Aviseringar
Rensa alla

Monofobi, rädsla för att min tjej ska gå


Ämnesstartare

Hallå!

Jag behöver era råd och eran hjälp...
Har precis träffat en tjej som allt stämmer med allt är underbart...

Men problemet jag har är att jag tänker för mycket och är rädd att hon ska lämna mig. Jag vet att hon vill vara med mig annars skulle hon inte vart det... men det är små små saker som kan sätta igång mitt huvud så det driver mig till vansinne och jag måste fråga henne hela tiden om olika saker.. det blir jobbigt för både henne och mig och om det fortsätter kommer det förstöra vårt förhållande.

Exempel 1: Hon ser fundersam ut = jag tror att hon tänker på oss och att något är fel.

Exempel 2: Om jag ger henne en komplimang och inte hon ger en tillbaks = jag tror att hon inte vill vara med mig längre.

Det är bara 2 exempel , listan kan göras lång.

Alltså jag vet ju att det är i mitt huvud men det blir så otroligt jobbigt för mig för att jag går och tänker på det, jag vet ju vad problemet är...

Det jag undrar över är om ni har vart i samma sits och har något förslag hur jag kan tänka mig ur dessa situationer utan att belasta min flickvän för mycket?

tack på förhand.


   
Citera

tror du behöver bättra på din självkänsla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns lite så...

Det är ju absolut inte bra för vårt förhållande. Jag är inte alls svartsjuk, det är bara rädslan för att allt ska skita sig som gnager på en.

Men hur kan man förbättra den, hur ändrar man sina tankebanor?


   
SvaraCitera

Åhhh. Har varit i samma situation. Jag var tjejen...

Du måste få bättre självkänsla. Antingen gör du det på egen hand eller söker hjälp. Först kan du försöka på egen hand, men då måste du vara ihärdig. Det finns massor av tips på internet om hur man stärker sin självkänsla, du kommer klara det.


   
SvaraCitera

Jag tror förresten att jag kan ge dig några råd också.

noxyboy:

Exempel 1: Hon ser fundersam ut = jag tror att hon tänker på oss och att något är fel.

Brukar du fråga henne då? Det är ju inget fel att fråga vad hon tänker på, men tycker inte du ska fråga om hon tänker på dig/er. Hon får säga det själv om det är så. Och försök lita på henne om hon säger att det är något annat, eller inget som du behöver bry dig om. Övertyga dig själv om att du måste lita på henne, säg det massor av gånger tills du själv tror på det, att det är lugnt.

noxyboy:

Exempel 2: Om jag ger henne en komplimang och inte hon ger en tillbaks = jag tror att hon inte vill vara med mig längre.

Det är ju en press om man alltid måste ge något tillbaka. Tex om någon säger "jag älskar dig". Då är det ganska normalt att man säger "jag älskar dig också". Men om man känner att den andra personen FÖRVÄNTAR sig det blir det bara jobbigt, och man har ingen lust... ge istället komplimanger för att DU vill, för att det känns skönt att ge. Då blir du mycket gladare när du får något tillbaka.

Slutligen: om du känner att detta inte hjälper tycker jag att du ska prata med en kurator/psykolog som du liksom kan avreagera dig på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

@dansanattenlång

Otroligt bra tips, jag vet ju vart problemet ligger och jag tror det är en bra bit på väg.

Det var otroligt bra råd som jag absolut ska tänka på.

Jag tog även tummen ur röven och bokade tid för att snacka med en psykolog för att jag själv ska må bättre och för att jag vill rädda detta förhållande.

Och jag tror faktiskt att du har rätt i det där med komplimanger... jag ger henne det för att jag själv vill höra det samma ifrån henne för jag tvekar på mig själv.


   
SvaraCitera

noxyboy:

Jag tog även tummen ur röven och bokade tid för att snacka med en psykolog för att jag själv ska må bättre och för att jag vill rädda detta förhållande.

Bra! [smile]

noxyboy:

Och jag tror faktiskt att du har rätt i det där med komplimanger... jag ger henne det för att jag själv vill höra det samma ifrån henne för jag tvekar på mig själv.

:/ Du behöver alltså bekräftelse från henne. Så ska det inte vara. Alla behöver bekräftelse, men komplimanger är något som ska ges helt osjälviskt. Så kommer det bli snart [smile]


   
SvaraCitera

Du får helt ta dagen som den kommer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dansanattenlång:

Du behöver alltså bekräftelse från henne. Så ska det inte vara. Alla behöver bekräftelse, men komplimanger är något som ska ges helt osjälviskt. Så kommer det bli snart [smile]

Måste tacka , det fick in mig på en lite annorlunda tankebana 🙂

Känns som en mindre belastning på hjärnan haha.
Det är ju den där jävla svidande känslan i magen och bröstet som lär försvinna, men det kommer nog det med 🙂

@Ankzor
Det är ju det man måste lära sig.


   
SvaraCitera

noxyboy:

Måste tacka , det fick in mig på en lite annorlunda tankebana 🙂

Varsågod 🙂

När har du tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr så är det efter jul och nyår... men får kämpa vidare tills dess...

Men vad tycker du, ska jag sätta mig ner och snacka med henne förklara att jag håller på att jobba på mig själv?


   
SvaraCitera

noxyboy:

Tyvärr så är det efter jul och nyår... men får kämpa vidare tills dess...

Det är inte så långt dit [y]

noxyboy:

Men vad tycker du, ska jag sätta mig ner och snacka med henne förklara att jag håller på att jobba på mig själv?

Ja det tycker jag. Har ni aldrig pratat om det förut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inte pratat om det så... bara lixom att det blir jobbigt att jag ställer samma fråga om och om igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

@Dansanattenlång

Har snackat med henne nu och sa att jag håller på att jobba på mitt problem och hon var otroligt förstående och sa att hon kommer stötta mig på vägen, nu låter det som en otroligt stor sak fast iof är det en står sak för mig.

Hon lät mig prata ut och hon lyssnade och kom med frågor och svar.

Känns redan som man är en bra bit på väg. Otroligt skönt att det vart så bra och att det kommer bara bli bättre från och med nu.

Tusen tack 🙂


   
SvaraCitera

noxyboy:

Tusen tack 🙂

Det var så lite [love]


   
SvaraCitera