Aviseringar
Rensa alla

Moraliskt fel med stadsjeep/SUV?


Ämnesstartare

Tänkte höra lite bara för intressets skull vad folk på ungdomar.se tycker om stadsjeepar , s.k SUVs? Miljöpåverkan etc. I USA kryllar de på vägarna och jag har haft äran att få köra rundor lite i en av mina favoritbilar, ​Chevrolet Tahoe. En helt underbar bil och helt underbart billiga jämfört i Sverige.

Själv går jag och resonerar i banorna att jag i framtiden troligtvis kommer köpa en SUV. Mest för att de är jäkligt bekväma att köra och att de rent säkerhetsmässigt är en fördel att ha på svenska vägar (givet att inte alla har SUVs såklart).

På Söder i Stockholm har det varit populärt att lufta däcken på stadsjeepar de senaste åren. Anledningen ska vara den stora miljöpåverkan som de sägs ha och Söder är ju som de flesta vet Sveriges näste för miljömuppar.

Samtidigt visar en intressant undersökning som nyligen gjorts att en stadsjeep/SUV inte förbrukar mer energi eller släpper ut mer föroreningar per år än en schäfer (hund) gör. Så vad finns det egentligen för argument mot SUVs? Onödig lyx? Jovisst, detsamma som husdjur isåfall.

Så.. är det moraliskt fel med stadsjeepar?


   
Citera
Ämnesstartare

Nej inte alls med tanke på att en suv utan några som helst problem kan påverka miljön lika mycket /lite som en vilken annan bil som helst. Det är nog bara ett tacksamt mål från miljöfascisterna då dem skiljer sig i storlek från andra biltyper. Men det hade lika gärna kunnat varit sedaner eller vilken annan biltyp som helst om man baserar sitt hat på verkligheten.


   
SvaraCitera

Tycker att dessa bilar är onödiga för att de påverkar miljön allt för mycket. Ett annan sak är vad tusan ska man en jeep till i stan, bara stort och klumpigt. Jeepar för mig ska man kör med i ojämn terräng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som du säger finns det andra saker som påverkar miljön minst lika mycket.
Visst hade det varit bra om folk tänkte lite mer på miljön. Men om du nu så gärna vill ha en SUV så köp en[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Tycker att dessa bilar är onödiga för att de påverkar miljön allt för mycket.

Men som OF5 påpekade. Är detta inte enbart en överdriven, nästintill myt? Det beror helt och hållet på vilken motor man väljer att ha.

Utsläpp från bilar påskyndar dessutom inte växthuseffekten eftersom att bensinutsläpp binder koldioxid. Dock försuras marken och jorden av bensinutsläpp.

Sen tycker jag att det är ett intressant faktum att en SUV inte är mer miljöskadande per år än en hund är. Gör det att hundar som husdjur också är onödiga, ur en ren miljösynvinkel?

Den praktiska frågan du belyste är en smaksak och har inte direkt med frågeställningen att göra.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Men som OF5 påpekade. Är detta inte enbart en överdriven, nästintill myt? Det beror helt och hållet på vilken motor man väljer att ha.

Vill man åka ett fordon och påverkar miljön så lite som möjligt är ju en elmotor att föredra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag tar en motor från,
Image
och sätter in i en,
Image
Hur kan det vara mer fel med en SUV då.
Det är helt tekniskt möjligt. Att det inte är gjort är ett tycke om smak men har ingenting som helst att göra med fordonstyp.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en jeep är väll gjord för att typ åka i terräng och öken. varför ska du ha en sådan om du ska åka runt på söder?

ofta man ens behöver bil om man bor på söder osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

en jeep är väll gjord för att typ åka i terräng och öken. varför ska du ha en sådan om du ska åka runt på söder?

Det är skillnad på SUVs och terrängjeepar. Inga, eller åtminstone väldigt få, SUVs är konstruerade till att köra i terräng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Who careees, varför måste alla jämt vara så duktiga hela tiden?


   
SvaraCitera

nä, inte moraliskt fel, men lite dum i huvudet måste man väl vara om man tycker det är kul att slänga hur mycket pengar som helst på bensin.

iofs är det ju inte lika dyrt i usa, men ah iaf....


   
SvaraCitera

Kan säga, som "anställd" på en bilfirma, att SUVar säljer som smör här i Sverige [party]

Till Sthlm mestadels.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

ofta man ens behöver bil

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör väl ingen skillnad mer än att de flesta SUV-förare av andra skäl är douchebags.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nä, inte moraliskt fel, men lite dum i huvudet måste man väl vara om man tycker det är kul att slänga hur mycket pengar som helst på bensin.

iofs är det ju inte lika dyrt i usa, men ah iaf....

Alla har olika preferenser, alla har olika mycket pengar och alla vill spendera olika summor på olika saker. Vissa vill ha en bensinsnål bil, andra vill ha en lite större motor. Precis som vissa bara vill ha 8mbit bredband medan andra vill ha 100mb.

Att säga att den ena gruppen eller den andra gruppen är dum i huvudet är bara... konstigt.

respons:

Gör väl ingen skillnad mer än att de flesta SUV-förare av andra skäl är douchebags.

På vilket sätt? Dela gärna med dig av dina erfarenheter/fördomar!


   
SvaraCitera