Aviseringar
Rensa alla

Moppen vägrar starta efter en tur i regnet.. vad kan vara fel?


Ämnesstartare

Har en Baotian moppe (kinamoppe, men klaga inte) som har gått grymt bra tills nu.
Körde en 3 mil tur i regn, och den gick helt felfritt hela turen men efter att den stått i garaget över natten vägrar den starta nu (inte på el eller kickstarten).
Jag har tagit bort förgasaren och "luftat" den, kollat tändstiftet men hittar inte vad som kan vara fel.
Efter jag hade kört i regnet, fick jag igång den efter säkert 1 timme av kickning och allt, och då gick den helt perfekt (80km/h på raksträcka).
Men nu får jag inte igång hur jag än försöker.

Kan de ha blivit kortslutning i tex. choken?
Eller ska jag justera ventilerna? har hört att det är rätt krångligt, och försöker jag blir de säkert bara värre.

Seriösa svar, och skriv inte "Köp Yamaha DT!", för en ny tänker jag inte köpa eftersom att jag bara ska ha moppen i 1-2 år.


   
Citera
Ämnesetiketter

kan vara tändstiftet eller så har du dåligt med soppa i den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jägaren:

kan vara tändstiftet eller så har du dåligt med soppa i den

Bensin finns de, fulltank.

Hur kan man se om tändstiftet är sönder då?


   
SvaraCitera

XUSE:

Hur kan man se om tändstiftet är sönder då?

tja jag är ingen expert men kolla i fall det är sotigt
torka bort soten och se till att den är torr!
sen pröva igen funkar inte det köp ett nytt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kina mopparna håller inte så bra för trimning... är förgasaren riktigt inställd ens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sätt tändstiftet mot metal sen kicka blinkar den till så funkar den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drfrasse44:

sätt tändstiftet mot metal sen kicka blinkar den till så funkar den

Det är inte helt självklart. Det finns de tändstift som inte klarar av att ge ifrån sig ginsta under kompretion.

Jag tror felet är att du fått in vatten i tändningen eller åtminståne fukt. Blåst rent munstyckena ordentligt? Det räcker med ett litet korn för att den skall gå piss!

kolla så den får gnista, jag gissar på att det är något med tändningen. När du endå är igång kan du byta till ett kallare och grövre tändstift med tanke på att du kör trimmat!


   
SvaraCitera
oktan

Går den på startgas=bränsle fel. Annars tändfel, överslag i tändkabel eller vatten i tändningslåset kanske.


   
SvaraCitera
oktan

Går den på startgas=bränsle fel. Annars tändfel, överslag i tändkabel eller vatten i tändningslåset kanske.


   
SvaraCitera

Åh, hatar när folk säger moppe istället för moped. Tänker alltid på mopp eller hund.


   
SvaraCitera
oktan

Ännu värre är då när folk kallar eu mopederna för CP MOPPE!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spaceFlea:

Åh, hatar när folk säger moppe istället för moped. Tänker alltid på mopp eller hund.

Ska man vara sån kan man ju tillägga att "ped" i "moped" betyder pedaler, något varken en Scooter eller crossmoppe har [bigcheers]


   
SvaraCitera

Brainfreeze:

crossmoppe

Så det heter alltså crossmoppe och inte crossmoped?


   
SvaraCitera