Aviseringar
Rensa alla

Moral och etik...HUH?!


Ämnesstartare

På kulturhistorian frågade jag min lärare vad skillnaden mellan moral och etik var så han svarade "moral är det du har inom dig och etik är när vi diskuterar rätt och fel."

...Inte för att det hjälpte mig direkt.

När jag då sa "Så moral är det JAG tycker är rätt och fel medan etik är var samhället tycker är rätt och fel?"

Så svarade han med "Om du snattar på konsum så är det för att din moral sa åt dig att göra det. Etik är när vi diskuterar vad som är rätt och fel."

Nu anser jag att jag är rätt trög. Är det ingen jävel som kan måla en paintbild eller någonting som inte förklarar så konstigt?

[tard][tard][tard]


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

POh vad jag är speciell

Om min lärares förklaring inte hjälpte så tror jag inte att det där hjälper heller. Jag sökte efter en förklaring på lågstadienivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

moral är när man gör grejer, etik är när man diskuterar eller bara tänker typ


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Harpyja:

Om min lärares förklaring inte hjälpte så tror jag inte att det där hjälper heller. Jag sökte efter en förklaring på lågstadienivå.

Om jag fattar det hela rätt så är moral det här med att kunna skilja på rätt och fel, gott och ont och hela den biten, medan etik är läran om moralen. Etik är alltså att du diskuterar moral.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

moral är när man gör grejer

Men fattar inte det där "gör grejer". Jag cyklar på en grusväg, det är moral?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men fattar inte det där "gör grejer". Jag cyklar på en grusväg, det är moral?

ja. om du cyklar och tycker att det är rätt.


   
SvaraCitera

ennie:

ja. om du cyklar och tycker att det är rätt/fel.

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

ja. om du cyklar och tycker att det är rätt.

Varför kan en lärare inte bara svara "Ja" på saker som man frågar istället för att krångla till allt[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Varför kan en lärare inte bara svara "Ja" på saker som man frågar istället för att krångla till allt[tard]

en del lärare är dåliga på att fatta frågor. det är väl lättare att bara svara på det de lärt sig att ni frågar om. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

fel.

vilken korkskalle man är om man gör det


   
SvaraCitera

ennie:

vilken korkskalle man är om man gör det

Men om man inte gör fel är det svårt att veta vad som är rätt. Utan fel hade det kanske inte funnits rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men fattar inte det där "gör grejer". Jag cyklar på en grusväg, det är moral?

Om du tycker det är fel att döda folk så är det ett moraliskt ställningstagande.
När vi diskuterar om det är fel att döda folk så diskuterar vi etik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

Men om man inte gör fel är det svårt att veta vad som är rätt. Utan fel hade det kanske inte funnits rätt.

haha. [sad] menade cykla på grusväg samt tycka att det är fel.


   
SvaraCitera