Aviseringar
Rensa alla

Monopol på alkoholförsäljning


Ämnesstartare

Sveriges alkoholpolitik värnar om folkhälsa i och med systembolagets monopol. Däremot är näringspolitiken i regel mot detta.

Systembolaget har monopol på att sälja alkoholhaltiga drycker som har mer än 3,5 volymprocent etanol. Dessa folkhälso aspekterna har sina nyckeltermer; hög alkoholskatt, säkra försäljningskontroller och strikta öppettider.

Samtidigt så jobbar systembolaget på att ha ett brett sortiment och vara konkurrensneutral inom EU.

Åldersgränsen för att konsumera på systembolaget är 20 år (Givetvist inte när man köper av det alkoholfria utbudet) och detta är även en delad åsikt.

Vad tycker ni?
Någon som kanske vill skrädda om systemet vi redan har idag för andra drivkrafter gällande frihet, folkhälsa, näringsliv och socialt privatliv.


   
Citera

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Löjligt imo.


   
SvaraCitera

JohnE:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

ja


   
SvaraCitera

JohnE:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

1. Alkis köper öl på systemet

2. Systemet är ägda av staten

3. Alkis får sjukdom på grund av alkoholen.

4. Staten använder alkisens pengar från ölen för att hjälpa honom på vårt statligt ägda sjukvårdssystem.

Känns bättre än att någon rik utlänning ska få alkisens pengar, men va vet jag.Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnE:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Foxxie:

Känns bättre än att någon rik utlänning ska få alkisens pengar, men va vet jag.

Du har glömt att den rika utlänningen betalar skatt..


   
SvaraCitera

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

schism:

Du har glömt att den rika utlänningen betalar skatt..

Ja men han får också behålla ganska mycket av vinsten, medans systemet ger 100% till staten. Sen finns det ju alltid chans att han sätter pengarna i något skatteparadis som Schweiz eller nåt.


   
SvaraCitera

Foxxie:

Ja men han får också behålla ganska mycket av vinsten, medans systemet ger 100% till staten. Sen finns det ju alltid chans att han sätter pengarna i något skatteparadis som Schweiz eller nåt.

Sant sant. Om monopolet försvinner kommer priserna att sjunka, folk kommer köpa och dricka mer, och alkoholproblemen blir större.

Trots det vill jag av egoistiska skäl ha så billig sprit som möjligt, så jag är lite kluven i den här frågan.

Sen får vi inte glömma att vi är med i EU och monopolet staten har på alkohol är något som förr eller senare måste försvinna eftersom att det inte följer EU:s stadgar om fri konkurrens, det sa min rövlärare iaf.


   
SvaraCitera

Helst skulle jag vilja ha ett totalförbud men då ökar ju privatimporten o smugglingen ännu mer. [sad]


   
SvaraCitera

schism:

Sen får vi inte glömma att vi är med i EU och monopolet staten har på alkohol är något som förr eller senare måste försvinna eftersom att det inte följer EU:s stadgar om fri konkurrens

Vi borde aldrig gått med i EU.


   
SvaraCitera