Aviseringar
Rensa alla

Moped klass 1 - köra i mitten eller vänster


Ämnesstartare

Ska ta körkort för moped och behöver lite hjälp, kan någon hjälpa mig att reda ut om man ska ligga i körbanans vänstra eller mitt och köra. Om det är en enkelriktad gata och ska svänga vänster så ska man vara så nära vänstra kanten, men när jag kollar i am boken på kapitel "inledande trafik" så står det att man ska vara i mitten vid korsning


   
Citera

Är det enkelriktat så har jag väl för mig att det inte spelar någon roll, men är det en "vanlig" väg med förbipasserade trafik på vänster sida så ska du ju lägga dig mot mitten om du ska svänga av till vänster. 


   
SvaraCitera
Draug

Jag vet inte hur ungdomen kör moped idag men när jag var 15 körde jag i den riktning  som livet bar mig. På den tiden behövdes inga körkort.


   
SvaraCitera

Till vänster enkelriktat, ja.


   
SvaraCitera

Du förklarade situationen lite konstigt..Galen Men du ska hålla så mycket som möjligt åt de håll du ska svänga. Oavsett om det är enkelriktat väg eller inte. Kanske fattade fel men tog precis kortet så


   
SvaraCitera

På enkelriktad gata ska du vid vänstersväng placera dig till vänster i körfältet. På en icke-enkelriktad gata placerar du dig i mitten av körfältet. Vid högersväng är det alltid till höger som gäller! Glad


   
SvaraCitera