Aviseringar
Rensa alla

moppe


När hade du funderat på att skaffa moppe? Du får ju inte köra om du inte är 15 och har körkort, dessutom kommer nog morsan att säga nej till dig, det är hon som straffas om du åker fast om du nu kör under 15.


   
SvaraCitera

Köp en gammal Zündapp KS50 1969 års modell med en massa plåt och kråm så blir du lätt coolast i plugget.

Det hade jag i moppe åldern och alla var som avundsjukast just på min moped för jag vårdade den så ömt. Den hade lite trim men jag var inte snabbast, men för mig var det viktigare att åka med stil än att åka på dom där plastmopparna till vespor.

Kan lova dig att alla mina vänner som åkte vespa ångrade sig sedan att dom inte köpte något så kult som jag. Men där satt dom ☺


   
SvaraCitera

PWr:

Säger vem?

Transportstyrelsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räänkkutus:

Transportstyrelsen

Hittar ingenstans där det står på transportstyrelsen, kan ni länka? Tycker bara det låter skumt.


   
SvaraCitera

PWr:

Hittar ingenstans där det står på transportstyrelsen, kan ni länka? Tycker bara det låter skumt.

Kanske är gamla regler.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

stoner: jag syftade naturligtvis på att kunna köra den när, var och hur man själv vill. Och då är det (väl) 16 år som gäller som jag skrev ovan!?? Har själv aldrig ägt eller kört någon EPA/A-traktor.

Med AM-kort då får köra EPA/A-traktor när blir 15. Med AM får man också köra Moped klass I (EU-moped)
Behörighet AM ger även rätt att köra:

  • Moped klass II
  • Traktor a
  • Motorredskap klass II (motorredskap som är konstruerat för hastighet av högst 30 km/h).

AM-kort är ett riktigt kort som det krävs både teori och körprov för att ta, uppkörningen görs med moped.

Traktorkort får man ta när blir 16 år, bara teoriprov, inget körprov för att ta de. Kan ta när blir 15 år med dispens om bor på en jordbruks/skogsbruks-gård som en förälder har som verksamhet.

Med traktorkort då får man köra:

  • Traktor a (traktorer som är gjorda för en hastighet på högst 40 km/h).
  • A-traktor ska vara konstruerat för att kunna köras i max 30 km/h. Epatraktor får gå hur fort som helst på 2:an men får max köras i 30 km/h.
  • Motorredskap klass II på vägar (motorredskap som är gjorda för en hastighet på högst 30 km/timmen).
  • Moped klass II.

Med både AM-kort och traktorkort så får man köra så mycket man vill, finns inga restriktioner i Sverige.

stoner:

Kanske är gamla regler.

Har googlat, har inte funnits regler om begränsningar i Sverige.


   
SvaraCitera