Aviseringar
Rensa alla

Monogami eller polygami?


Belrondis:

Ja, men saker förändras, och avundsjukan är ju garanterad, då någon i gruppen garanterat blir den som är mer dominerande, om vi exempelvis tar ett förhållande mellan tre tjejer (för att slippa onödiga genusdiskussioner) så lovar jag dig att det är en av dem som leder de andra två, kanske inte precis i början, men efter ett tag. Och där har vi redan en spricka i förhållandet som dömer det till misslyckande.

Nej, den är inte garanterad. Det kan däremot vara mycket svårt att hitta en perfekt situation. Och som jag skrev, alla har inte samma krav på att vara dominant/få bekräftelse som andra. Då fungerar det att en får lite mer utrymme en den andra

Och går man in i ett förhållande med fokus på allt som kan spricka så skulle ingen välja det, utan vara singel. Att banga ett polygamiskt förhållande för att saker kan förändras ser jag som en ganska kass anledning. Risken att något blir fel i kemin är väl snäppet större än i ett vanligt förhållande, men som sagt, går man in i ett förhållande och fokuserar på allt som kan gå fel, då bör man nog hålla sig till singellivet.

Jag skulle då inte vilja vara tillsammans med någon som går omkring och är paranoid och oroar sig för att jag en dag ska ha ändrat mig till någon jag inte var från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Belrondis:

Jag tror helt enkelt inte att människor är menade för polygamiska förhållanden. Monogami är vad jag ser som det optimala

Jag kan inte riktigt hålla med där faktiskt. Eller, ja, till viss del. Men människan är inte "byggd" för att endast ha en partner hela livet. Precis som alla andra monogama arter så är vi ofta otrogna mot våra fasta partners. Och i många andra kulturer lever man ju i polygama förhållanden, dock kanske mer kärlekslöst. Dock tror jag faktiskt att det skulle kunna fungera att leva ihop 3 stycken. Det handlar nog om kommunikation precis som i alla andra förhållanden. Nu är jag iofs inte intresserad av ett polygamt förhållande egentligen. Jag tycker bara det är roligt att diskutera =)


   
SvaraCitera

Får får vara precis hur polygama de vill, men jag är det inte. Det är min sammanfattning på området.


   
SvaraCitera

misfits:

Varför är det inte socialt accepterat att ha 2 pojkvänner? [mad]

För att du kommer bli en "psycho-biatch" så fort som killarna strular runt.[wink]


   
SvaraCitera

Det är väl inte helt ovanligt med polyagmi? Polygami behöver väl inte alltid innebära att man har två partners utan det kan väl lika gärna innebära att man ex. har en fast pojkvän men dejtar eller har sex med andra samtidigt (och det är ok för den andra partnern).
Då är det där problemet med att ge lika mycket till alla inte lika stort. Alla förhållanden ser ju olika ut. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

För att du kommer bli en "psycho-biatch" så fort som killarna strular runt.[wink]

Inte om de är bögar [surprised] (jag ser inte det logiska felet i att 2 bögar skulle vara tillsammans med mig)


   
SvaraCitera

misfits:

(jag ser inte det logiska felet i att 2 bögar skulle vara tillsammans med mig)

xD

JarfallaTjejjour:

. Alla förhållanden ser ju olika ut. [love]

Asså jag tycker det är ok så länge det inte är dubbelmoral, att en vill ha trofasthet liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Dock tror jag faktiskt att det skulle kunna fungera att leva ihop 3 stycken.

Det är det jag är så skeptisk till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Jag klarar inte av monogama förhållanden >.<

Har du någonsin provat ett polygamiskt (?) förhållande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scott Loveshot:

Har du någonsin provat ett polygamiskt (?) förhållande?

Nope, men jag kan tänka mig att det är mer spännande 😛


   
SvaraCitera

Poly funkar inte för mig, nu var det försig inget seriöst polyförhållande men ändå, det håller inte.


   
SvaraCitera

jag lever i ett polygamiskt förhållande med två tjejer det funkar hur bra som helst så länge man pratar ut om eventuell svartsjuka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har många gånger kännt att strikt monogami, där ingen otrohet eller tankar på andra får förekomma, är dömt att misslyckas. Jag vill ha frihet ju!

Det viktiga vore väl att man hela tiden pratade ut om det, och inte höll en massa hemligheter. Men jag har varit kär i två samtidigt, även om det ledde till att jag inte fick någon av dem (monogama romantiker, båda två).

Om man hela tiden förväntar sig att ens partner bara ska hålla sig till en, och att även romantiskt och sexuell attraktion till någon annan ses som skadligt så leder det till att folk gör slut så fort någon är lite otrogen. [chocked] Men om man t ex skulle ge tillstånd för den personen att utforska sina känslor lite, så kanske den skulle knulla "den andra", för att sedan komma tillbaka. Vilket är mest hållbart?

Jag drömde ett par nätter sen att vi var tre stycken i ett äktenskap, jag, en tjej och en yngre kille. Vi levde ihop också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shareing is careing [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om någon vill ha flera så är väl det deras ensak.
Personligen skulle jag inte vilja det, eller ens klara av det för den delen.


   
SvaraCitera