Aviseringar
Rensa alla

Monopol på alkoholförsäljning


Foxxie:

Staten använder alkisens pengar från ölen för att hjälpa honom på vårt statligt ägda sjukvårdssystem.

Staten drar ändå in pengarna på spritskatten?

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Vi ska inte ha monopol alls i samhället. Monopol är emot marknadsekonomins principer och värderingar.


   
SvaraCitera

Foxxie:

Vi borde aldrig gått med i EU.

Det där är en helt annan diskussion. [badgrin]


   
SvaraCitera

Capelon:

Monopol är emot marknadsekonomins principer och värderingar.

Det är skola, sjukvård och vägar i Sverige med. Ska dom också bort?


   
SvaraCitera

JohnE:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

schism:

Det är skola, sjukvård och vägar i Sverige med. Ska dom också bort?

Ja det ska vi ha. Sjukvåden är ett skämt i Sverige ineffektivt och värdelöst. Skolan har också visat sig vara värdelös i takt med att staten pumpar pengar till skolorna och att kvaliten sjunker och ett privat alternativ som T.e.x friskolar är framtiden!
Privat vägalternativ skulle occkså kunna gynna ekonomin i det med att man har privata företag som äger vägen och gör så att ubnderhåll blir lättare och snabbare.


   
SvaraCitera

Capelon:

Ja det ska vi ha. Sjukvåden är ett skämt i Sverige ineffektivt och värdelöst. Skolan har också visat sig vara värdelös i takt med att staten pumpar pengar till skolorna och att kvaliten sjunker och ett privat alternativ som T.e.x friskolar är framtiden!

Du vill att man ska få bättre sjukvård och utbildning ju rikare päron man har? Jag håller inte med.


   
SvaraCitera

schism:

Du vill att man ska få bättre sjukvård och utbildning ju rikare päron man har? Jag håller inte med.

Nej man får inte bättre sjukvård eller skola för att man betalar mer.


   
SvaraCitera

Capelon:

Nej man får inte bättre sjukvård eller skola för att man betalar mer.

Tyvärr får man det, se USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Sen får vi inte glömma att vi är med i EU och monopolet staten har på alkohol är något som förr eller senare måste försvinna eftersom att det inte följer EU:s stadgar om fri konkurrens, det sa min rövlärare iaf.

Vårt monopol har redan prövats i EG-domstolen och komissionen och vi har fått anstånd av detta med hjälp av våra hälsoargument på dessa villkor att alla leverantörer ska behandlas lika vid inköp.

Det gäller dock att inte spela vidare på detta och börja göra massa undantag, t. ex låta vingårdsförsäljning.


   
SvaraCitera

JohnE:

Vårt monopol har redan prövats i EG-domstolen och komissionen och vi har fått anstånd av detta med hjälp av våra hälsoargument på dessa villkor att alla leverantörer ska behandlas lika vid inköp.

Men det är väl bara tillfälligt? Det förekommer ändå påtryckningar från EU för att vi ska häva monopolet enligt det jag hört.

Ett annat problem med monopolet är att det lett till en svart marknad; alkoholsmuggling och hembränt.


   
SvaraCitera

JohnE:

Ingen åsikt/Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

Jag är nykterist och en utförsäljning skulle leda till ökad konsumtion enligt alla modeller jag hittat. De som vill sälja ut systembolaget gör det troligen bara pg.a politisk förankring, inte för att de tror att det skulle vara gynnsamt för folkhälsan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Men det är väl bara tillfälligt? Det förekommer ändå påtryckningar från EU för att vi ska häva monopolet enligt det jag hört.

Nej det tror jag inte. Däremot är det villkorligt. Börjar vi gå emot vår egna modell varför vi har monopol så kan det bli komplikationer.

Finland har till exempel tillämpat vingårdsförsäljning och deras monopol enligt EU-kommissionen på vass kant. Sverige och Norges hålls fortfarande. Försvagar man anledningarna som försvarade monopolet så tas detta upp igen i domstol.

Anarkandi:

De som vill sälja ut systembolaget gör det troligen bara pg.a politisk förankring, inte för att de tror att det skulle vara gynnsamt för folkhälsan.

och kapital, samt grundläggande ideologiska värderingar. Däremot väljer många lägga folkhälsopolitik åt sidan av övrig näringspolitik. Majoriteten av medlemmarna i Folkpartiet vill faktiskt behålla monopolet - trots detta finns det fniss i partiet att det strider mot ideologierna. Många ser detta som ett förhinder av nyskapande av småföretag.

Att tillägga, tycker jag, att det inte riktigt är klokt att spela på folkhälsan för ett näringsliv som kostar lika mycket som det skapar vid utförsäljning. Skadorna efter konsumtionen av alkohol är mycket stora. Missbruk, rehabilitering, alkoholrelaterat våld, skadegörelse med alkoholspår, sjukhussängar osv. I ett utvecklingssamhälle så tror jag att de flesta är förstående att folkhälsan är viktig och får inte utsättas.

Många utav EU-medlemmarna ser upp till Sveriges alkoholpolitik och detta som en förebild.


   
SvaraCitera

JohnE:

I viss mån av förändring (Du röstade på detta alternativ)

Röstade fel, skulle vara:

JohnE:

Ingen åsikt/Vet ej

Bryr inte inte så jättemycket om det är staten eller privata företag som säljer alkohol. Tror bara det påverkar folkhälsan på pappret ändå för det är så lätt att få tag i svartsprit.


   
SvaraCitera

JohnE:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Drar in mycket pengar till statskassan.


   
SvaraCitera