur då han inte får bestämma ngt så det känns så dumt att kalla honom chef


   
SvaraCitera

monarkin är en vinstaffär för sverige och så är det bara men det är för mig inte alls ett argument. 
det jag tycker är fel är att man föds in i ett ämbete och man har ingen möjlighet att slippa undan förns man kan ta ett informerat beslut om det men då har man redan fått hela sin barndom utbasunerad i kvällspressen.

sedan är det ju ojämställt eftersom alla inte kan bli kung.


   
SvaraCitera