Aviseringar
Rensa alla

monogami


Ämnesstartare

Jag skulle inte ha något emot att vara strikt monogam, men hur bestämmer man sig för någon? Det är dilemmat, i teorin låter det fantastiskt, men kan en person verkligen vara allt på en och samma gång? Vad är monogami egentligen i praktiken? Och vad bör man tänka på om man ska ge sig på det projektet?

Någon därute som vet? 


   
Citera
Ämnesstartare

När man inte längre är intresserade i andra.

kulturmarxisten: men hur bestämmer man sig för någon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roten till all (åtminstone en stark majoritet) ondska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:
När man inte längre är intresserade i andra.

Det är väl få monogama förhållanden som startar så, eller? Jag tror det är naivt att förvänta sig att det är så de flesta monogama förhållanden fungerar. Jag har svårt att förställa mig det iaf, vill gärna bli motbevisad.


   
SvaraCitera
mynona

Ingen kan vara allt. Men monogami innebär bara att man låter en person vara allt i sexuellt avseende. Andra behov än de sexuella kan fortfarande uppfyllas av personer som man kallar för "vänner". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Roten till all (åtminstone en stark majoritet) ondska.

Utveckla, vad är ondska enligt dig? Och hur har monogami med den att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Ingen kan vara allt. Men monogami innebär bara att man låter en person vara allt i sexuellt avseende. Andra behov än de sexuella kan fortfarande uppfyllas av personer som man kallar för "vänner". 

Du menar att exklusiv knullkompis är vad monogami handlar om? Har aldrig tänkt på monogami så.


   
SvaraCitera
mynona

kulturmarxisten: Du menar att exklusiv knullkompis är vad monogami handlar om? Har aldrig tänkt på monogami så.

Det är sexuell monogami. Men vad ordet monogami oftast betyder är monogami inom ett förhållande. Dvs, att vara sexuellt monogam med en person som även har en relation till en utöver den sexuella. Men då måste man reda ut hur man skiljer vänskap från ett förhållande. Fram till dagens relationsanarkism har man skilt vänskap från ett förhållande genom sexuell monogami. Nu löses ju allt det här upp. Det är besvärligt att diskutera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det är sexuell monogami. Men vad ordet monogami oftast betyder är monogami inom ett förhållande. Men då måste man reda ut hur man skiljer vänskap från ett förhållande. Fram till dagens relationsanarkism har man skilt vänskap från ett förhållande genom sexuell monogami. Nu löses ju allt det här upp. Det är besvärligt att diskutera

Precis, men just därför så tror jag det är nödvändigt att diskutera vad monogami faktiskt är i praktiken. Historiskt så var monogama förhållanden exempelvis ingen man nödvändigtvis var förälskad i. Utan någon som man hade barn tillsammans med (och som var knytet till status osv), otrohet (känslomässig och sexuell) togs inte lika hårt då som det gör nu paradoxalt nog. 
Idag så är monogami abstrakt för många någon som man är kär i och har exklusivt sex med, samt har en familj med eventuellt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Utveckla, vad är ondska enligt dig? Och hur har monogami med den att göra?

De allra främsta grunderna till mord är pengar och kärlek, det vill säga svartsjuka, som generellt beror på idén om exklusivitet. Är inte sex eller samvaro med någon annan ett förtroendebrott finns ingen anledning att bli förbannad och ingen behöver dö. Sedan tillkommer ju att grunden till monogami är männens sätt att hålla koll på kvinnans sexualliv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att man ska låta det växa fram av sig själv snarare än att bara bestämma sig för det om det ska bli ett bra förhållande. Inte bestämma sig för att man har ett monogamt förhållande innan man först testat att vara vänner, ligga med varandra, osv. Men olika människor behöver såklart olika grejer i olika delar av sitt liv, så det är svårt att säga vad som generellt gäller för alla. Vissa kanske direkt när de träffar någon känner att de vill vara med denne hela livet och verkligen vill det, andra kanske aldrig kommer att vilja ha ett monogamt förhållande. Problemet med monogami tycker jag främst är när det är en tvingande norm som idag som sätter ramarna för allas förhållanden och mellanmänskliga relationer än monogamin i sig.


   
SvaraCitera